پس از واگذاری ایران خودرو به کنسرسیوم بخش خصوصیسازی، این روزها بسیاری از نگاهها به سمت شرکت سایپا است تا دومین واگذاری مدیریت دولتی در این شرکت نیز کلید زده شود؛ اتفاق مهمی که پس از انتشار نامه اخیر کرمان موتور مبنی بر آمادگی خرید و مدیریت سایپا، فشار و حواشی مخالفت ها و به نوعی حسگرهای مخالفان خصوصی را به سمت و سوی این شرکت هدایت کرده است.
واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی یکی از مهمترین اخبار این روزهای صنعت خودرو است و حالا با پی گیری دولت چهاردهم، روند خصوصیسازی با مطرح شدن فروش سایپا، سرعت گرفته و دولتمردان مصمم هستند تا این فرآیند با دقت انجام شود، با این حال این روزها بحثهای زیادی درباره آینده این خودروسازی بزرگ کشور شکل گرفته است.
از یک سو، پس از واگذاری پرهیاهوی مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، نام شرکت کرمان موتور به عنوان یکی از گزینه های جدی برای در دست گرفتن سکان مدیریت سایپا شنیده می شود از سوی دیگر، چالشهایی مانند سهام تودلی، مقاومت مدیران فعلی و سنگ اندازی مخالفان خصوصی سازی همچنان روند خصوصیسازی را دشوار کرده است.
در واقع به اعتقاد برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو، واگذاری مدیریت در سایپا پیچیدهتر از ایرانخودرو است، چراکه سهامهای تودلی در این شرکت، به مراتب بیشتر از شرکت ایرانخودرو است که همین امر، خصوصیسازی را در دومین خودروسازی بزرگ کشور، پیچیده و سخت تر کرده است.
به رغم برخی پیچیدگی هایی که در واگذاری سهام سایپا مطرح می شود اما نامه اخیر کرمان موتور برای تصاحب سهام مالکیتی سایپا موجب شد مخالفت ها و جهت گیری ها زاویه جدیدی پیدا کند به طوری که این روزها بسیاری از مخالفان خصوصی سازی تلاش می کنند با طرح واژه «اهلیت»، مسیر واگذاری دیگر خودروساز بزرگ کشور را با دست اندازهای جدید مواجه کنند.
طرح چنین واژه هایی از سوی برخی سیاسیون و نمایندگان مجلس برای واگذاری مالکیت دومین خودروسازی بزرگ کشور در حالی ادامه دارد که سهام سایپا اولین بار توسط کرمان موتور در آذر ماه سال ۱۴۰۲ با خرید ۳.۷ درصد آغاز شد و پس از آن در اوایل سال جاری(۱۴۰۳) و با خرید ۱.۹۲ درصد دیگر توسط شرکت خدمات و تجارت بم خودرو که از زیرمجموعههای کرمان موتور بود ادامه یافت و اکنون گفته می شود مجموع سهام تحت مالکیت کرمان موتور و زیر مجموعه های آن در سایپا به ۹ درصد رسیده است.
بهترین اهلیت برای خریدار سهام نارنجی پوشان چیست؟
در کنار ادعای احراز اهلیت خریدار سهام، سوژه دیگر مخالفتها برای حضور بخش خصوصی در راس هرم مدیریتی خودروسازان، وضعیت سهامداری است. آنچه مخالفان در اظهارات خود تکرار میکنند این است که حضور فلان شرکت قطعهساز در راس مدیریت خودروسازان به انحصار بیشتر دامن میزند یا به ضرر منافع دیگر شرکتهاست. موضوعی که با بررسی تجربه جهانی همخوانی ندارد و در بسیاری از شرکتهای موفق خودروساز در دنیا نشان می دهد، قطعهسازان یا بخشخصوصی توانستهاند در موفقیت آن خودروساز نقش مهمی ایفا کنند.
در هر حال به نظر می سد که هدف اصلی بسیاری از مخالفان در روزهای اخیر، ایجاد موانع بزرگ و صعبالعبور در مسیر اصلی ترین و جدی ترین خریدار سهام سایپا باشد، با نگاهی به متقاضیان خرید سایپا از تولیدکننده ماکارونی و لوازم خانگی گرفته تا واردکننده خودرو و گروههای قطعهسازی که همگی برای تصاحب مالکیت گروه سایپا دستها را بالا بردهاند به نظر می رسد تنها آبی پوشان کرمانی از اهلیت و توانایی کافی برخوردار هستند؛ این شرکت علاوه بر اینکه در حال حاضر قطب سوم خودروسازی و از پیشگامان تولید خودروهای پاک شمرده می شود، توانایی و زیرساخت های لازم برای مدیریت را نیز در اختیار دارد.
اهلیت کرمان موتور برای مدیریت سایپا، با توجه به سابقه بیش از ۳۰ سال در صنعت خودرو و دارای بالاترین سهم داخلیسازی در بین خودروسازان بخش خصوصی و نیز به واسطه سرمایهگذاری بر روی زنجیره تأمین صنعت قطعهسازی و توسعه محصول و از سویی برنامه ریزی برای خروج از زیاندهی و افزایش تولید، کاملا قابل تأیید است.
در واقع در سال های اخیر شرکت کرمان موتور با توسعه زیرساختهای کلان از جمله خطوط رنگ و بدنه توانسته است به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کند و در مسیر فعالیتهای تحقیقاتی، طراحی و توسعه محصول داخلی گام بردارد.
تجربه و تخصص سومین قطب خودروسازی کشور برای مالکیت سایپا
کرمان موتور از جمله شرکت های موفق بخش خصوصی است که با بهرهمندی از امکانات و ظرفیت بالای زنجیره تامین و به کارگیری تجهیزات بهروز، برای دومین بار در سال جاری رکورد تولید روزانه خود را با تولید ۴۱۰ دستگاه شکست و در بهمن ماه ۱۴۰۳ افزایش ۲۰ درصدی تولید را نسبت به سال گذشته ثبت کرد.
این شرکت که در طول سالهای فعالیت خود با همکاری برندهای معتبر جهانی نظیر هیوندای، فولکس واگن، دوو، جک، جیلی و لیفان، توانسته سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهد و نقش موثری در ارتقای کیفیت خودروهای مونتاژی در ایران ایفا کرده است.
علاوه بر این کرمان موتور با شکلدهی زنجیره تأمین گامهای بلندی در زمینه داخلی سازی برداشته و در سال جاری با افتتاح و بهره برداری کامل از خط رنگ تمام رباتیک خود و در کنار آن خط تولید موتور TGDI و گیربکس CVT، گام های بلندی در مسیر توسعه زیرساختهای خود برداشته است؛ موفقیتی که نشان دهنده برنامه ریزی درست و هدفمند این شرکت به منظور افزایش تولید همراه با رشد کیفیت خودروهای تولیدی در این مجموعه بزرگ خودروسازی است.
البته این شرکت قصد دارد در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه کشور و حمایت دولت و بخش خصوصی، برنامههای بلندپروازانهای را برای توسعه فناوریهای هیبریدی و افزایش سطح داخلیسازی قطعات خودرو آغاز کند و با سرمایهگذاری نیم میلیارد دلاری، تولید سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی را هدفگیری کند؛ اقدامی که نه تنها به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمک میکند، بلکه با افزایش سطح داخلیسازی قطعات به بیش از ۵۰ درصد، وابستگی به واردات را کاهش داده و رشد اقتصادی را در حوزه زنجیره تأمین در این شرکت تسریع خواهد کرد.
به هر حال شرکت نام آشنای کرمان موتور که یکی از شرکتهای موفق و باسابقه در این صنعت به شمار میرود و به اذعان کارشناسان از توانایی کافی مالی، فنی، تجربه، سابقه و تخصص در زمینه خودروسازی برخوردار است دارای بهترین اهلیت برای خرید سهام نارنجی پوشان است بنابراین مخالفانی که دوست ندارند در هر صورت دو خودروسازی بزرگ از زیان خارج و به نفع سهامداران، مردم و صنعت کار کنند، بهتر است راه دیگری را برای باز خوانی واژه اهلیت پیدا کنند.
تجربه نشان داده که تصدیگری دولت در خودروسازی، منجر به ناکارآمدی، افزایش هزینههای تولید و کاهش بهرهوری می شود و بنابراین در چنین شرایطی با واگذاری مدیریت و مالکیت سایپا به کرمان موتور، با توجه به زیرساختهای هر دو شرکت، به نظر میرسد که پس از سالها بازار و مصرفکنندگان صنعت خودروسازی کشور، طعم واقعی رقابت و خودروسازی مستقل از حاکمیت را تجربه خواهند کرد و با این واگذاری در کنار رقابتیتر شدن این صنعت، شاهد رشد کیفیت و کاهش هزینههای تولید خواهیم بود.
منبع خبر: پرشین خودرو
source