Wp Header Logo 2097.png

این مقاله به معرفی ۷ نمونه از بهترین ویژگی‌های ایمنی خودروهای مدرن که جان افراد زیادی را نجات می‌دهد اختصاص دارد.


اکثر ما می‌دانیم که قبل از ورود به شوروم نمایشگاه‌ها و خرید خودرو به دنبال چه چیزی هستیم. برای برخی افراد، اولویت اصلی طراحی خودروست درحالی‌که برخی افراد به فضای بار و کابین و برخی نیز به تکنولوژی‌ها و تجهیزات آن اهمیت می‌دهند. اگرچه ویژگی‌های ایمنی یک خودرو اولویت اصلی بسیاری از افراد نیست اما این موضوع حتماً باید مدنظر قرار گیرد. هنگام وقوع تصادف، نه طراحی زیبا و نه سیستم اطلاعات سرگرمی نمی‌توانند جان سرنشینان را حفظ کنند بلکه تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال هستند که این کار را انجام می‌دهند.

اکستریم VX اکستریم VX

همچنین بخوانید:

وقتی بحث ویژگی‌های ایمنی خودروهای مدرن به میان آید، منظور ما هر چیزی خواهد بود که برای جلوگیری از تصادف و یا کاهش شدت ضربات طراحی شده‌اند. تجهیزات الزامی همچون کیسه هوا، کمربند ایمنی و ترمزهای ضد قفل تنها چند مورد از تجهیزاتی هستند که باید در خودروها وجود داشته باشند. ما انتظار داریم این ویژگی‌ها در همه خودروهای امروزی وجود داشته باشند اما متأسفانه این‌گونه نیست. البته ایمنی یک خودرو فقط منحصر به تجهیزات نصب شده نخواهد بود و باید ساختار خودرو نیز به گونه‌ای طراحی شود که شدت ضربات وارده به کابین را کاهش دهد. به همین خاطر است که خودروسازان تراز اول جهانی به دنبال تولید محصولاتی ایمن‌تر و باکیفیت‌تر هستند. در این مقاله شما را با بهترین ویژگی‌های ایمنی خودروهای مدرن آشنا خواهیم کرد.

بهترین ویژگی‌های ایمنی خودروهای مدرن

ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده

اکثر رانندگان تجربه ترمز ناگهانی به خاطر شرایطی همچون پریدن ناگهانی یک کودک به وسط خیابان، خروج یک خودرو از فرعی و… را داشته‌اند. تصمیم‌هایی که باید کمتر از یک ثانیه گرفته شوند تفاوت بین مرگ و زندگی را نشان می‌دهند. ما همیشه زمان کافی برای واکنش به این موارد و جلوگیری از تصادفات را نداریم اما وجود ترمز اضطراری خودکار می‌تواند بسیار مؤثر باشد. البته تا سال ۲۰۲۹ نصب این ویژگی روی خودروها الزامی نیست اما پس از آن الزامی خواهد شد. ترمز اضطراری خودکار از رادار، دوربین یا لیدار برای تشخیص تصادف احتمالی استفاده کرده و در صورت عدم واکنش به موقع راننده وارد عمل می‌شود. این تکنولوژی در ساعات روز و سرعت کمتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت عملکرد بهتری دارد. واضح است که هرچه سرعت خودرو بالاتر باشد ترمز اضطراری فقط موفق به کاهش سرعت خودرو خواهد شد. البته در صورت الزامی شدن نصب این سیستم، خودروسازان باید طراحی آن را به گونه‌ای انجام دهند که خودرو بتواند از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به حالت توقف درآید.

هشدار نقاط کور

این سیستم که در کشورمان با نام رادار نقطه کور نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های ایمنی خودروهای مدرن است. نقطه کور خودروها معمولاً در پشت و کناره‌هاست و راننده حتی با بررسی آینه‌ها نیز نمی‌تواند آن را تشخیص دهد. در این نقاط احتمال دارد عابر پیاده یا موتورسوار حضور داشته باشد و یا حتی خودرویی در حال نزدیک شدن باشد که در این صورت ریسک تصادف افزایش می‌یابد. هشدار نقطه کور به عنوان چشمان اضافی راننده عمل کرده و خودروها و سایر کاربران خیابان را تشخیص می‌دهد. این سیستم از سنسورهای سپر عقب برای بررسی نقاط خارج از میدان دید راننده استفاده می‌کند و درصورتی‌که بخواهید لاین خود را تغییر دهید و خودرو یا عابری در نقطه کور شما قرار داشته باشد، سیستم به‌صورت صوتی یا لرزش فرمان و با یک چراغ نورانی به شما هشدار می‌دهد.

اعلان تصادف خودکار

اگر تصادف کرده باشید، اعلان تصادف خودکار به سرویس‌های اضطراری همچون اورژانس و آتش‌نشانی محل دقیق شما را اطلاع می‌دهد تا آن‌ها سریع‌تر به محل حادثه برسند. این سیستم با ارتباط سلولی فابریک خودرو و یا تلفن همراه راننده کار کرده و به محض تشخیص تصادف، اطلاعات لازم را ارسال می‌کند. برخی سیستم‌های پیشرفته می‌توانند حتی شدت جراحات سرنشینان را نیز بر اساس معیارها مشخصی تشخیص داده و گزارش آن را ارسال نمایند. این سیستم قبلاً با پرداخت آبونمان در دسترس بود اما حالا اکثر خودروسازان به‌صورت رایگان آن را ارائه کرده‌اند. در بین خودروهای تولید داخل، شاسی‌بلند ایران‌خودرو ری را به چنین سیستمی مجهز است.

کنترل پایداری الکترونیکی

کنترل پایداری الکترونیکی جزو استانداردهای اجباری ۸۵ گانه است که روی خودروهای تولید داخل نیز نصب می‌شود. بر اساس تخمین NHTSA آمریکا، تکنولوژی یاد شده باعث حفظ جان بیش از ۷ هزار آمریکایی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ شده است. وظیفه این سیستم کمک به حفظ پایداری خودرو در مسیر درست است. کنترل پایداری الکترونیکی از سنسورهای مختلف برای بررسی سرعت چرخ‌ها، فرمان و حرکات عرضی خودرو استفاده می‌کند و درصورتی‌که از دست رفتن کنترل وسیله نقلیه را تشخیص دهد به‌صورت خودکار نیروی ترمز و قدرت موتور را تنظیم می‌کند تا خودرو به مسیر درست بازگردد. این سیستم به ویژه در خودروهایی با مرکز ثقل بالا همچون شاسی‌بلندها بسیار کاربردی است و ریسک تصادفات و چپ کردن را کاهش می‌دهد.

دوربین دنده‌عقب

تا زمانی که پشت فرمان خودرویی با این ویژگی ننشسته باشید به مفید بودن آن پی نخواهید برد. در خودروهای قدیمی راننده مجبور است سر خود را به عقب چرخانده و به‌صورت تقریبی فاصله خودرو با موانع پشتی را تخمین بزند؛ اما وجود دوربین دنده‌عقب می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. دوربین این سیستم معمولاً در روی صندوق‌عقب و بالای پلاک خودرو نصب می‌شود و زمانی که دنده‌عقب را انتخاب کنید به‌صورت خودکار روشن خواهد شد و خواهید توانست نمای عقب خودرو را به‌طور کامل ببینید. جالب اینکه NHTSA می‌گوید قبل از الزامی شدن نصب این دوربین در خودروهای بازار آمریکا، سالانه حدود ۳۰۰ نفر جان خود را به دلیل تصادفات خودروهایی که دنده‌عقب حرکت می‌کرده‌اند از دست داده‌اند.

هشدار خروج از لاین حرکتی

یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های ایمنی خودروهای مدرن سیستم هشدار خروج از لاین حرکتی است که در کشورمان با نام رادار بین خطوط هم شناخته می‌شود. این سیستم به راننده درباره خروج از مسیر خود هشدار خواهد داد تا به این ترتیب ریسک تصادفات ناشی از بی‌توجهی به خودروهای کناری کاهش یابد. البته سیستم دیگری با نام دستیار حفظ خودرو بین خطوط نیز وجود دارد که با هشدار خروج از لاین حرکتی کمی متفاوت است. سیستم اولی با هشدارهای صوتی یا لرزشی به راننده در خصوص خروج بی‌مهابا از لاین خود هشدار می‌دهد. این سیستم از دوربین جلوی خودرو برای تشخیص موقعیت وسیله نقلیه و خطوط مسیر استفاده می‌کند و زمانی که راهنما بزنید کار نمی‌کند؛ اما دستیار حفظ خودرو بین خطوط نسخه‌ای پیشرفته‌تر است و علاوه بر هشدار دادن، از فرمان خودرو برای حفظ آن بین خطوط استفاده می‌کند. هر دو سیستم معمولاً به‌صورت پیش‌فرض فعال هستند اما امکان غیرفعال کردن آن‌ها نیز وجود دارد.

هشدار برخورد جلو

احتمالاً شما نیز تجربه ترمز سنگین برای جلوگیری از برخورد با خودروی جلویی را داشته‌اید. تصادفات از پشت به ویژه در خیابان‌ها بسیار رایج هستند چراکه ترافیک‌های سنگین باعث می‌شود رانندگان نسبت به جلو بی‌توجه شوند و اینجاست که معمولاً خطای انسانی رخ می‌دهد. استفاده از سیستم هشدار برخورد جلو می‌تواند بسیار کارساز باشد. این سیستم از سنسورهای جلوی خودرو برای تشخیص عابران یا خودروها استفاده می‌کند. بر اساس تخمین‌های IIHS، هشدار برخورد جلو می‌تواند میزان تصادفات از پشت را تا ۲۷ درصد کاهش دهد. این سیستم معمولاً با ترمز اضطراری خودکار همکاری می‌کند تا در صورت عدم واکنش راننده وارد عمل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *