رقابت برای ورود به عصر جدید خودروهای برقی داغتر از همیشه شده است!


مدتهاست که درباره ورود باتریهای حالتجامد (Solid-State) به بازار خودروهای برقی صحبت میشود، اما به نظر میرسد که بالاخره شاهد پیشرفت واقعی در این زمینه هستیم. شرکت BYD، یکی از بزرگترین خودروسازان برقی چین، اعلام کرده که تا ۲۰۲۷ این فناوری را در خودروهای خود به کار خواهد گرفت.
BYD و برنامهای برای آینده باتریهای حالتجامد🔋
بر اساس گزارش CarNewsChina، بی وای دی قصد دارد تا ۲۰۲۷ باتریهای حالتجامد را در خودروهای رده متوسط و بالا به کار گیرد. البته، مدلهای ارزانقیمتتر این خودروساز تا سال ۲۰۳۰ از این فناوری بهرهمند نخواهند شد.
این اقدام BYD در حالی صورت میگیرد که قیمت باتریهای لیتیوم-یونی بهطور مداوم در حال کاهش است. با این وجود، لیان یوبو، مهندس ارشد BYD، تأکید دارد که باتریهای فعلی لیتیوم-آهنفسفات (LFP) حداقل تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به حیات خود ادامه خواهند داد. این بدان معناست که خودروهای برقی مقرونبهصرفه همچنان از باتریهای رایج فعلی استفاده خواهند کرد.
مرسدس بنز، یک قدم جلوتر از BYD؟
هرچند BYD برنامههای خود را برای باتریهای حالتجامد اعلام کرده است، اما به نظر میرسد که مرسدس بنز زودتر از این خودروساز چینی به استفاده عملی از این فناوری رسیده باشد.
مرسدس بنز با همکاری استارتاپ آمریکایی Factorial Energy نمونه اولیهای از مدل EQS را مجهز به باتری حالتجامد ساخته است که در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار گرفته است. این باتری میتواند برد خودرو را تا ۱۰۰۰ کیلومتر (۶۲۰ مایل) افزایش دهد که ۲۵ تا ۴۰ درصد بیشتر از نسخه فعلی EQS است.
چرا باتریهای حالتجامد اهمیت دارند؟
🔹 چگالی انرژی بالاتر: امکان ذخیره انرژی بیشتر در اندازهای کوچکتر
🔹 عمر طولانیتر: کاهش تخریب و افزایش دوام باتری
🔹 ایمنی بیشتر: عدم استفاده از مایعات قابلاشتعال در الکترولیت باتری
مرسدس بنز تنها خودروسازی نیست که روی این فناوری کار میکند. Stellantis و گروه هیوندای نیز با Factorial Energy همکاری دارند و انتظار میرود که دوج چارجر دیتونا EV با باتریهای حالتجامد از ۲۰۲۶ وارد مرحله آزمایشهای جادهای شود.
آیا باتریهای حالتجامد بهزودی جایگزین باتریهای فعلی خواهند شد؟
با اینکه رقابت بین خودروسازان برای استفاده از باتریهای حالتجامد شدت گرفته، اما کارشناسان معتقدند که انتقال کامل صنعت خودرو به این فناوری هنوز سالها زمان میبرد.
با ورود مرسدس به مرحله آزمایش جادهای و برنامه BYD برای تولید انبوه تا ۲۰۳۰، به نظر میرسد که اینبار، وعده ورود باتریهای حالتجامد به بازار از حد حرف فراتر خواهد رفت.
نظر شما چیست؟ فکر میکنید کدام شرکت زودتر خودروهای مجهز به باتری حالتجامد را وارد بازار میکند؟
source