دیسکوالیفه شدن در فرمول ۱ اتفاقی نادر است، اما حتی بهترین رانندگان هم گاهی با تصمیمات سخت داوران روبهرو میشوند. در مجموع، پنج راننده از گرید فعلی مسابقات تجربه دیسکوالیفه شدن را دارند که هرکدام به دلایل مختلفی از رقابت کنار گذاشته شدهاند. از مشکلات مربوط به وزن خودرو گرفته تا ارائه اطلاعات نادرست به داوران، در ادامه نگاهی به این اتفاقات خواهیم داشت.


راننده | مسابقه | دلیل دیسکوالیفه شدن |
---|---|---|
جورج راسل | گرندپری بلژیک ۲۰۲۴ | وزن کمتر از حد مجاز |
نیکو هالکنبرگ | گرندپری سائوپائولو ۲۰۲۴ | دریافت کمک از مارشالها |
لوئیس همیلتون و شارل لکلرک | گرندپری آمریکا ۲۰۲۳ | سایش بیش از حد تخته زیرین خودرو |
نیکو هالکنبرگ | گرندپری ژاپن ۲۰۱۹ | استفاده از سیستم غیرقانونی کمک به راننده |
استبان اوکون | گرندپری آمریکا ۲۰۱۸ | نقض قوانین مصرف سوخت |
لوئیس همیلتون | گرندپری استرالیا ۲۰۰۹ | ارائه اطلاعات نادرست به داوران |
۱. جورج راسل – گرندپری بلژیک ۲۰۲۴ (وزن کمتر از حد مجاز)
راسـل در یک استراتژی عجیب و غیرمنتظره، با یک تعویض لاستیک تا پایان مسابقه دوام آورد و حتی همتیمی خود، لوئیس همیلتون را پشت سر گذاشت. اما بعد از بررسیها مشخص شد که خودروی او ۱.۵ کیلوگرم کمتر از حداقل وزن مجاز است، و این باعث دیسکوالیفه شدن او شد. مرسدس مسئولیت این اشتباه را پذیرفت و یکی از دلایل آن را سایش بیش از حد لاستیکها عنوان کرد.
۲. نیکو هالکنبرگ – گرندپری سائوپائولو ۲۰۲۴ (دریافت کمک از مارشالها)
هالکنبرگ در پیست خیس سائوپائولو کنترل خود را از دست داد و در پیچ اول اسپین شد. مارشالها او را به مسیر بازگرداندند که طبق ماده ۵۳.۲ قوانین فرمول ۱، تنها در پیتلین مجاز است. همین موضوع باعث شد که پس از ۱۷ سال، یک راننده در جریان مسابقه با پرچم سیاه از دور رقابتها کنار گذاشته شود.
۳. لوئیس همیلتون و شارل لکلرک – گرندپری آمریکا ۲۰۲۳ (سایش بیش از حد تخته زیرین خودرو)
در گرندپری آستین، خودروی همیلتون و لکلرک پس از مسابقه بررسی شد و مشخص شد که تخته زیرین آنها بیش از حد ساییده شده است. این قطعه از جنس کامپوزیت برای کنترل ارتفاع خودروها استفاده میشود و اگر بیش از حد ساییده شود، به معنای ارتفاع غیرمجاز خودرو از سطح زمین است. به دلیل فشردگی برنامه گرندپری (به دلیل مسابقه اسپرینت)، تنها چهار خودرو بررسی شدند که از میان آنها دو خودرو دیگر (لندو نوریس و مکس ورشتپن) این تست را با موفقیت گذراندند.
۴. نیکو هالکنبرگ – گرندپری ژاپن ۲۰۱۹ (استفاده از سیستم غیرقانونی کمک به راننده)
در مسابقه سوزوکا، تیم رنو به دلیل استفاده از سیستمی برای تنظیم خودکار تعادل ترمز در طول مسابقه، توسط تیم ریسینگ پوینت (متعلق به لارنس استرول) متهم شد. داوران پس از بررسیهای فنی، این سیستم را غیرقانونی دانسته و هر دو راننده رنو، از جمله هالکنبرگ، را از نتایج مسابقه حذف کردند.
۵. استبان اوکون – گرندپری آمریکا ۲۰۱۸ (نقض قوانین مصرف سوخت)
پس از پایان گرندپری آستین، مشخص شد که خودروی تیم فورسایندیا که اوکون با آن مسابقه میداد، در برخی مقاطع مسابقه، سوخت را با سرعت بیش از حد مجاز (۱۰۰ کیلوگرم در ساعت) مصرف کرده است. این موضوع منجر به حذف او از ردهبندی نهایی شد. اوکون در واکنش به این تصمیم توییت کرد:
“تمام مسابقه فشار آوردیم، امتیاز گرفتیم و در آخر برای یک دلیل احمقانه دیسکوالیفه شدیم. بدترین حس ممکن است. اشتباه ما بود…”
۶. لوئیس همیلتون – گرندپری استرالیا ۲۰۰۹ (ارائه اطلاعات نادرست به داوران)
این اتفاق در زمان حضور همیلتون در تیم مکلارن رخ داد. در جریان یک دوره خودروی ایمنی، یارنو ترولی از همیلتون سبقت گرفت که طبق قوانین ممنوع است. ابتدا ترولی جریمه شد و جایگاه سوم خود را از دست داد، اما بعدها مشخص شد که مکلارن و همیلتون اطلاعات نادرستی به داوران ارائه کردهاند. پس از افشای مدارک صوتی، همیلتون و تیمش متهم به فریبکاری شدند و از مسابقه کنار گذاشته شدند.
دیسکوالیفه شدن در فرمول ۱ پیامدهای بزرگی دارد، بهویژه زمانی که رانندگان برای سکو یا امتیازات مهم رقابت میکنند. دلایل این دیسکوالیفهها نشان میدهد که قوانین فرمول ۱ به شدت سختگیرانه است و تیمها و رانندگان باید بهدقت از آنها پیروی کنند تا دچار عواقب تلخ نشوند.
source