قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول از برنامه این شرکت برای ارتقاء پلتفرمی که خودروی ریرا بر پایه آن تولید میشود، خبر داد. طبق اعلام وی، ۱۶ ایراد در محصولات تارا، دنا و بهویژه ریرا شناسایی شده و برنامهریزیهایی برای رفع این مشکلات در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام در راستای بهبود کیفیت، ارتقاء عملکرد و افزایش رضایت مشتریان صورت میگیرد.


کدام ایرادها شناسایی شدهاند؟
با توجه به اطلاعات منتشرشده، ایرانخودرو لیستی از ۱۶ مشکل اصلی در تارا، دنا و ریرا را شناسایی کرده است. هرچند این شرکت هنوز جزئیات دقیقی از این ایرادها منتشر نکرده، اما بررسی نظرات کاربران و تجربه خریداران نشان میدهد که برخی از چالشهای احتمالی شامل موارد زیر است:
- کیفیت مونتاژ و متریال داخلی: بسیاری از کاربران از کیفیت پایین برخی قطعات داخلی، سر و صدای داشبورد و ادوات کابین گلایه دارند.
- عایقبندی و نفوذ صدا: عملکرد سیستم عایقبندی در برخی نسخههای تارا و ریرا ضعیف گزارش شده که باعث نفوذ صدای بیرون به داخل کابین میشود.
- مشکلات گیربکس و هماهنگی آن با پیشرانه: بهخصوص در مدلهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، برخی مشتریان از تأخیر در تعویض دنده و افت راندمان گلایه دارند.
- سیستم تعلیق و پایداری: برخی از خریداران، عملکرد سیستم تعلیق را در مواجهه با ناهمواریهای جاده چندان مطلوب نمیدانند.
- سیستمهای الکترونیکی و آپشنها: مشکلاتی در عملکرد برخی آپشنها و قطعات الکترونیکی (مانند سنسورها، مولتیمدیا و تهویه مطبوع) گزارش شده است.
پلتفرم ارتقایافته؛ تغییرات فنی و مهندسی
پلتفرمی که تارا و ریرا بر پایه آن توسعه یافتهاند، نسخه بهبودیافتهای از پلتفرم PF1 پژو محسوب میشود که در اصل، پایه بسیاری از محصولات پژو و سیتروئن در دهه ۲۰۰۰ میلادی بوده است. حالا ایرانخودرو قصد دارد تغییرات جدیدی روی این پلتفرم اعمال کند که احتمالاً شامل موارد زیر خواهد بود:
- افزایش استحکام و ایمنی بدنه: بهبود مواد بهکاررفته در شاسی و نقاط جوشکاری برای ارتقاء مقاومت بدنه در تصادفات.
- بهینهسازی سیستم تعلیق: تنظیم مجدد ضرایب فنربندی و کمکفنرها برای افزایش کیفیت سواری.
- اصلاحات در گیربکس و پیشرانه: کاهش تأخیر تعویض دنده در نسخههای اتوماتیک و بهبود هماهنگی موتور و گیربکس برای کاهش مصرف سوخت.
- بهبود عایقبندی کابین: استفاده از مواد بهتر برای کاهش ورود صداهای اضافی و افزایش راحتی سرنشینان.
- افزایش کیفیت متریال داخلی: ارتقاء قطعات داخلی مانند داشبورد، رودریها و صندلیها برای ایجاد حس بهتری در کابین.
- رفع نواقص برقی و الکترونیکی: مشکلات عدیده سیستمهای برق این خودروها مورد توجه ویژه قرار میگیرند.
- ارتقاء آپشنهای رفاهی و ایمنی: بهبود عملکرد سیستمهای کمکراننده، ارتقاء نرمافزاری سیستم مولتیمدیا و افزایش دقت سنسورها.
نکات مثبت تارا و ریرا
باوجود ایرادات و برنامههای ارتقایی، بهتر است نگاهی به ویژگیهای مثبت تارا و ریرا هم بیندازیم.
۱. ایمنی مناسب
هر دو خودرو در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی، استانداردهای ایمنی بهتری دارند. تارا با داشتن ۶ کیسه هوا (در نسخه اتوماتیک)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، سطح ایمنی مناسبی ارائه میدهد. ریرا نیز با برخورداری از سازهای مستحکمتر و امکانات ایمنی بهروزتر، گزینهای مدرنتر در میان کراساوورهای ایرانی است.
۲. طراحی بهروزتر نسبت به محصولات قدیمی
تارا با الهام از پژو ۳۰۱ طراحی شده و نسبت به بسیاری از سدانهای داخلی، ظاهری مدرنتر دارد. در سوی دیگر، ریرا اولین کراساوور ملی ایرانخودرو است که با زبانی طراحی مدرن و امضای جدید ایرانخودرو معرفی شده است. چراغهای LED، خطوط شکسته و نمایی اسپرتتر، این خودرو را نسبت به سایر محصولات داخلی جذابتر کرده است.
۳. پیشرانه با عملکرد بهینهتر
ابن دو خودرو از پیشرانه TU5P و EF7 TC بهره میبرند که نسبت به نسخه قدیمی، عملکرد و راندمان بهتری دارند. این موتورها مجهز به زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای قدیمی ایرانخودرو دارند.
۴. امکانات رفاهی قابل قبول
تارا اتوماتیک و ریرا به برخی آپشنهای بهروز مانند سیستم مولتیمدیا با نمایشگر لمسی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه دیجیتال و ورود بدون کلید مجهز هستند. البته برخی از این امکانات در نسخههای دستی حذف شده است.
۵. هندلینگ و فرمانپذیری مناسب
به دلیل بهینهسازیهایی که روی پلتفرم پژو ۳۰۱ انجام شده، تارا از هندلینگ نسبتاً خوبی در کلاس خود برخوردار است. همچنین، ریرا بهعنوان یک کراساوور شهری، از سیستم تعلیق بهبودیافتهای بهره میبرد که در مقایسه با برخی رقبا، سواری متعادلی ارائه میدهد.
چالشها و چشمانداز آینده
با وجود برنامههای اصلاحی، ایرانخودرو همچنان با چالشهایی مواجه است. مسئله تأمین قطعات، کنترل کیفیت در فرآیند تولید، بهینهسازی هزینهها و افزایش سطح رقابتپذیری از جمله مسائلی است که در اجرای این تغییرات باید به آن توجه شود. تجربه نشان داده که برخی اصلاحات در خودروهای داخلی، به دلیل نبود نظارت کافی یا مشکلات تأمین، بهدرستی اجرایی نمیشوند.
اما درصورتیکه ایرانخودرو بتواند تغییرات وعده دادهشده را بهطور کامل و دقیق اجرا کند، میتوان انتظار داشت که محصولات این شرکت از نظر کیفیت و عملکرد، بهبود چشمگیری داشته و در افزایش اعتماد مشتریان، رقابت با محصولات وارداتی و ارتقاء سطح صنعت خودرو داخلی مؤثر باشند.
اعلام برنامه ارتقاء پلتفرم تارا و ریرا، نشاندهنده تغییر رویکرد ایرانخودرو پس از خصوصیسازی در راستای رفع مشکلات کیفی، افزایش ایمنی و بهبود تجربه رانندگی است. درصورتیکه این اصلاحات بهدرستی اجرایی شوند، میتوانند تأثیر مثبتی بر جایگاه این محصولات در بازار داشته باشند. البته نکته کلیدی، نحوه و کیفیت اجرای این اصلاحات خواهد بود تا واقعاً تأثیر محسوسی در تجربه خریداران ایجاد نماید. توجه ویژه مدیران جدید این مجموعه به مقوله کیفیت و مشتریمداری میتواند آینده ایرانخودرو را روشن به تصویر کشد.
source