Wp Header Logo 1548.png

افزایش قیمت خودروهای صفر کیلومتر کمی کاهش یافته، اما این به معنای ارزان‌تر شدن آن‌ها نیست. طبق گزارش جدید Kelley Blue Book، میانگین قیمت معامله (ATP) خودروهای جدید در فوریه ۴۸,۰۳۹ دلار بوده که تنها ۱٪ نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما در مقایسه با ژانویه ۱.۳٪ کاهش داشته است. با این حال، چالش اصلی همچنان مقرون‌به‌صرفه بودن خودروها است، به‌خصوص که بیشتر خریداران به‌دنبال گزینه‌های اقتصادی‌تر هستند.

اکستریم VX اکستریم VX

افزایش مشوق‌های فروش، اما همچنان قیمت‌ها بالاست

طبق این گزارش، میانگین مشوق‌های ارائه‌شده توسط خودروسازان معادل ۷.۱٪ از ATP (حدود ۳,۳۹۲ دلار) بوده که نسبت به سال گذشته ۱.۱ درصد افزایش داشته است. این مشوق‌ها تا حدی از بار مالی خریداران کاسته‌اند، اما هنوز باعث کاهش چشمگیر قیمت کلی خودروها نشده‌اند.

وضعیت خودروهای برقی

خودروهای برقی (EV) حتی مشوق‌های بیشتری دریافت کرده‌اند. میانگین تخفیف خودروهای برقی ۱۴.۸٪ از ATP (حدود ۸,۱۶۲ دلار) بوده که بالاترین سطح تخفیف در پنج سال اخیر است. با این حال، میانگین قیمت خودروهای برقی همچنان ۳.۷٪ افزایش داشته و در فوریه به ۵۵,۲۷۳ دلار رسیده است.

به‌عنوان مثال، فورد مشوق‌های فروش F-150 Lightning را افزایش داده تا موجودی مدل‌های قبلی را کاهش دهد. از سوی دیگر، تسلا، که معمولاً از ارائه تخفیف خودداری می‌کند، برای حفظ فروش خود مجبور به کاهش قیمت برخی مدل‌ها شده است. این در حالی است که برخی مشتریان به دلیل اقدامات سیاسی ایلان ماسک از این برند فاصله گرفته‌اند.

خودروهای ارزان‌قیمت در حال ناپدید شدن هستند

برای خریداران با بودجه محدود، گزینه‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود. برای مثال، میتسوبیشی میراژ که آخرین خودرو در آمریکا با قیمت کمتر از ۲۰,۰۰۰ دلار بود، با کاهش ۱۵ درصدی فروش مواجه شده و گزارش‌ها حاکی از توقف تولید آن هستند.

میانگین قیمت محصولات میتسوبیشی ۳۰,۴۱۰ دلار و نیسان ۳۲,۲۶۲ دلار است که همچنان جزو گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه بازار محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، کمبود خودروهای کارکرده مدل جدید، فشار بیشتری به بازار دست دوم وارد کرده است.

رشد خیره‌کننده خودروهای لوکس

در حالی که خریداران معمولی برای تأمین بودجه خرید خودرو مشکل دارند، بازار خودروهای لوکس در حال شکوفایی است. در دو ماه نخست ۲۰۲۵، بیش از ۵۲,۰۰۰ خودروی بالای ۱۰۰,۰۰۰ دلار فروخته شده که نسبت به ۴۶,۰۰۰ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، افزایش قابل‌توجهی دارد.

رنجرور با فروش بیش از ۳,۸۰۰ دستگاه در فوریه، پیشتاز خودروهای شش‌رقمی است. ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز نیز همچنان تقاضای بالایی دارند، به‌ویژه برای مدل‌های برقی و اسپرت.

کاهش قیمت برخی برندها: فرصت یا استراتژی؟

در حالی که میانگین قیمت اکثر برندها افزایش یافته، برندهای استلانتیس مانند جیپ، کرایسلر، دوج و رم کاهش قیمت داشته‌اند.

  • جیپ بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرده (بیش از ۱۱٪ کاهش)
  • رم نیز با کاهش ۷٪ همراه بوده است

این کاهش قیمت ممکن است ناشی از استراتژی رقابتی در برابر برندهایی مانند فورد و تویوتا باشد. به‌عنوان مثال، جیپ رانگلر برای حفظ سهم بازار خود در برابر فورد برانکو، ممکن است قیمت‌های خود را تعدیل کرده باشد.

متوسط قیمت خودروهای نو
متوسط قیمت خودروهای نو

نرخ بهره بالا، عامل دیگری در کاهش قدرت خرید

در مقایسه با فوریه ۲۰۲۰:

✅ میانگین قیمت خودروها ۲۵٪ افزایش یافته
✅ میزان مشوق‌های خودروسازان ۱۳٪ کاهش داشته
✅ فروش ماهانه خودرو ۹٪ کمتر شده

افزایش نرخ بهره وام‌های خودرو، قدرت خرید مردم را کاهش داده است. همچنین، نرخ‌های بالای اجاره (لیزینگ) خودرو باعث شده برخی خریداران از این گزینه نیز صرف‌نظر کنند. با این حال، برخی خودروسازان مشوق‌های لیزینگ جذابی برای مدل‌های خاص، به‌ویژه خودروهای برقی، ارائه می‌دهند.

جمع‌بندی: قیمت خودروها پایین نمی‌آید، راهکار چیست؟

🔹 روند افزایش قیمت‌ها کند شده، اما نشانه‌ای از کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در آینده نزدیک دیده نمی‌شود.
🔹 خودروسازان برای حفظ فروش خود به مشوق‌های مالی متکی شده‌اند، به‌ویژه در بخش خودروهای برقی.
🔹 تقاضا برای خودروهای لوکس و گران‌قیمت رو به افزایش است، در حالی که خریداران خودروهای اقتصادی با کمبود گزینه‌ها مواجه هستند.
🔹 خریداران ممکن است مجبور شوند به خودروهای دست دوم، گزینه‌های لیزینگی یا مدل‌های اقتصادی‌تر برندهای خاص روی بیاورند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *