Wp Header Logo 1788.png

براساس اخبار غیر رسمی، آواتار ۱۱ به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای ساخت چین، توسط سایپا وارد ایران خواهد شد. این محصول، با همکاری فنی چانگان، هوآوی و CATL تولید می‌شود.

اکستریم اکستریم

فروش خودروهای فونیکس در ایران، ثابت کرد برای مدل‌های چینی با قیمت ۳ تا ۴ میلیارد تومان هم مشتری وجود دارد. این شرایط البته به دلیل محدودیت بر واردات برندهای مشهور ساخت ژاپن یا کشورهای اروپا شکل گرفته و اعمال تعرفه‌های سنگین بر خودروهای خارجی نیز، مزید بر علت شده است.

بیشتر بخوانید:

چانگان در اولین سال‌های تولید، به دلیل ضعف در طراحی و نمای بیرونی محصولات، خودروساز درجه یک چین محسوب نمی‌شد. این مجموعه از زمان تاسیس در ۱۹۶۲ تا شروع قرن ۲۱، صرفا مونتاژکار فورد، پژو، سیتروئن، مزدا و سوزوکی بود اما با مدیریت هوشمندانه و استخدام نیروهای خارجی، به سطح اول خودروسازان چین رسید. چانگان با فروش سالانه ۲/۳ میلیون دستگاه، یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و صادرات گسترده به سراسر دنیا دارد.

برند آواتار (AVATR) زیرمجموعه‌ی چانگان، سال ۲۰۱۸ تاسیس شد تا مخصوص خودروهای تمام برقی با فناوری‌های عالی باشد. این شرکت، از تجربه‌ی نادر فقیه‌زاده که سال‌ها سابقه‌ی درخشان در تیم طراحی بی‌ام‌و داشت، استفاده می‌کند و حالا نزدیک به ۷۴ هزار دستگاه فروش سالانه دارد. علاوه‌بر چانگان، چند غول فناوری چینی شامل CATL و هواوی نیز سهام‌دار آواتار هستند.

آواتار ۱۱ یا به بیان درست‌تر وان وان در کلاس کراس‌اور اندازه متوسط، سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این مدل، اولین خودروی تولید انبوه شرکت سازنده محسوب می‌شود و البته پرفروش‌ترین محصول نیز باقی مانده است.  آواتر ۱۱ از نظر فنی در گروه EREV قرار می‌گیرد و قابلیت استفاده از موتور بنزینی برای شارژ باتری، مشابه خودروهای پلاگین هیبرید را فراهم می‌کند؛ اما برای حرکت صرفا متکی به قوای محرک برقی است.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی آواتار ۱۱

حاصل کاری نادر فقیه‌زاده و گروه تحت سرپرستی او، مورد تحسین کارشناسان قرار گرفته و حالا آواتر ۱۱ به عنوان یکی از زیباترین خودروهای دنیا مشهور شده است. این کراس‌اور، ترکیبی جالب از سبک طراحی مدرن و المان‌های ساده را با شخصیت اسپرت ارایه می‌کند. آواتار ۱۱ در قسمت زیر شیشه جلو و لبه‌ی سپر عقب، مجموعه‌ای از LED با قابلیت تصویرسازی دارد.

چراغ‌های روشنایی روز، دو نوار باریک و نسبتا بلند هستند که داخل خود، خطوط مورب LED دارند. نور اصلی از طرفین سپر تامین می‌شود و کوچک با طرح مینیمال است. آواتار ۱۱ مشابه غالب خودروهای برقی، جلوپنجره ندارد و پلاک را در وسط ارایه می‌کند. حجم‌دهی بدنه با حالت مواج و پرهیز از خطوط تیز، چشم‌نواز است؛ اما ادوات سیاه پلاستیکی، ارزش اقتصادی خودرو را کاهش می‌دهند.

در نمای جانبی، رینگ‌های بزرگ ۲۲ اینچی جلب توجه می‌کنند و بسیار جذاب هستند. رکاب و بخشی از آینه بغل، از مواد سیاه تشکیل شده اما به دلیل طراحی هماهنگ با دیگر اجزا، توی ذوق نمی‌زند. دستگیره‌های مخفی‌شونده، فرم شبیه به کوپه در انتهای بدنه و حجم‌دهی جالب توجه روی گلگیرها، دیگر نکات جذاب آواتار ۱۱ هستند.

نمای پشت در مقایسه با غالب خودروهای ساخت چین، شاهکار محسوب می‌شود. شیشه‌ی عقب، بسیار کوچک است و ستون‌های فلزی در طرفین، حس یک خودروی کلاسیک را تداعی می‌کنند. درپوش صندوق و نوار LED سراسری، جالب توجه هستند و چراغ‌های هشدار نزدیک سپر، حس اسپرت این کراس‌اور را افزایش می‌دهند. حتی بال عقب با قابلیت تغییر وضعیت، در انتهای بدنه نصب شده است.

در مجموع به زحمت می‌توان از طراحی آواتار ۱۱ ایراد گرفت. این محصول با طول ۴,۸۸۰  و عرض ۱,۹۷۰  و ارتفاع ۱,۶۰۱  و فاصله محوری ۲,۹۷۵  میلی‌متر میلی‌متر ارایه می‌شود. آواتار ۱۱ نسبت به هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران، طول و عرض و فاصله محوری بیشتری فراهم می‌کند؛ اما ۹ سانتی‌متر، ارتفاع سقف کمتر دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین آواتار ۱۱

آنچه برای پذیرفتن یک خودرو در کلاس لوکس لازم است، برای کابین آواتار ۱۱ فراهم شده. از جدیدترین فناوری‌های دیجیتال و نمایشگرهای بزرگ گرفته تا صندلی‌های تمام چرم با طراحی چشم‌نواز، داخل اتاق وجود دارند. نسخه‌های سفارشی، مجهز به ۴ در تمام برقی برای باز و بسته شدن اتوماتیک نیز هستند.

فرمان آواتار ۱۱ حالت شکسته (D کات) دارد اما در بالا فضای خالی برای دید راننده به پنل دیجیتال ارایه می‌کند. مدل‌های سفارشی، دارای سه نمایشگر هستند تا سرنشین کنار راننده هم مانیتور اختصاصی داشته باشد که البته غالبا بلااستفاده خواهد بود. تقریبا تمام تودری‌ها و داشبورد، از چرم باکیفیت و مواد نرم با رنگ قابل سفارش سیاه، سفید، قهوه‌ای و قرمز تشکیل شده است.

فاصله محوری ۳ متری برای آواتار ۱۱ باعث می‌شود سرنشینان جلو و عقب، فضای بسیار خوب جلوی زانو داشته باشند و ۴ مسافر بلند قد، راحتی قابل قبول در سفرهای بین شهری را تجربه کنند. علاوه‌بر ردیف جلو، زاویه‌ی صندلی‌های عقب هم با تنظیمات برقی، قابل تغییر است را حالتی نزدیک به تخت خواب فراهم شود.

پیشرانه و تجهیزات فنی آواتار ۱۱

پیش‌تر اشاره کردیم که آواتار وان وان، یک خودروی EREV با موتور بنزینی برای کمک به شارژ باتری است. پیشرانه‌ی الکتریکی، محرک اصلی این کراس‌اور، در مدل پایه، ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل، دیفرانسیل عقب با گیربکس تک سرعته است و در زمان ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. شرکت سازنده ادعا می‌کند آواتار ۱۱ همراه باتری ۱۱۶ کیلووات ساعت لیتیوم یون ساخت CATL توان پیمایش ۷۰۰ کیلومتر دارد.

نسخه‌ی دو موتوره و چهار چرخ محرک آواتار۱۱، مجموع قدرت ۵۸۰ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت با توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر، دیگر مشخصات آواتار وان وان 4WD هستند.

آواتار به سیستم عامل هارمونی OS هوآوی و فناوری درایو خودکار HiCar شامل واحدهای پردازش، دوربین‌های  HDو رادارهای هوشمند LiDAR مجهز شده است.  نمایشگر لمسی ۱۵/۶ سیستم صوتی ۲۵ اسپیکر، هشت کیسه‌ی هوا، ترمز اتوماتیک هوشمند و رانندگی خودران سطح دو با قابلیت هدایت خودکار بین خطوط، مهم‌ترین امکانات آواتار وان وان هستند.

قیمت آواتار ۱۱ در بازار چین و پیش‌بینی برای ایران

برای این شاسی‌بلند آینده‌نگر، حدود قیمت ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار وجود دارد. هرچند که برای غالب مردم دنیا، آواتار وان وان، خودرویی ارزان‌قیمت محسوب نمی‌شود؛ اما با توجه به امکانات و توانایی فنی، چندان گران نیست. طبیعتا شهروندان ایرانی با متوسط درآمد پایین‌تر از میانگین جهانی، به سختی می‌توانند چنین هزینه‌ای را علاوه‌بر مالیات و عوارض سنگین بر خودروهای وارداتی بپردازند. با این شرایط، ضمن توجه به دلار ۱۰۰ هزار تومانی در بازار آزاد، قیمت آواتار ۱۱ برای عرضه در سال ۱۴۰۴، حدود ۵/۵ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

در ایران، هم‌اکنون آئودی Q4 و Q5 حدود قیمت ۵ میلیارد تومان دارند اما نسبت به آواتار وان وان، کوچک‌تر، کم‌توان‌تر و کم‌امکانات‌تر هستند. هم‌چنین فولکس واگن iD4 نیز به قیمت تقریبی ۳/۵ میلیارد تومان، گزینه‌ای جالب برای علاقه‌مندان کراس‌اورهای برقی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۸ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *