به مناسبت آخرین روزهای سال ۱۴۰۳، امسال هم انتخاب بهترین خودروهای رونمایی شده از دیدگاه نویسندگان پدال را بررسی میکنیم.


سال دیگری گذشت و افتخار دوستی با علاقهمندان خودرو، برای خدمتگذاران شما در پدال فراهم شد. طی ۳۶۵ روز گذشته، با بهبود اطلاعرسانی، کیفیت مطالب و تنوع خدمات، شاهد رشد چشمگیر مخاطبان و افزایش تعامل کاربران بودیم. هرچند که امروز پدال در میان رسانههای خودروی ایران، جایگاهی بسیار خوب و فراتر از سالهای قبل دارد؛ برای جبران کاستیها و اعتلای خود، سال ۱۴۰۴ را با تلاش بیش از پیش آغاز خواهد کرد.
مشابه سنوات پیشین، از نویسندگان پدال خواستیم بهترین خودروی رونمایی شده در سال اخیر را انتخاب کنند. این رویکر البته با نگاه به بازار جهانی شکل گرفته و بهترین مدل ارایه شده برای بازار ایران، در مطلب دیگری معرفی خواهد شد.
جواد عقیلی
کیا EV9
شاسیبلند برقی کیا با طراحی برجسته و فناوریهای پیشرفته، شوک غیرمنتظره به دنیای خودروهای الکتریکی وارد کرد. ظرفیت باتری بسیار خوب، توان پیمایش ۶۴۰ کیلومتر، شتاب و سرعت قابل قبول، طراحی جسورانه، کابین بزرگ و لوکس، هرماه با قیمت مناسب باعث می شوند تا کیا EV9 به بسیاری دیگر از خودروهای نوظهور برقی ترجیح دهم.
محمدرضا اشتری
ولوو XC90
شاسیبلند هیبرید ولوو، گزینهای جذاب برای علاقهمندان سفر است که البته مصرف سوخت مناسب، شتاب قابل قبول و کیفیت رانندگی عالی فراهم میکند. آستانه قیمت ولوو XC90 در بازار جهانی، ۵۸ هزار دلار است و حتی در ارزانترین نمونه، فناوری هیبرید، سیستم دو دیفرانسیل و امکانات ایمنی پیشرفته دارد. قدرت ۲۴۷ اسب بخار، گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتر، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر، ویژگیهای جالب XC90 هستند. نسخهی پلاگین هیبرید با ۴۵۵ اسب بخار قدرت، ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور و صفر تا صد ۵/۵ ثانیه نیز ساخته شده است.
شاهین احمدزاده
رنو ۵ E-Tech
رنو ۵ برای بسیاری از ما ایرانیان تداعی کننده خاطرات خوش گذشته است، خودرویی جمعوجور و جذاب که البته تا همین چند سال پیش نیز بهصورت سپند و پی کی در خط تولید قرار داشت؛ اما شرکت رنو فرانسه محصول کاملاً جدیدی را با نیمنگاهی به رنو ۵ قدیمی تولید کرده است که E-Tech نام داشته و از قوای محرکه برقی استفاده میکند. طراحی این خودرو به وضوح رنو ۵ قدیمی را به یاد میآورد اما در بطن خود از یک موتور برقی با حداکثر ۱۵۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند. حدود ۸ ثانیه طول میکشد تا رنو ۵ برقی از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. با شارژ کامل باتری نیز این خودرو توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتری خواهد داشت.
امیر دهقان
کوروت ZR1 و آئودی Q5
شورلت کوروت ZR1 جدید بیشک یکی از مهمترین و جنجالیترین خودروهای سال گذشته بود. زمانی که ZR1 معرفی شد، شخصاً از قدرت فوقالعادۀ ۱۰۶۴ اسب بخاری آن غافلگیر شدم زیرا پیشبینیها به ارقام بسیار کمتری اشاره داشتند ولی شورلت نشان داد که پتانسیل پیشرانۀ ۵.۵ لیتری V8 جدیدش چقدر بالا است. ZR1 با چنین قدرتی، پرفورمنس هایپرکارها را با قیمتی حتی کمتر از سوپرکارها ارائه میکند. علاوه بر این، پرچمدار کنونی خانوادۀ کوروت C8 با ثبت رکورد حداکثر سرعت، شکستن رکورد چند پیست و ثبت شتاب ۲.۳ ثانیهای در دنیای واقعی، نشان داد که فقط اعداد روی کاغذ نیست و در عمل حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
نسل سوم آئودی Q5 هم از دید من یکی دیگر از بهترین خودروهای سال گذشته بهحساب میآید. در دورانی که طراحیهای مرسدس بنز و بامو رو به افول گذاشته، Q5 جدید درعینحالی که مدرنتر شده، همچنان جذاب و چشمنواز به نظر میرسد. علاوه بر این، Q5 در داخل پر از تکنولوژیهای روز است، کابین جاداری دارد و خودروی آرام و راحتی برای سفرهای طولانی محسوب میشود. تمام پیشرانههای این کراساوور جدید آلمانی هم از تکنولوژی هیبریدی خفیف بهره میبرند که در رانندگیهای شهری عملکرد فوقالعادهای دارد.
سعید روشن
ریویان R3
بهترین خودروی خارجی از دید من ریوین R3 هست. یک هاتهچ برقی 4wd با طراحی شبیه لانچیا دلتا اینتگراله و یاداور دوران اوج WRC. ریویان، R3 چرخهای بزرگ، فاصله مناسب از زمین و قابلیت رانندگی خارج جاده را با ابعاد کوچک فراهم میکند. نسخهی ویژه از R3 به نام R3X، میتواند در زمان زیر ۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتر فراهم کند.
علی صفرپور
شورولت کوروت ZR1
قدرتمندترین نسخه کوروت در سال ۲۰۲۵ از یک پیشرانه ۵.۵ لیتری تویین توربوی 8V سود میبرد که توان تولید ۱,۰۶۴ اسب بخار قدرت و ۱,۱۲۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. این حجم از خروجی که کوروت را به قلمرو ابرخودروها نزدیک میکند و تاکنون توانسته به رکوردشکنی هم کمک کند. وزن ۱,۶۶۵ کیلوگرمی 1ZR را در زمان ۲.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می رساند و شتاب خود را تا ۳۷۵ کیلومتر برساعت ادامه می دهد. مدل ۲۰۲۵ شورولت کوروت 1ZR با ایجاد تحوالت فناورانه و قدرت خیره کننده، شالوده ایجاد تغییری بزرگ در خانواده کوروت را رقم زده است.
محمدجواد نورایی
فراری ۱۲ چیلندری
به نظر من، فراری ۱۲ سیلندری (12Cilindri) شایسته عنوان بهترین خودرو است؛ نه صرفاً بهخاطر درج نام فراری بر روی این سوپراسپرت جذاب، بلکه بهدلیل بزرگداشت دههها تکامل شگفتانگیز موتورهای درونسوز که در این خودرو به اوج خود رسیدهاند. مارانلوییها در ۱۲ سیلندری با طراحی نوستالژی بدنه، اصالت و روح یک خودروی اسپرت کلاسیک را به نمایش گذاشتهاند و این اوج یک پایان رومانتیک است! این خودرو احتمالا یکی از آخرین چهارچرخهایی باشد که قلب تپنده آن پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی است؛ پیشرانهای که پس از این، احتمالاً راهی موزههای تاریخ تکنولوژی خواهد شد.
source