Wp Header Logo 1792.png

با تویوتا تاکوما TRD Pro، فورد رنجر رپتور و شورلت کلرادو ZR2 بایسون که توانمندترین پیکاپ‌های میان سایز بازار هستند رهسپار صحرا شدیم تا بهترین را مشخص کنیم.

اکستریم اکستریم

هر سهٔ این پیکاپ‌ها فوق‌العاده هستند و هرکدام در بخشی می‌درخشند ولی برای اینکه بفهمیم کدام‌یک برتر است، پیکاپ‌ها را در رینگ خاکی به جان یکدیگر انداخته‌ایم.

معرفی پیکاپ‌ها

تاکوما TRD Pro به لاستیک‌های ۳۳ اینچی گودیر رانگلر تریتوری، کمک‌فنرهای فاکس QS3 سه حالته با قابلیت تنظیم دستی، قفل دیفرانسیل عقب، حالات رانندگی مالتی‌ترین، کرال کنترل و آنتی‌رول بار قطع شونده مجهز است. TRD Pro همچنین با قوی‌ترین پیشرانهٔ تاکوما عرضه می‌شود یعنی قوای محرکهٔ هیبریدی که از یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه یک موتور الکتریکی ۴۸ اسب بخاری تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور است و با وجود این قدرت فوق‌العاده، قیمت پایه‌ای عالی دارد که از ۶۵,۳۹۵ دلار آغاز می‌شود.

کلرادو ZR2 بایسون با لاستیک‌های ۳۵ اینچی گودیر رانگلر تریتوری به رقبای خود چنگ و دندان نشان می‌دهد. این چرخ‌های عظیم برای نصب زاپاس در زیر پیکاپ خیلی بزرگ هستند و به همین دلیل، چرخ زاپاس داخل اتاق بار نصب شده و فضای بار را کاهش داده ولی بر جذابیت ظاهری پیکاپ افزوده است. کمک‌فنرهای سوپاپ‌دار مالتی‌متیک، قفل الکترونیکی دیفرانسیل‌های جلو و عقب، صفحات محافظ زیر بدنه و چندین حالت آفرود مثل باها هم از دیگر ویژگی‌های کلرادو ZR2 بایسون هستند. این نسخه با پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ZR2 معمولی عرضه می‌شود که ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. قیمت پایهٔ ZR2 از ۵۱,۱۹۵ دلار آغاز می‌شود ولی نسخهٔ بایسون ۱۱,۷۰۰ دلار به این رقم می‌افزاید.

بچه رپتور جدیدترین پیکاپ آفرودی بازار محسوب می‌شود و بسیار بیشتر از یک برچسب رپتور روی رنجر معمولی است. فورد هم مثل تویوتا برای سیستم تعلیق سراغ فاکس رفته ولی بجای نمونه‌های قابل تنظیم دستی، کمک‌فنرهایی با کنترل الکترونیکی را انتخاب کرده که خود را مطابق با مسیرهای مختلف تنظیم می‌کنند. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۴۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور نیز رنجر را به قوی‌ترین عضو گروه تبدیل می‌کند. قیمت رنجر رپتور از ۵۷,۳۱۵ دلار آغاز می‌شود که این رقم در نمونهٔ آزمایشی ما با ویژگی‌هایی مثل لاستیک‌های گودریچ روی رینگ‌های ۱۷ اینچی به ۶۰,۱۵۰ دلار رسیده بود.

پرفورمنس

پیکاپ‌های میان سایز امروزی تقریباً همه کاری می‌توانند انجام دهند. در بحث یدک کشی، فورد و شورلت ۲.۵ تن و تویوتا ۲.۷ تن ظرفیت دارند که برای یدک کشی یک قایق یا چند موتور ATV کافی خواهد بود. از لحاظ ظرفیت بار هم برتری با تویوتا با ظرفیت ۷۶۰ کیلوگرم است اما رنجر اتاق بار پهن‌تری دارد و داخل درب پشتی کلرادو هم محفظه‌ای مخفی برای اشیاء تعبیه شده است. در آزمایش پرفورمنس، فورد تأثیر قدرت بالای خود را نشان می‌دهد و ۴۰۰ متر را ظرف ۱۴.۱ ثانیه طی می‌کند که با فاصله از دو رقیب خود سریع‌تر است. تویوتا این مسافت را در ۱۵.۳ ثانیه طی کرد و کلرادو برای انجام این کار به ۱۵.۶ ثانیه زمان نیاز داشت.

کندی شورلت روی جاده هم خود را نشان داد و برای عبور از ترافیک بزرگراه به تلاش بیشتری نیاز داشت. کلرادو در توقف از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت با وجود لاستیک‌های بزرگ ۳۵ اینچی از همه بهتر عمل کرد و فقط به ۵۷ متر مسافت نیاز داشت درحالی‌که تویوتا و فورد این کار را به ترتیب در ۵۹.۷ متر و ۶۲.۵ متر انجام دادند. بااین‌حال، وقتی بدانیم چنین عملکردی برای سدان‌ها و شاسی‌بلندهای اسپرت نیست بلکه از پیکاپ‌های ۲.۵ تنی با لاستیک‌های آفرودی می‌آید، تمام این اعداد قابل‌توجه خواهند بود.

تجربهٔ رانندگی

اعداد آزمایشی هیچ‌گاه نمی‌توانند احساس خودروها روی جاده و همین‌طور آفرود را نشان دهند یعنی جایی که ثبات و پایداری بیشتر از قدرت اهمیت دارد. بااین‌حال، در رقابت این سه پیکاپ، برتری رنجر در اعداد آزمایشی، روی بزرگراه و خارج از آسفالت هم ادامه پیدا کرد. این خودرو با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵.۳ ثانیه، واقعاً احساس یک پیکاپ باها را دارد. رپتور همهٔ کارها را درست انجام می‌دهد. رانندگی با این پیکاپ هم روی آسفالت و هم مسیر خاکی لذت‌بخش است. رپتور همچنین در آفرود آسان‌ترین رانندگی را دارد. فقط کافی است یکی از حالات آفرود مختلف را انتخاب کنید و بقیهٔ کارها را به پیکاپ بسپارید.

تاکوما TRD Pro هم همهٔ ما را غافلگیر کرد اما نه به شکل خوبی زیرا تعلیق جلوی آن بسیار سفت است و حتی در نرم‌ترین حالت هم نتوانست روی ناهمواری‌ها با فورد رقابت کند. روی مسیرهای ناهموار، تاکوما آن‌قدر راننده را مورد ضرب و شتم قرار داد که می‌توانستیم صدای ستون فقراتش را بشنویم! یکی از دلایل این موضوع، تنظیم دستی کمک‌فنرها است. کسی که کمک‌فنرها را تنظیم می‌کند باید بداند کدام تنظیمات برای چه مسیری مناسب است. همچنین با تغییر شرایط مسیر، راننده باید بیرون بیایید، خاک بخورد و تنظیمات را دوباره تغییر دهد.

هرچند روی جاده کلرادو در پس دو پیکاپ دیگر قرار داشت اما زمانی که نوبت به گردوخاک به پا کردن رسید، به لطف رینگ‌های کوچک‌تر و لاستیک‌های بزرگ‌تر فاق بلند، از روی ناهمواری‌هایی که رانندهٔ تویوتا را به غلط کردن می‌انداخت خیلی راحت‌تر عبور می‌کرد. همچنین فاصلهٔ زیاد ZR2 از زمین هم هنگام عبور از تخته‌سنگ‌های نیمه مدفون در خاک به راننده اعتمادبه‌نفس می‌داد. البته قسمت عقبی شورلت هنگام رانندگی سریع از روی مسیرهای خاکی ناهموار به رقصیدن و دررفتن از دست راننده تمایل داشت یعنی جایی که رنجر بسیار پایدارتر عمل می‌کرد. مثل فورد اما شورلت هم به چندین حالت آفرود مجهز است که به تازه‌کارها کمک می‌کند تنظیمات مناسب را پیدا کنند.

برنده

در گذشته، خرید یک پیکاپ آفرود مثل داشتن قایق یا پیانویی بزرگ بود که هرچند برای استفادهٔ تخصصی خیلی خوب بود ولی در اکثر مواقع فقط پارکینگ را اشغال می‌کرد. از این خودروها صرفاً آفرودبازان حرفه‌ای استفاده می‌کردند زیرا استفادهٔ روزمره از چنین پیکاپ‌هایی مهره‌های ستون فقرات را نابود و کیف پول را با هزینهٔ بنزین خالی می‌کرد. امروز اما این‌طور نیست. کلرادو ZR2 بایسون، تاکوما TRD Pro و رنجر رپتور همگی روی خاک فوق‌العاده هیجان‌انگیز و در خیابان کاملاً متمدن بودند؛ بنابراین، رقابت ما بازنده ندارد ولی یک برندهٔ واضح دارد که رنجر رپتور است. این پیکاپ نه‌تنها انواع تجهیزات آفرود را با قیمت کمتری نسبت به دو رقیب خود ارائه می‌کند بلکه بهترین رانندگی آفرود را با کمترین قربانی راحتی جاده‌ای ارائه می‌کند.

درنتیجه، نبرد واقعی در این مقایسه برای مقام دوم بین شورلت و تویوتا بود. ما ظاهر، راحتی سواری و صندلی‌های عقب بایسون را بیشتر دوست داشتیم اما تاکوما اتاق بار قابل‌استفاده و مجهزتری دارد و پیشرانهٔ هیبریدی آن مصرف سوخت بسیار بهتری را نسبت به دو پیکاپ دیگر فراهم می‌کند. در طول این آزمایش ۸۰۰ کیلومتری، هرچند به هیچ‌کدام از پیکاپ‌ها نتوانستیم به مصرف سوخت اعلامی برسیم ولی تویوتا به‌طور میانگین مصرف ۱۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کرد درحالی‌که این رقم برای فورد و شورلت ۱۶.۸ لیتر بود. بااین‌وجود، درنهایت این کلرادو ZR2 بود که روی سکوی دوم قرار گرفت تا تاکوما TRD Pro به جایگاه سوم بسنده کند.

مشخصات فنی

شورلت کلرادو ZR2 فورد رنجر رپتور تویوتا تاکوما TRD Pro
پیشرانه ۲.۷ لیتری I4 توربو ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو ۲.۴ لیتری I4 توربو هیبرید
قدرت ۳۱۰ اسب بخار ۴۰۵ اسب بخار ۳۲۶ اسب بخار
گشتاور ۵۸۰ نیوتن متر ۵۸۰ نیوتن متر ۶۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۳ ثانیه ۵.۳ ثانیه ۶.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۶ ثانیه ۱۴.۱ ثانیه ۱۵.۳ ثانیه
توقف از ۱۱۰ کیلومتر ۵۷.۰ متر ۶۲.۵ متر ۵۹.۷ متر
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی ۰.۷۲ جی ۰.۷۱ جی ۰.۷۴ جی
وزن خالص ۲۳۹۶ کیلوگرم ۲۴۵۳ کیلوگرم ۲۴۴۵ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی ۲۵۰۰ کیلوگرم ۲۵۰۰ کیلوگرم ۲۷۲۰ کیلوگرم
فاصلهٔ محوری ۳,۳۳۷ میلی‌متر ۳,۲۶۹ میلی‌متر ۳,۳۵۰ میلی‌متر
طول ۵,۴۳۸ میلی‌متر ۵,۳۵۷ میلی‌متر ۵,۴۱۰ میلی‌متر
عرض ۲,۰۳۴ میلی‌متر ۲,۰۲۷ میلی‌متر ۲,۰۲۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۲۸ میلی‌متر ۱,۹۲۸ میلی‌متر ۱,۹۲۵ میلی‌متر
مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر ترکیبی ۱۳.۸ لیتر ترکیبی ۱۰.۲ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۶۲,۸۹۵ دلار ۵۷,۳۱۵ دلار ۶۵,۳۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۶۵,۳۴۵ دلار ۶۰,۱۵۰ دلار ۶۵,۸۶۹ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۶ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *