در این مطلب از نویسندگان پدال خواستهایم، مهمترین رویداد یا فناوری مرتبط با خودرو که سال ۱۴۰۳ معرفی شده باشد را انتخاب کنند.


صنعت خودروسازی در سراسر جهان، وابسته به علوم و فنون مختلف است. امروزه انواع خودرو با کاربریهای متنوع، تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند و فناوریهای گوناگون ارایه میکنند. خصوصا با توسعهی مدلهای برقی و هیبرید، تجهیزات مورد استفاده نیز به سرعت درحال تغییر هستند.
جواد عقیلی
ورود خودروهای برقی به ایران
مهمترین اتفاق در ایران می تواند شناخت مردم از خودروهای برقی باشد. موضوعی که برای نخستین مواجهه تاثیر زیادی در بازار آینده خواهد داشت. بنابراین لازم است دولت و واردکنندگان با جدیت بیشتر در ایجاد زیرساخت های لازم، تجربه کاربری مناسبی خلق نمایند. اولین عرضه خودروهای برقی برای عموم و ناوگان تاکسیرانی انجام شده اما هنوز بدون ایستگاههای شارژ، دیدگاه مثبتی در خریداران نسبت به این خودروها دیده نمیشود.
محمدرضا اشتری
تولید ایران خودرو ری را
جدیدترین محصول ایرانخودرو، پس از سالها انتظار به مراحل نهایی رسید و تحویل مشتریان شد. طراحی و تولید ریرا، بار دیگر عقبماندگی خودروسازی ایران نسبت به بازار جهانی را ثابت کرد؛ چراکه قیمت نهایی ریرا نسبت به خودروهای مشابه ساخت چین، گرانتر بود و یک تا ۱/۱ میلیارد تومان برای ثبتنامکنندگان، هزینه داشت.
هنوز مشخص نیست ایرانخودرو طی فرایند طراحی و پیشتولید ریرا چقدر هزینه کرده است. این مدل در زمان اولین ثبت نام با قیمت یک میلیارد تومان و دلار ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان، معادل ۲۰ هزار دلار ارزشگذاری شده بود. این مورد زمانی جالبتر میشود که بدانیم، حقوق پایه برای کاگر ایرانی و انرژی مصرفی مثل برق در کشور ما، پایینتر از چین است؛ اما خودروهای مشابه ریرا در چین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار قیمت دارند.
کلیر موشن و رود موشن پورشه
تیم مهندسی پورشه در همکاری با شرکت کلیرموشن (ClearMotion) امریکا، عملکرد هوشمندانهی شاسی و سیستم تعلیق را بهبود دادهاند. این فناوری، صدها مرتبه در ثانیه، شرایط رانندگی را تحلیل میکند تا شاسی و فنربندی، بهترین کار را انجام دهند. طرح پورشه و کلیر موشن، علاوهبر مانورپذیری خودرو، شتاب و ترمزگیری را بهبود خواهد داد.
دیگر فناوری پورشه، رود موشن نام دارد که یک سیستم کنترل شاسی فعال و با استفاده از نرمافزار تحلیل سطح جاده است. این تکنولوژی از دادههای مبتنی بر فضای ابری که توسط دیگر خودروها گزارش شدهاند استفاده میکند تا جادهها را بهطور کامل اسکن کرده و سیستم تعلیق را بهینه کند. به این ترتیب خودرو سواری بسیار بهتری در زمان روبرو شدن با ناهمواریها خواهد داشت. انتظار میرود بهکارگیری این فناوری، باعث پیشرفت هرچه بیشتر سیستم تعلیق اکتیو راید پانامرا شود، سیستمی که پیش از این نیز عملکرد بسیار خوبی داشته است. همچنین، دیگر محصولات پورشه مثل هایپرکار میشن X و نسل بعدی 911GT2 RS نیز مستعد استفاده از این فناوری هستند.
امیر دهقان
پیشرانۀ پیستون مخالف کامینز ACE
هرچند طی سالی که گذشت شاهد معرفی تکنولوژیهای زیادی در صنعت خودروسازی بودیم ولی شخصاً برای من فناوریای بیشتر اهمیت دارد که بتواند پیشرانههای درونسوز را کارآمدتر کند و طول عمر آنها را افزایش دهد زیرا اکثر ما عشق ماشینها از باطری و موتورهای الکتریکی متنفریم؛ بنابراین، به نظر من عنوان تکنولوژی سال را باید به پیشرانۀ پیستون مخالف کامینز داد که با نام ACE در سپتامبر گذشته معرفی شد. این پیشرانه که توسط کامینز از طریق همکاری با ارتش آمریکا و شرکت Achates Power توسعه پیدا کرده، برای خودروهای نظامی و تانکها طراحی شده است. در پیشرانههای پیستون مخالف، دو پیستون داخل یک سیلندر مقابل یکدیگر قرار میگیرند. البته پیشینۀ این موتورها به بیش از یک قرن پیش بازمیگردد ولی از پیشرانههای پیستون مخالف عمدتاً در کشتیها و لوکوموتیوها استفاده میشد.
موتور ACE کامینز هرچند برای استفادههای نظامی طراحی شده ولی برای استفاده در خودروهای سواری هم در حال آزمایش است و حتی پروتوتایپ آن توسط Achates Power روی فورد F150 نصب شده است. این نوع موتور میتواند طول عمر پیشرانههای درونسوز را افزایش دهد زیرا به گفتۀ کامینز، پیشرانۀ ACE افزایش ۵۰ درصدی چگالی قدرت و بهبود ۱۳ درصدی مصرف سوخت را به دنبال دارد. این یک موتور چهار سیلندر ۱۴.۳ لیتری با هشت پیستون، دو توربوشارژر و یک سوپرشارژ است که ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و ابعاد بسیار جمعوجوری دارد. همچنین نسخههای سه سیلندر و شش سیلندر این موتور هم با قدرتی بین ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ اسب بخار قابل تولید است.
شاهین احمدزاده
واردات خودروهای برقی
با اینکه از جدی شدن حضور خودروهای برقی در بازارهای جهانی چند سالی میگذرد اما ورود جدی این خودروها به کشورمان از سال ۱۴۰۳ کلید خورده است. البته که خبری از خودروهای تراز اول جهان همچون تسلا نیست و همه مدلهای وارداتی مونتاژ کشور چین هستند. با اینکه خودروهای برقی مزایای زیستمحیطی و اقتصادی زیادی دارند اما در کشورمان با استقبال روبرو نشدهاند چراکه خبری از زیرساختهای شارژ نیست و توان پیمایش این خودروها نیز محدود است.
ما ورود خودروهای برقی به کشورمان را به فال نیک میگیریم و امیدواریم که در سالهای پیش رو زیرساخت شارژ و پیمایش این خودروها بهبود یابد و محصولاتی مدرن و باکیفیت و صدالبته با قیمت مناسب در دسترس خریداران قرار گیرد.
محمدجواد نورایی
باتری و شارژ سریع BYD
مهمترین اتفاق خودرویی سال از نگاه من، پیشرفت در فناوریهایی است که میتوانند تکلیف خودروهای برقی را روشن کنند، و در این میان، BYD نقشی کلیدی ایفا میکند. تجربه رانندگی با خودروهای الکتریکی در ایران به من نشان داد که «قابلیت اطمینان» همچنان حلقه مفقوده این مدل از خودروها است. اکنون بیوایدی با معرفی فناوری شارژ سریع ۵ دقیقهای که ۴۰۰ کیلومتر پیمایش را ممکن میسازد گامی بزرگ برای توسعه خودروهای برداشته و این، به نظرم، بهترین خبر خودرویی سال است.
اعتقاد دارم زمانی میتوان به خودروهای برقی اعتماد کرد که پیش از آن چالشهای کار با باتری در محصول پیشرفتهای مثل تلفن همراه حل شود چرا که جدیدترین فناوری باتری فعلا در تلفن استفاده میشود. علاوه بر این، مشکلاتی مثل شتاب ثانویه ضعیف، رفتار ناپایدار باتری در شرایط مختلف و سادگی بیش از حد طراحی و امکانات کم خودروهای برقی از سایر چالشهای این فناوری به شمار میروند.
علی صفرپور
یکپارچگی هوش مصنوعی با خودرو
با رشد بیش ازپیش فناوری هوش مصنوعی توسط شرکت های فناور، این ابزار به صنعت خودرو هم راه پیدا کرده و در تمام مراحل تولید، بهره برداری و استفاده از خودر و دخیل شده است. خودروسازان برای تولید از الگوها، دستورات، اتوماسیونها و دادههای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کنند. با استفاده از قابلیت یادگیری ماشین، نسل بعدی محصولات برای کاربران هدف بهینه شده و به آن ها عرضه خواهد شد . حضور هوش مصنوعی نه تنها در تولید خودرو، بلکه در تجربه کاربری مالکان خودرو هم تغییری اساسی ایجاد کرده و در سال های آینده، این روند را افزایش خواهد داد تا اینکه خودروهای امروزی را به نسل بعدی، با کمترین مصرف انرژی و مجهز به رانندگی تمام خودران، نزدیک کند.۲۰
source