تویوتا اعلام کرده است تیراژ تولید نسخه نهایی سوپرا A90 Final Edition به طور مساوی بین اروپا و ژاپن تقسیم خواهد شدو هر منطقه ۱۵۰ دستگاه دریافت خواهد کرد. در بازار داخلی ژاپن، قیمت این خودروی اسپورت ۱۵ میلیون ین است که با نرخ فعلی ارز معادل ۱۰۰ هزار دلار میشود. مدل JDM (مخصوص بازار ژاپن) بسیار ارزانتر از همان خودرویی است که در آلمان و فرانسه فروخته خواهد شد. خریداران ژاپنی باید در قرعهکشی شرکت کنند تا شانس خرید این خودرو را داشته باشند.
تویوتا دلایل متعددی برای قیمت عجیب سوپرا A90 Final Edition در اروپا دارد. این خودرو نه تنها پایانبخش تولید نسل فعلی سوپرا است، بلکه افزایش قابل توجهی در قدرت موتور و تغییرات سختافزاری نیز دارد. با محدودیت تولید به ۳۰۰ دستگاه برای اروپا و ژاپن، ارزش کلکسیونی سوپرا فاینال ادیشن نیز مهم است. با توجه به مقررات سختگیرانهی آلایندگی در اروپا، ممکن است در آینده هرگز خودرویی مانند این تولید نشود.
آیا سوپرا A90 فاینال ادیشن با دوبرابر قیمت بیشتر نسبت به مدل استاندارد شش سیلندر ارزش خرید دارد؟ قیمت نسخه نهایی سوپرا در آلمان اعلام شده است، جایی که مشتریان باید ۱۴۲,۸۰۰ یورو پرداخت کنند. برای مقایسه، مدل معمولی ۳.۰ لیتری از ۷۳,۲۵۰ یورو شروع میشود، در حالی که نسخه پایه با موتور ۲.۰ لیتری ۶۳,۲۵۰ یورو است. قیمت نسخه نهایی قطعاً اشتباه تایپی نیست. حتی در فرانسه این خودرو گرانتر است و ۱۴۴,۰۰۰ یورو قیمت دارد. خریداران فرانسوی نیز باید در قرعهکشی شرکت کنند تا شانس خرید داشته باشند.
با این پول میتوان خودروهای بسیار خوب دیگری نیز خرید. برای مثال، یک BMW M4 Competition xDrive با تمامی امکانات هنوز هم در آلمان ارزانتر از سوپرا A90 Final Edition است. همین موضوع در مورد یک لوتوس امیرا با موتور V6 تویوتا و تمامی امکانات نیز صدق میکند. حتی یک پورشه ۹۱۱ کررا T نیز مقرونبهصرفهتر است و قیمت آن در آلمان از ۱۴۱,۷۰۰ یورو شروع میشود. یک جستجوی سریع در وبسایت Mobile.de نشان میدهد که با این مقدار پول میتوان یک فراری ۴۵۸ یا یک آئودی R8 با موتور V10 خوشصدا در شرایط دست دوم تمیز نیز خرید.
با این حال، خرید آخرین نسخه از نسل پنجم سوپرا در مقایسه با آلپین A110 R Ultime هنوز هم یک معامله خوب به نظر میرسد. زیرمجموعهی اسپرت رنو قیمت باورنکردنی ۳۳۰,۰۰۰ یورو را برای این خودرو در نظر گرفته است که آن را به گرانترین چهار سیلندر جدید تبدیل کرده است.
به عنوان یادآوری، سوپرا A90 Final Edition از موتور S58 بیامو استفاده نمیکند. بلکه از B58 ارتقا یافته بهره میبرد که اکنون به جای ۳۸۲ اسب بخار، ۴۲۹ اسب بخار قدرت دارد. گشتاور نیز از ۵۰۰ به ۵۷۰ نیوتنمتر افزایش یافته است. این موتور توربوشارژ ۳ لیتری شش سیلندر خطی، در کمال تعجب قدرتمندتر از هر نمونهی مشابه در انواع بیامو است!
تویوتا همچنین برای آخرین سوپرا ترمزهای جلوی بزرگتر ساخت برمبو، اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ و سیستم تعلیق قابل تنظیم KW را اضافه کرده است. حالا ۳۰۰ خریدار مذکور، همچنین چرخهای متفاوت با برند Gazoo Racing دریافت میکنند که اندازه آنها ۱۹ اینچ در جلو و ۲۰ اینچ در عقب است. تایرهای جلو ۲۶۵/۳۵ZR19 و عقب ۲۸۵/۳۰ZR20 از نوع میشلن Pilot Sport Cup 2 هم ۱۰ درصد پهنتر شدهاند.
نسخه پایانی سوپرا همچنین دارای یک بسته آیرودینامیکی جدید با اسپویلر جلو و باله عقب سواننک از جنس فیبر کربن است. مجرای کاپوت جلو نیز از همین ماده سبکوزن ساخته شده و میتواند در روزهای مسابقه برای خنکسازی بیشتر برداشته شود. این خودرو تنها با گیربکس شش سرعته دستی عرضه میشود و از پایه آلومینیومی زیرشاسی عقب سوپرا GT4 بهره میبرد. سایر امکانات شامل صندلیهای مسابقهای فیبر کربن ساخت ریکارو با کمربندهای قرمز و مقدار زیادی چرم آلکانتارا ارایه میشوند.
تویوتا هنوز نسخه معادل سوپرا A90 Final Edition را برای ایالات متحده اعلام نکرده است، اما از هماکنون میتوان اطمینان داشت که قیمت ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار دلار داشته باشد.
source