فناوری خودران علاوهبر افزایش راحتی در رانندگی، نقش مهمی در بهبود ایمنی خودروهای مدرن دارد. این سیستم هماکنون توسط اتوپایلوت تسلا، سوپر کروز جنرال موتورز و چند شرکت دیگر ارایه میشود.


اوایل هفتهی گذشته، مارک رابر با انجام آزمایش روی فناوری رانندگی خودران، یک جنگ بزرگ آنلاین به راه انداخت. در یک ویدیوی طولانی با عنوان «آیا میتوانید یک ماشین خودران را فریب دهید؟»، او سیستم لیدار را در مقابل سیستمهای نوری (optical system) مانند آنچه تسلا استفاده میکند، قرار داد.حالا شخص دیگری همان آزمایش را تکرار کرده و، بدون شک، نتایج هم آشنا و هم کمی متفاوت هستند.
به طور خلاصه، لیدار در برخی شرایط نسبت به سیستمهای نوری (اوپتیکال) واضحتر و دقیقتر است. این نباید چندان تعجبآور باشد، چرا که لیدار یک سیستم راداری با وضوح بالا است که میتواند اجسام را در تاریکی مطلق نیز تشخیص دهد.
با این حال، وقتی ویدیوی رابر (فیلم بالا) نشان داد که تسلا نتوانست دیواری که شبیه یک جاده واقعی بود را تشخیص دهد، طرفداران این برند به شدت واکنش نشان دادند. البته آزمایش رابر با سیستم Full Self-Driving (تحت نظارت) نبود، بلکه از Autopilot استفاده کرد.
چند روز بعد، کایل پاول، وارد ماجرا شد. او تصمیم گرفت همان آزمایش را با پارامترهای کلی مشابه تکرار کند، اما این بار از FSD به جای Autopilot استفاده کرد. او دیوار مجازی پوشیده با عکس شبیه جادهای که روی آن قرار داشت، مقابل خودرو گذاشت و چند بار مدل Y خود را به سمت آن راند.
در هر آزمایش (فیلم بالا)، تسلا نتوانست دیوار را تشخیص دهد تا زمانی که فاصلهاش به دیوار به معنای واقعی کلمه به چند سانتیمتر رسید. همانطور که رابر در یک مصاحبه اشاره کرد، احتمالاً سنسورهای اولتراسونیک، دیوار را تشخیص دادند و نه فناوری رانندگی خودکار.
با این حال، پاول شرایط را تغییر داد و یک سایبرتراک را برای انجام همان آزمایش آورد. جالب اینکه سایبرتراک با موفقیت کامل از آزمایش سربلند بیرون آمد و هر بار که به دیوار نزدیک میشد، به طور خودکار متوقف میشد. تفاوت در چیست؟ علاوه بر این واقعیت واضح که FSD پیشرفتهتر از Autopilot است، سایبرتراک روی سختافزار جدید تسلا به نام HW4 قرار داشت. مدل Y، که مربوط به سال ۲۰۲۲ بود، از این سختافزار بهره نمیبرد و روی HW3 کار میکرد.
بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی، به آزمایشهایی که پاول انجام نداد اشاره کردهاند. برای مثال، او FSD را با یک مانکن یا در شرایط بارانی آزمایش نکرد. دو عاملی که میتوانند تصویر واقعیتری از عملکرد ایمنی تسلا در شرایط روزمره ارائه دهند.
با این حال، این آزمایش حداقل باید به کاهش سر و صداهای پیرامون ویدیوی رابر کمک کند. به وضوح بخشی از انتقادات درست است، و کسانی که به چالش کشیدن رویکرد تسلا در مورد رانندگی خودکار را ادامه میدهند، کاملاً بیراه نیستند.
source