در فهرست ۶ خودروی وارداتی سامانه یکپارچه، چانگان cs55 نیز وجود دارد. سایپا این شاسیبلند چینی را وارد ایران خواهد کرد.در ادامه با بررسی مشخصات و مزایا و معایب و قیمت این خودروی تازه وارد همراه ما باشید.


بعد از ماهها انتظار، واردات چانگان CS35 پلاس توسط سایپا به مرحلهٔ نهایی رسیده و این کراساور کوچک، به تعداد محدود با پلاک ملی تحویل خریداران شده است. حالا چانگان cs55 پلاس نیز در سامانه یکپارچه برای ثبت سفارش دیده میشود. احتمالا طی ماههای آینده، سدان اقتصادی ایدوپلاس و شاسی بلند لوکس اسپرت یونی تی هم توسط سایپا وارد کشورمان شوند.
بیشتر بخوانید:
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. چانگان طی همکاریهای مشترکی با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدلهای متنوع خارجی را مونتاژ کرد و حالا یکی از مهمترین خودروسازان چین محسوب میشود. چانگان با فروش سالانه ۲/۳ میلیون دستگاه، یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است.
چانگان cs55 سال ۲۰۱۷ معرفی شد و سال ۲۰۲۱ با نسخهی جدید CS55 پلاس، به بازار چین رسید. این کراساور در ایران، از دیدگاه فنی و کلاس بدنه، رقیب فونیکس تیگو ۷ و لاماری ایما خواهد بود با این تفاوت که، چانگان CS55 پلاس در کشور سازنده، بسیار پرفروشتر است.
مشخصات خودرو چانگان cs55 پلاس
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۸۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
طول | ۴,۵۱۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۸۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۶۵۶ میلیمتر |
وزن | ۱۴۶۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۷.۶ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۵۵ لیتر |
قیمت کارخانه | ۱.۴ میلیارد تومان |
قیمت بازار | ۲.۲ میلیارد تومان |
طراحی بیرونی و نمای ظاهری چانگان cs55 پلاس
تحول در سبک طراحی خودروهای چانگان، به خوبی برای CS55 شکل گرفته و ترکیبی چشمنواز فراهم میکند. ابعاد چراغها و جلوپنجره، تناسب بسیار خوبی دارند و ادوات پلاستیکی، چندان توی ذوق نمیزنند.
در نمای اصلی چانگان cs55، کشیدگی کاپوت تا لبهی جلوپنجره و چراغها، ظرافت در طراحی را به خوبی نشان میدهند. فاصله خطوط در محل اتصال قطعات بدنه، مثل گلگیرها و درهای ورود به کابین، بسیار نزدیک است و کیفیت مونتاژ چانگان در مقایسه با خودروسازان ایرانی را ثابت میکند. از سویی دیگر، برای حجمدهی سپرها و جایگاه مخصوص مهشکن، برجستگیهای بیشاز نیاز دیده نمیشود.
به لطف رینگهای ۱۹ اینچ و شیب ملایم سقف که در انتها با بالچه همرنگ بدنه میرسد، حس اسپرت چانگان cs55 پلاس تقویت شده است. تزینات کروم در قاب پنجرهها و رکاب وجود دارند، اما آینه بغل سیاه و ریل باربند، نقرهای رنگ هستند. خطوط برجسته، از چراغهای جلو و عقب به سمت درها کشیدهاند؛ همچنین در محل رکابهای و سقف، حجمدهی چشمنواز دیده میشود.
در عقب، شیب شیشهی پشت به حس کوپه و اسپرت چانگان cs55 پلاس کمک میکند. برجستگی چراغها و عدم پیوستگی در آنها، نکته مثبت و عدم تبعیت از دیگر خودروهای چینی محسوب میشود. سپر و درپوش صندوق در CS55 پلاس، حجمدهی بسیار خوبی دارند و جایگاه مناسب برای پلاک فراهم میکنند. البته حفرههای طرفین بدنه، ارتباطی با اگزوز ندارند و کاملا تزئینی هستند.
به عنوان یک خودروی چینی، چانگان CS55 پلاس دارای نکات مثبت در طراحی بیرونی است اما کاستیهای فراوان، نسبت به رقبای ساخت کره و ژاپن دارد. این محصول، برای علاقهمندان کراساورهای اسپرت و خطوط شکسته در حجمدهی بدنه، جذاب خواهد بود.
چانگان cs55 با طول ۴,۵۱۵ و عرض ۱,۸۶۵ و ارتفاع ۱,۶۸۰ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۶۵۶ میلیمتر عرضه میشود. این خودرو، ابعاد بسیار نزدیک به چری تیگو ۷ دارد و اندکی بزرگتر است.
طراحی داخلی و نمای کابین چانگان سی اس ۵۵ پلاس
با گام گذاشتن به داخل CS55 پلاس شاهد فضایی خواهید بود که برخلاف خودروهای چینی گذشته، تناسب و کیفیت ساخت خوبی دارد. در اینجا هرچند هنوز هم مقدار زیادی پلاستیک دیده میشود اما فاصلهٔ بین پانلها یکنواخت بوده و متریال احساس و نمای خوبی دارند. صندلیهای جلو که با پشتسریهای یکپارچه فرم اسپرتی دارند، خیلی خوب بدن را در برمیگیرند و قسمت نشیمنگاه آنها نیز بسیار راحت است. غربیلک فرمان کوچک و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی که از بالای آن دیده میشود، کاملاً طراحی داخلی i-Cockpit پژو را به یاد میآورد.
صندلیهای عقب CS55 پلاس بسیار جادار است و فضای پا برای من با قد ۱۸۰ سانتیمتر هیچ مشکلی نداشت. بهطورکلی، کابین این خودرو واقعاً خوب طراحی شده و مملو از متریال باکیفیت است که با دیگر خودروهای چینی فاصلهٔ زیادی دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم از طریق یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی ارائه میشود که اپل کارپلی مجهز است اما اندروید اتو برای آن کار نمیکرد. چانگان در بخش سیستم صوتی هم کراساوور خود را به بلندگوهای درجهیک پایونیر مجهز کرده است. CS55 پلاس به دوربین پانوراما مجهز است که نمای مجازی ۵۴۰ درجه از اطراف خودرو را ارائه میکند. این ماشین همچنین از بسیاری از سیستمهای ایمنی پیشرفته مثل کنترل پایین رفتن از شیبها، ترمز کمکی، هشدار برخورد جلو، کروز کنترل تطبیقی، دستیار ترافیک، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، هشدار خروج از خط و… هم بهره میبرد.
صندلیهای چرم با طراحی اسپرت، برای ۵ سرنشین بلندقد مناسب هستند. فضای صندوق، ۴۷۵ لیتر است و پس از جمع شدن صندلیهای عقب، ۱۴۱۵ لیتر فراهم میکند
پیشرانه و تجهیزات فنی چانگان cs55 پلاس
تنها محرک ارایه شده برای CS55 پلاس، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر است. این محصول بنابر ادعای سایتهای چینی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت نیز، ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
چانگان cs55، با گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ تولید میشود. این محصول، فاقد سیستم دو دیفرانسیل است و صرفا به صورت محرک جلو، وارد ایران خواهد شد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی چانگان سی اس ۵۵ پلاس
حسگر نور و باران، چراغ LED، تنظیم برقی صندلیهای جلو، سیستم صوتی ۸ بلندگو، دوربین عقب و دید ۳۶۰ درجه، دستیار صوتی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، شش کیسه هوا، ترمز پارک برقی، کروز کنترل تطبیقی، رادار نگهدارنده بین خطوط، سیستم جلوگیری برخورد از جلو، شارژر وایرلس، دوربین ثبت وقایع و سیستم تهویه با قابلیت تصفیه هوا، تجهیزات آپشنال در چانگان CS55 پلاس هستند. هنوز مشخص نیست نسخه وارداتی، کدامیک از امکانات فوق را فراهم کند.
تجربه رانندگی با چانگان CS55 پلاس
خودرو از کشش خوبی برخوردار است و با فشردن پدال گاز برای یک کراساوور شتاب بسیار خوبی را به نمایش میگذارد. حتی با وجود وزن ۱۴۶۰ کیلوگرمی CS55 پلاس که با وزن سرنشینان میتواند به بیش از ۱.۸ تن برسد، پیشرانه از قدرت کافی برای حرکت دادن خودرو برخوردار است. مصرف سوخت این کراساوور در رانندگیهای شهری حدود ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر است اما در بزرگراه به حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد. CS55 پلاس از سه حالت رانندگی معمولی، اقتصادی و اسپرت بهره میبرد که در حالت اسپرت تعلیق کمی سفتتر شده و پاسخ پدال گاز در سریعترین حالت خود قرار میگیرد. بااینحال، حتی در حالت اقتصادی هم تعلیق خیلی خوب تنظیم شده و خودرو بادیرول بسیار کمی را نشان میدهد.
بااینحال، چند مورد وجود دارد که چانگان باید آن را بهبود بخشد. یکی از این موارد سیستم تهویه است. هرچند این سیستم واقعاً خوب است و کابین را یخ میکند اما وقتی دما را افزایش میدهید، سیستم بهسرعت به درخواست شما پاسخ نمیدهد. بااینحال، رانندگی راحت، شتاب بالا و جذابیت طراحی در داخل و بیرون باعث میشود از این مشکلات جزئی چشمپوشی کنیم؛ بنابراین، بهطورکلی CS55 پلاس در کلاس خود خودرویی بسیار رقابتی محسوب میشود اما قیمت عجیب آن در بازار از رقبایی مثل تیگو ۷ پرو و فیدلیتی بسیار گرانتر است و همین موضوع میتواند خیلی از خریداران را منصرف کند. بااینحال، اگر با مونتاژ و افزایش عرضهٔ این خودرو در ایران، قیمت بازار آن کاهش پیدا کند، به رقیبی جدی برای کراساوورهای مذکور تبدیل خواهد شد.
رقبای چانگان CS55 پلاس
رقبای مستقیم این خودرو بیشتر از کراساوورهای مونتاژی هستند. با توجه به آخرین قیمت چانگان CS55 پلاس در بازار ایران، اصلیترین رقیب کراساوور وارداتی سایپا در بازار کشورمان، فونیکس تیگو ۷ پرو مکس است که به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ قویتری نسبت به چانگان با ۱۹۷ اسب بخار قدرت مجهز است و در نسخۀ چهارچرخ محرک هم تولید میشود. تیگو ۷ پرو مکس همچنین از مزیت شبکهٔ نمایندگیهای مدیران خودرو و اشتراک پیشرانه با دیگر خودروهای چری هم برخوردار است که تأمین قطعت یدکی را آسانتر میکند. در همین بازهٔ قیمت و با همین قوای محرکه، فونیکس FX هم در نسخههای محرک جلو و چهارچرخ محرک قابل خریداری خواهد بود.
علاوه بر این، فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور نیز در همین بازهٔ قیمتی قابل خریداری است. این خودرو هم از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تیگو ۷ پرو مکس استفاده میکند ولی دیفرانسیل جلو است. بااینوجود، فیدلیتی پرستیژ در نسخهٔ هفتنفره با سه ردیف صندلی هم قابل خریداری است و از امکانات کاملی بهره میبرد. یکی دیگر از رقبای چانگان CS55 پلاس که تازه به بازار آمده، لوکانو L7 گروه ماموت است. زیر کاپوت این خودرو هم همان موتور ۱.۶ لیتری ۱۹۷ اسب بخاری را میبینیم ولی این خودرو هم مثل تیگو ۷ پرو مکس، به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد لوکانو L7 ظاهر جعبهای شکل منحصربهفرد با حال و هوای آفرودی است که آن را از دیگر کراساوورهای بازار متمایز میکند.
شرایط فروش چانگان CS55 پلاس
چانگان CS55 پلاس از طریق سامانهٔ یکپارچهٔ خودروهای وارداتی و بهصورت قرعهکشی عرضه میشود. آخرین شرایط فروش این خودرو در اواخر اسفند ۱۴۰۳ برای منتخبین سامانهٔ یکپارچه بهصورت پیشفروش با مدل ۲۰۲۴ و قیمت غیرقطعی اعلام شد. موعد تحویل خودرو در این طرح پیشفروش هم هفتهٔ چهارم تیر ۱۴۰۴ اعلام شده است.
ارزش خرید چانگان CS55 پلاس
چانگان CS55 پلاس ازآنجاییکه خودرویی وارداتی است و کیفیت ساخت بالاتری نسبت به کراساوورهای مونتاژی دارد و همینطور طراحی جذاب، کابین بروز، امکانات قابلقبول، پیشرانهٔ قدرتمند و بهرهمندی از پشتیبانی و شبکهٔ نمایندگیهای سایپا، در بازهٔ قیمتی حدود ۲.۶ میلیارد تومان در برابر رقبای مونتاژی خود ارزش خرید دارد و یکی از خودروهای چینی وارداتی قابلتوجه بازار محسوب میشود. همچنین اختلاف بسیار زیاد بین قیمت نمایندگی و بازار CS55 پلاس هم نشان از محبوبیت این ماشین در بازار دارد.
source