در صورتی که به دنبال تمیز کردن دریچه گاز ماشین خود بدون باز کردن آن از موتور هستید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.
در یک خودرو قطعات و سیستمهای مکانیکی بسیار زیادی بکار رفته است. هر یک از این قطعات هدف مشخصی دارند و با یکدیگر برای عملکرد بینقص خودرو همکاری میکنند. اکثر مردم میدانند که وظیفه پیشرانه وسایل نقلیه چیست هرچند برای اینکه پیشرانه بتواند کار خود را انجام دهد به صدها و هزاران قطعه ریز و درشت متکی است. برای تولید قدرت پیشرانه، مخلوط سوخت و هوا مشتعل میشود. سیستمهای سوخترسانی و ورودی هوا با همکاری یکدیگر این مواد را به داخل سیلندرها میرسانند. البته خود سیستمهای سوخترسانی و ورودی هوا از قطعات متنوعی از جمله فیلتر هوا و انژکتورهای سوخت تشکیل شدهاند و برای عملکرد مطلوب خود نیازمند بررسی دورهای هستند.


یکی از بخشهای سیستم ورودی هوا که شاید از دید مالکان پنهان بماند دریچه گاز است. دریچه گاز از طریق کابل در خودروهای قدیمیتر و یا از طریق سیستمهای الکترونیکی در خودروهای جدیدتر به پدال گاز متصل میشود. با فشردن پدال گاز، دریچه گاز بازتر شده و باعث ورود بیشتر اکسیژن به پیشرانه میشود. همچنین برداشتن پا از روی پدال نیز باعث کاهش هوای ورودی به پیشرانه و در نتیجه کاهش قدرت آن خواهد شد. دریچه گاز دوام بالایی دارد و معمولاً نیازی به تعویض آن نیست اما با گذشت زمان این قطعه مهم کثیف میشود و در این صورت مشکلاتی برای پیشرانه رخ میدهد. خوشبختانه تمیز کردن دریچه گاز ماشین فرایندی نسبتاً راحت دارد و ما نیز این فرایند را برای شما عزیزان شرح میدهیم.
تمیز کردن دریچه گاز ماشین
پیدا کردن محل نصب دریچه گاز و انتخاب ابزار مناسب
پیش از تمیز کردن دریچه گاز ماشین باید محل نصب آن را پیدا کرده و وسایل و ابزار لازم را فراهم کنید. در اکثر خودروهای مدرن و انژکتوری، دریچه گاز بین فیلتر هوا و منیفولد ورودی قرار دارد. در خودروهای کاربراتوری قدیمی، دریچه گاز در خود کاربراتور جا گرفته و فرایند تمیزکاری آن با مدلهای جدیدتر مدنظر ما متفاوت است. دریچه گاز خودروهای مدرن معمولاً از جنس آلومینیومی است و شکلی شبیه لوله جعبهای و یا یک جعبه با دهانه گرد در هر طرف دارد. یک سمت دریچه گاز به لوله ورودی هوا و یک سمت دیگر هم به منیفولد متصل است. اکثر دریچه گازها دارای سنسور مخصوص به نام سنسور دریچه گاز هستند که به یک کانکتور برقی وصل شده و در برخی خودروها نیز سنسور جریان هوای انبوه نیز به دریچه گاز متصل است.
به منظور تمیز کردن دریچه گاز نیازمند قطع ارتباط لوله ورودی هوا از سمت جلو خواهید بود تا بتوانید به سوپاپ پروانهای داخل دریچه دسترسی پیدا کنید. در اکثر موارد، لوله ورودی با یک بست به دریچه گاز متصل است و به راحتی میتوانید آن را باز کنید. پس از یافتن محل دریچه گاز و انتخاب ابزارهای لازم، باید به سراغ تمیز کنندههای مناسب بروید. بهترین کار خرید تمیز کنندههای مخصوص دریچه گاز است که در بازار وجود دارند. همچنین بهتر است یک برس نرم را نیز تهیه کنید.
تمیز کردن دریچه گاز ماشین بدون جدا کردن آن از پیشرانه
حال که دریچه گاز را پیدا کرده و اتصالات آن را باز کردید نوبت به شروع تمیزکاری میرسد. شما باید بخش جلوی دریچه گاز را از لوله ورودی هوا جدا کنید. در مرحله بعد به آرامی لوله را از دریچه گاز جدا کرده و با اینکه انجام چنین کاری ضروری نیست اما بهتر است باتری خودرو را نیز قطع کنید تا با خیال راحت کار خود را پیش ببرید. با نمایان شدن سوپاپ پروانهای دریچه گاز، اسپری تمیز کننده مخصوص را به داخل محفظه و سوپاپ بپاشید و چند دقیقه اجازه دهید کار خود را انجام دهد. در همین حال یک جفت دستکش پلاستیکی را به منظور جلوگیری از برخورد مواد شیمیایی با دستان خود بپوشید. سپس به آرامی سطوح داخلی دریچه گاز را با برس تمیز کنید. اگر دریچه گاز از نوع برقی است باید پدال گاز را در زمان تمیزکاری فشار دهید تا سوپاپ دریچه گاز حرکت کند. البته در دریچه گازهای سیمی میتوانید بهصورت دستی سوپاپ را حرکت دهید. اگر دریچه گاز خیلی کثیف است شما میتوانید از برس های سفتتر استفاده کنید تا جرم و دودهها را پاک کنید.
البته باید دقت کنید که در زمان تمیز کردن این قطعه هیچگونه آلودگی وارد بخش داخلی دریچه گاز نشود و همچنین نباید از برس های سیمی و سفت استفاده کنید. زمانی که دریچه گاز تمیز شد مراحل یاد شده را بهصورت معکوس طی کنید و تمامی اتصالات را مجدداً ببندید. در مرحله آخر هم قطب باتری را وصل کرده و از عملکرد صحیح تمامی بخشها اطمینان حاصل کنید.
چرا تمیز کردن دریچه گاز ماشین مهم است؟
حالا که با چگونگی تمیزکاری این قطعه مهم آشنا شدید شاید به دنبال اطلاع از پاسخ این سؤال باشید که اصلاً چرا باید بهصورت دورهای چنین کاری را انجام دهید؟ دریچه گاز مسئول ارسال مقدار مشخصی اکسیژن به پیشرانه بر اساس میزان فشاری است که راننده به پدال گاز وارد میکند. برخلاف دیگر قطعات خودرو همچون لاستیک، روغن موتور و تسمه تایم، دریچه گاز جزو قطعاتی نیست که بهصورت منظم تعویض شود مگر اینکه به شدت آسیب ببیند یا خراب شود. البته با گذشت زمان شاهد تجمع دوده و گردوغبار در این قطعه خواهید بود و در این حالت عملکرد پیشرانه تحت تأثیر قرار گرفته و احتمالاً مصرف سوخت خودرو افزایش یافته و یا حتی پیشرانه تک کار خواهد کرد. این مشکلات به دلیل کاهش جریان هوای ورودی رخ میدهد که دلیل آن تجمع دودهها و آلودگیهای درون دریچه گاز است. این دودهها حرکت سوپاپ پروانهای را مختل میکنند و بنابراین سنسور دریچه گاز دادههای نادرستی را به ECU ارسال میکند.
تمیز کردن دریچه گاز ماشین به رفع چنین مشکلاتی کمک خواهد کرد. این فرایند نسبتاً راحت است و حتی اگر دانش زیادی درباره خودرو نداشته باشید نیز خواهید توانست دریچه گاز را تمیز کنید. با توجه به مزایایی که این کار دارد، دلیلی برای اهمیت ندادن به این فرایند دورهای وجود نخواهد داشت.
نشانههای نیاز دریچه گاز به تمیزکاری چیست؟
خودروسازان معمولاً تمیز کردن این قطعه را جزو سرویسهای دورهای مندرج در دفترچه راهنمای خودرو نمیدانند اما اکثر مکانیکها و کارشناسان توصیه میکنند دریچه گاز را هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر یکبار تمیز کنید. اگر تا پیش از این هرگز چنین کاری را انجام ندادهاید و کارکرد خودرو نیز به ارقام یاد شده نزدیک است بنابراین بهتر است آن را انجام دهید؛ اما یافتن نشانههای قطعی نیاز خودرو به تمیزکاری دریچه گاز کمی دشوار است. با اینکه برخی نشانهها برای این کار وجود دارند اما اکثر همین نشانهها به مشکلات دیگر خودرو نیز اشاره میکنند.
بیشتر بدانید: علت خفگی و گاز نخوردن ماشین در شرایط مختلف
معمولاً دریچه گاز کثیف باعث افت توان و شتاب خودرو شده و مشکلاتی همچون دور درجای خشن و نوسانی را پدید میآورد. تک کار کردن خودرو و حتی خاموش شدن پیشرانه نیز از جمله نشانههای نیاز به تمیزکاری دریچه گاز هستند. البته همانطور که گفته شد مشکلات دیگر هم میتوانند چنین نشانههایی داشته باشند. البته از آنجایی که تمیز کردن دریچه گاز ماشین فرایندی کمهزینه و نسبتاً ساده است بنابراین توصیه میشود ابتدا این کار را انجام دهید و اگر مشکلات یاد شده رفع نشد به یک مکانیک متخصص و با تجربه مراجعه نمایید.
source