Wp Header Logo 2012.png

با حدود ۱.۵ میلیارد تومان، سدان داخلی شاهین پلاس با استهلاک کمتر و بازار دست‌دوم بهتر یا آریزو ۵ اسپرت با موتور قوی‌تر و امکانات بیشتر؟

اکستریم اکستریم

شاهین که در نسخه‌های اولیه به خاطر پیشرانهٔ هشت سوپاپ توربوشارژ با بی‌مهری بازار مواجه شده بود و خریدار چندانی نداشت، در نسخهٔ جدید پلاس شرایط عجیبی در بازار پیدا کرده و به گران‌ترین سدان داخلی تبدیل شده است. این موضوع باعث شده شاهین پلاس در بازار به بازهٔ قیمتی سدان‌های چینی مثل آریزو ۵ اسپرت نزدیک شود و درنتیجه، تصمیم‌گیری را برای خریداران دشوار کند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم شاهین پلاس را با آریزو ۵ اسپرت مقایسه کنیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که به دنبال یک سدان صفرکیلومتر در بازهٔ قیمتی ۱.۲ تا ۱.۵ میلیارد تومان هستند.

همچنین بخوانید:

معرفی اجمالی خودروها

همان‌طور که اشاره کردیم، شاهین به دلیل مشکلاتی که در تأمین پیشرانه به خاطر تحریم‌ها پیش آمد، در ابتدا با نسخهٔ توربوشارژ همان موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ خانوادهٔ تیبا و کوییک به بازار عرضه شد و به همین دلیل نتوانست آن‌طور که باید در بازار خود را مطرح کند. به همین دلیل، سایپا به دنبال پیشرانهٔ بهتری برای شاهین بود تا بتواند نقطه‌ضعف اصلی آن را برطرف کند. بدین ترتیب، نهایتاً در فروردین ۱۴۰۲، خط تولید نسخهٔ سایپا از موتور TU5 در مگا موتور با نام ME16 افتتاح شد. سدان سایپا با این موتور جدید، شاهین پلاس نام گرفت و از اواسط سال ۱۴۰۳ راهی بازار شد.

چری آریزو ۵ یکی از سدان‌های چینی باسابقه در بازار کشورمان محسوب می‌شود و طی مدت حضورش در ایران فروش مناسبی را هم تجربه کرده است. مدیران خودرو اولین بار در سال ۱۳۹۵ مونتاژ این سدان چینی را با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی آغاز و سپس یک سال بعد، نسخهٔ توربوشارژ آریزو ۵ را معرفی کرد. شرکت ایرانی در سال ۱۴۰۰ نیز تیپ جدیدی از آریزو ۵ را با نام IE را به بازار فرستاد که به جلوپنجرهٔ موسوم به کهکشانی مجهز شده بود. درنهایت نوبت به جدیدترین نسخهٔ این سدان چینی رسید که در اوایل سال ۱۴۰۲ با نام آریزو ۵ اسپرت و تغییراتی در طراحی معرفی و جایگزین تیپ IE قبلی شد.

مقایسه مشخصات فنی شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

همان‌طور که اشاره شد، ویژگی اصلی شاهین پلاس تجهیز به موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ME16 است. هرچند این موتور اشتراکات زیادی با TU5 دارد ولی ازآنجایی‌که ME16 درواقع از سیتروئن گرفته شده و بر پایهٔ موتور EC5 (نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5 که توسط پژو-سیتروئن تولید می‌شود) شکل گرفته، با موتور TU5 پلاس ایران‌خودرو تفاوت‌هایی دارد. درهرحال، این موتور ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شاهین پلاس در حال حاضر فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود و برخلاف نسخهٔ اتوماتیک قبلی که از گیربکس CVT استفاده می‌کرد، این مدل جدید به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE مجهز است یعنی همان گیربکسی که در تارا و دنا پلاس هم می‌بینیم.

آریزو ۵ اسپرت در قوای محرکه هیچ تغییری را نسبت به آریزو ۵ IE تجربه نکرده و از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد ولی بااین‌وجود، به‌مراتب از شاهین پلاس با موتور تنفس طبیعی قوی‌تر است. انتقال نیروی موتور در این سدان چینی هم توسط همان گیربکس CVT قبلی صورت می‌گیرد که از ۹ دنده مصنوعی بهره می‌برد. آریزو ۵ به لطف برخورداری از توربوشارژر، درحالی‌که قدرت و گشتاور بسیار بیشتری نسبت به شاهین پلاس دارد، در مصرف سوخت با رقیب ایرانی برابری می‌کند و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی حدود ۷.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که این رقم برای شاهین پلاس ۷.۲ لیتر است. این اعداد به‌وضوح بازدهی بالاتر موتور چری را نشان می‌دهند.

مقایسه طراحی بیرونی شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

شاهین در بین سدان‌های ایرانی مدرن‌ترین طراحی را دارد و از هماهنگی خوبی در عناصر ظاهری مختلف برخوردار است ولی نسخهٔ پلاس در بیرون هیچ تفاوتی با نسخهٔ قبلی ندارد و ازآنجایی‌که پیشینهٔ این طراحی به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد، در حال حاضر رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته از سوی دیگر، آریزو ۵ اسپرت هم خودروی چندان جدیدی نیست و اولین بار تقریباً همزمان با شاهین یعنی در سال ۲۰۱۶ معرفی شده ولی در نسخهٔ اسپرت در قسمت جلو به سپر جدیدی با ورودی‌های هوای اسپرت و جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر با خطوط کرومی عمودی مجهز شده که ظاهر خودرو را جذاب‌تر و تهاجمی‌تر کرده است. در عقب خودرو هم شاهد سپر جدید با دیفیوزر و سر اگزوزهای تزئینی هستیم که البته خیلی سنخیتی با شخصیت اقتصادی خودرو ندارد. به‌طورکلی، در بخش طراحی بیرونی کفهٔ ترازو به سمت آریزو ۵ اسپرت سنگینی می‌کند که ظاهر جوان‌پسندتری دارد ولی ممکن است برخی فرم ساده و محافظه‌کارانهٔ شاهین پلاس را ترجیح بدهند. از لحاظ ابعاد، آریزو ۵ اسپرت با ۴,۵۳۲ میلی‌متر طول، ۱,۸۱۴ میلی‌متر عرض و ۱,۴۸۷ میلی‌متر ارتفاع کمی از رقیب ایرانی با ۴,۴۴۶ میلی‌متر طول، ۱,۷۷۱ میلی‌متر عرض و ۱,۴۹۰ میلی‌متر ارتفاع بزرگ‌تر است.

مقایسه کابین شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

شاهین در نسخه اولیه کابین قدیمی و کسل‌کننده‌ای داشت و در شاهین پلاس هم هرچند طراحی کلی داشبورد تغییری نداشته اما سایپا با استفاده از تریم دورنگ مشکی و کرم به همراه تزئینات طرح چوب و نمایشگر بزرگ‌تر با قاب مشکی براق، سعی کرده فضای داخلی سدان پرچم‌دار خودرو را بهبود ببخشد و باید گفت تا حدودی در این کار موفق بوده است و داخل شاهین پلاس کمی لوکس‌تر از قبل به نظر می‌رسد. بااین‌وجود، سدان سایپا با داشبورد قدیمی تماماً پلاستیکی و کنسول مرکزی به سبک خودروهای یک دهه پیش، در برابر رقیب چینی خود هیچ حرفی نمی‌تواند برای گفتن داشته باشد زیرا هرچند طرح کلی داشبورد و داخل آریزو ۵ با نسخهٔ قبلی یکسان است ولی هنوز هم چند سر و گردن بهتر از شاهین به نظر می‌رسد. علاوه بر این، در آریزو ۵ اسپرت مثل بیرون، چری با تغییراتی نه‌چندان بزرگ سعی در ایجاد فضای اسپرت‌تری داشته است که ازجمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به دوخت نارنجی‌رنگ روی صندلی‌ها و استفاده از غربیلک فرمان D شکل اشاره کرد.

مقایسه امکانات شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

در جدول زیر امکانات و آپشن‌های دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم.

شاهین پلاس آریزو ۵ اسپرت
کنترل کشش دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
ایربگ ۲ عدد ۶ عدد
فرمان برقی برقی
نمایشگر ۱۰ اینچی ۸ اینچی
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
تنظیم صندلی راننده ۶ جهته برقی ۶ جهته برقی
تنظیم صندلی سرنشین جلو ۴ جهته دستی ۴ جهته دستی
آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن تاشو برقی با گرم‌کن
سنسور نور دارد ندارد
استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید دارد دارد
سانروف دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد دارد
سنسور دنده عقب دارد دارد
ترمز پارک برقی ندارد دارد
اتوهلد ندارد دارد
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد
سیستم انتخاب حالات رانندگی ندارد دارد
سیستم صوتی ۶ بلندگو ۶ بلندگو

با توجه به جدول فوق، از لحاظ امکانات برتری کاملاً با آریزو ۵ اسپرت است که از ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، انتخاب حالات رانندگی و ترمز پارک برقی با اتوهلد بهره می‌برد. البته شاهین پلاس هم از امکانات قابل‌قبولی برخوردار است ولی کمبود ایربگ با چنین قیمتی کاستی آزاردهنده‌ای است.

مقایسه تجربه رانندگی شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

همان‌طور که مشخصات فنی دو خودرو نشان می‌دهد، در شتاب و کشش شاهد اختلاف فاحشی بین شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت هستیم. هرچند استفاده از پیشرانهٔ مدرن‌تر در شاهین پلاس اتفاق مثبتی محسوب می‌شود ولی توان این موتور تنفس طبیعی برای وزن نسبتاً سنگین ۱۳۳۰ کیلوگرمی خودرو کافی نیست و گشتاور پایین موتور ME16 خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک و زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد می‌تواند مشکل‌ساز شود. به همین دلیل، شاهین پلاس اساساً خودروی تنبلی است و حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه طول می‌کشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. از سوی دیگر، توان نزدیک به ۱۵۰ اسب بخاری آریزو ۵ اسپرت شتاب و کشش خوبی را فراهم می‌کند و خودرو را ظرف حدود ۱۰.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش

برتری بزرگ شاهین پلاس نسبت به آریزو ۵ اسپرت در این بخش خود را نشان می‌دهد زیرا پیشرانهٔ تنفس طبیعی این خودرو نه‌تنها استهلاک کمتری خواهد داشت بلکه به دلیل اشتراکات فراوان با موتور پراستفادهٔ TU5، دسترسی آسانی را به قطعات یدکی و تعمیرکار فراهم می‌کند. البته آریزو ۵ اسپرت هم ازآنجایی‌که سال‌ها است در بازار کشورمان حضور دارد و از شبکهٔ نمایندگی‌های گستردهٔ مدیران خودرو بهره می‌برد، برای تأمین قطعات یدکی نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار شرایط بسیار بهتری دارد ولی پیشرانهٔ توربوشارژ این خودرو به سوخت باکیفیت نیاز خواهد داشت و در نگهداری و سرویس به دقت بیشتری نیاز دارد.

قیمت و ارزش خرید

هرچند آخرین قیمت اعلامی سایپا برای شاهین پلاس ۸۶۲ میلیون تومان است ولی قیمت این خودرو در بازار به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده که رقم بسیار گزافی است. از سوی دیگر، آریزو ۵ اسپرت با قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان، در بازار حدود یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، شاهین پلاس با چنین قیمتی اصلاً ارزش خرید ندارد درحالی‌که آریزو ۵ هرچند حدود ۲۰۰ میلیون تومان گران‌تر است ولی با موتور قوی‌تر، کابین باکیفیت‌تر و امکانات بیشتر، ارزش خرید بالاتری خواهد داشت.

مزایا و معایب شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

مزایا معایب
شاهین پلاس آریزو ۵ اسپرت شاهین پلاس آریزو ۵ اسپرت
پیشرانهٔ کم‌استهلاک موتور قدرتمند توربو کابین قدیمی و بی‌کیفیت قیمت گران‌تر
فراوانی قطعات یدکی امکانات بیشتر موتور ضعیف هزینه‌های نگهداری بیشتر
بازار دست‌دوم بهتر طراحی بهتر شتاب گیری کند دردسرهای موتور توربو

نتیجه‌گیری

با توجه به مواردی که بیان شد، از بین این دو خودرو آریزو ۵ اسپرت انتخاب بهتری است ولی اگر حوصلهٔ دردسرهای موتور توربوشارژ را ندارید و به فکر فروش سریع‌تر و با افت قیمت کمتر خودروی خود پس از چند سال استفاده هستید، بهتر است سراغ شاهین پلاس بروید و از این طریق می‌توانید بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هم در مبلغ پرداختی صرفه‌جویی کنید که رقم قابل‌توجهی است.

مقایسه مشخصات فنی

آریزو ۵ اسپرت سایپا شاهین
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
سوپاپ ۱۶ ۱۶
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت ۱۴۷ اسب بخار ۱۱۱ اسب بخار
گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس CVT ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت ۷.۱ لیتر ترکیبی ۷.۲ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۴۸ لیتر ۴۷ لیتر
وزن خالص ۱۳۳۰ کیلوگرم ۱۳۳۰ کیلوگرم
طول ۴,۵۳۲ میلی‌متر ۴,۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱,۸۱۴ میلی‌متر ۱,۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۷ میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر ۲,۶۵۰ میلی‌متر

 

Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *