مرسدس در نسل جدید GLC63 AMG پیشرانهٔ V8 فوقالعادهٔ قبلی را کنار گذاشته و بجای آن از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی چهار سیلندر استفاده کرده است.


تا چند سال پیش، ایدهٔ جایگزینی قوای محرکهٔ هیبریدی با پیشرانهٔ V8 در خودروهای اسپرت شبیه توهین به مقدسات بود زیرا هیبریدیها برای کاهش مصرف سوخت طراحی میشدند نه شتاب سریع و غرش اگزوز. امروز اما زمانه بسیار تغییر کرده است و حتی خودروهای فرمول یک هم از پیشرانههای هیبریدی استفاده میکنند و ثابت میکنند که هیبریداسیون منافاتی با آدرنالین ندارد. درنتیجهٔ سالهای اخیر بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان محصولات خود را هیبریدی کردهاند و نتیجه خلق خودروهایی مثل مرسدس GLC63 S E Performance با قدرتی بسیار بیشتر از نسخههای V8 قبلی و مصرف سوخت کمتر است.
این شاسیبلند اسپرت از همان قوای محرکهٔ سدان C63 استفاده میکند که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت فوقالعادهٔ ۴۷۶ اسب بخار به همراه یک موتور الکتریکی ۲۰۴ اسب بخاری در عقب تشکیل شده است و مجموعاً ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد ۱۷۰ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر از نسل قبلی بیشتر هستند. بااینحال، GLC63 جدید آنقدر که انتظار میرود هیجانانگیز نیست و پشت فرمان خودرویی آرم، ساکت و سربهزیر احساس میشود که آن خشم AMG را از دست داده است.
بااینحال، در حالت رانندگی مسابقه همهچیز تغییر میکند و گویی GLC63 بیدار میشود. در این حالت، پدال گاز تیز شد، تعویض دندهها تهاجمیتر شد و اگزوز صدای وحشیانه منتشر کرد. حالا این همان AMG شد که انتظار داریم. در این حالت، تمام ۶۸۰ اسب بخار قدرت آزاد میشود و با نیرویی بیامان ماشین را به جلو شلیک میکند. گشتاور ۱۰۲۰ نیوتن متری هم بیپایان احساس میشود و کششی بیانتها را در هر دور موتوری ارائه میکند. به لطف این قوای محرکه، GLC63 ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۵ ثانیه طی کرد که به ترتیب ۰.۱ ثانیه و ۰.۲ ثانیه از نسل قبلی سریعتر است.
بااینحال، یکی از بزرگترین معایب قوای محرکهٔ هیبریدی، وزن اضافه است. درحالیکه GLC63 قبلی با موتور هشت سیلندر ۲۰۴۲ کیلوگرم وزن داشت، این رقم در نسل کنونی به ۲۳۵۰ کیلوگرم رسیده است. البته این اضافهوزن خیلی روی قدرت توقف خودرو تأثیر منفی نگذاشته و کراساوور اسپرت AMG پس از ۳۲.۶ متر از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت متوقف شد که فقط ۶۰ سانتیمتر بیشتر از نسل قبلی است. هرچند سیستم تعلیق GLC63 همانطور که از یک AMG انتظار میرود نسبت به دیگر شاسیبلندهای کامپکت سفتتر است اما سواری خودرو همچنان آرام است و مشکلات جاده بدون ایجاد ناراحتی برای سرنشینان محو میشود تا GLC63 کاملاً برای استفادههای روزمره مناسب باشد.
هرچند GLC63 یک خودروی پلاگینهیبریدی است ولی شعاع حرکتی تمام الکتریکی آن حتی در قیاس با دیگر ساختههای پلاگینهیبریدی مرسدس هم ناچیز است و در بهترین حالت به ۱۰ کیلومتر میرسد. بااینحال، واضح است که کسی چنین خودرویی را برای صرفهجویی در مصرف سوخت نمیخرد. همچنین باطری کوچک ۶.۱ کیلووات ساعتی GLC63 هم برای شارژ و تخلیهٔ بسیار سریع طراحی شده و شبیه ابرخازن عمل میکند. بهطورکلی، هرچند در ابتدا از اینکه GLC63 جدید شبیه یک AMG نبود ناامید شدیم ولی پس از کمی رانندگی، شخصیت دوقطبی آن را درک کردیم. این شاسیبلند آلمانی فقط با چرخش یک سوئیچ روی فرمان، میتواند از کروزری آرام برای ترددهای روزانه به هیولایی آتشین و لاستیک دود کن تبدیل شود.
بااینوجود، چنین قابلیتهایی ارزان به دست نمیآید و قیمت GLC63 S E Performance از ۸۷,۲۰۰ دلار آغاز میشود که با سفارش فقط چند آپشن مثل ترمزهای کربن سرامیکی AMG و سیستم کنترل سواری فعال AMG این رقم به ۱۰۷,۸۹۰ دلار افزایش یافت. هرچند قیمتی نزدیک به ۱۱۰ هزار دلار برای یک کراساوور کامپکت بسیار زیاد است ولی قیمت بامو X3 M با ۵۱۰ اسب بخار قدرت هم از ۸۳ هزار دلار شروع میشود که فاصلهٔ چندانی با قیمت پایهٔ مرسدس ندارد.
مشخصات فنی
۲۰۲۵ Mercedes AMG GLC63 S E Performance | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبرید |
قدرت | ۶۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۸۸ میلیمتر |
طول | ۴,۷۵۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۲۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۳۵ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۳۵۰ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۵ ثانیه |
توقف از ۹۶ کیلومتر | ۳۲.۶ متر |
شتاب جانبی | ۰.۹۹ جی |
قیمت پایه | ۸۷,۲۰۰ دلار |
قیمت تشتشده | ۱۰۷,۸۹۰ دلار |
source