شاسیبلند جدید داچیا بیگستر نسبت به داستر، بزرگتر و لوکستر است؛ اما همچنان قیمت رقابتی با استاندارد اروپا ارایه میکند.


داچیا زیرمجموعهی رنو است و همچنان با کارخانهی اصلی خود در رومانی فعالیت میکند. برای مردم ایران، L90 و ساندرو نمونههای قابل لمس از محصولات اقتصادی داچیا هستند که البته باکیفیت نیز محسوب میشوند. فروش جهانی داچیا سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه است.
بیگستر به تازگی وارد بازار اروپا شده و محصولی کاملا جدید است. این مدل با سیستم تک دیفرانسیل محرک جلو و گیربکس دستی نیز تولید میشود اما طبیعتا برای کشورهای غربی، دنده اتوماتیک دو دیفرانسیل خواهد بود. ابعاد بیگستر شامل طول ۴,۵۷۰ و عرض ۱,۸۱۰ و ارتفاع ۱,۷۱۰ و فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر است.
بیگستر جدید پرچمدار داچیا است. بله، اسمی کارتونی دارد که ممکن است موقع گفتنش به دیگران کمی خجالتآور باشد، اما کاملاً گویاست: بیگستر یک شاسیبلند سگمنت C است که در رأس محصولات فعلی داچیا قرار میگیرد. بزرگترین مدل این برند.
با وجود اینکه از نظر فنی لوکسترین و گرانترین مدل داچیا محسوب میشود، اما قیمت آن همچنان بسیار منطقی است:
– مدل پایه “اکسپرشن” با دیفرانسیل جلو و دنده دستی: ۲۴,۹۹۵ یورو
– مدل هیبرید ۱۵۵ اسببخاری “اکسترم”: حدود ۳۰,۰۰۰ یورو
بیگستر در واقع نسخه بزرگشده داستر است:
– همان خطوط زمخت و کاربردی
– طول و ارتفاع بیشتر (با عرض یکسان برای رانندگی راحتتر)
– سپرها و گلگیرهای پلاستیکی “استارکل” بازیافتی برای مقاومت بیشتر
– دستگیرههای مخفی دربهای عقب
– صندوق عقب ۶۶۷ لیتری (۱۵ لیتر بزرگتر از فولکس واگن تیگوان)
داچیا برای عدم ارایهی بیگستر سه ردیف صندلی دو دلیل اصلی ارائه میکند:
۱. بازار خودروهای هفتنفره بسیار محدود است و طراحی آن هزینهها را افزایش میدهد.
۲. مدل جاگر در کلاس مینیون قبلاً نیاز این مشتریان را پوشش داده است.
آیا رانندگی با داچیا بیگستر جذاب است؟
کارشناس تاپ گیر پاسخ میدهد: خیر؛ اما رانندگی هیجانانگیز، هدف بیگستر نیست. ویژگیهای کلیدی:
– سیستمهای ایمنی اجباری GSR II (قابلیت خاموش کردن سریع با دکمه My Safety)
– پیشبینی احتمال برخورد با موانع و سیستمهای کمک راننده برای بهبود ایمنی در جاده
– تعلیق متعادل (اگرچه در پیچهای تند کمی نافرمانی دارد)
– پیشرانه هیبرید ۱۵۵ اسببخاری جدید (اولین نمونه در گروه رنو) که عملکردی روان اما ابتدایی ارایه میکند.
آیا داچیا بیگستر ارزش خرید دارد؟
بیگستر دقیقاً همان چیزی است که ادعا میکند: یک داستر بزرگتر با
✔ فضای بیشتر (بهویژه صندوق عقب غولپیکر)
✔ قیمت بسیار جذاب نسبت به رقبا
✔ تجهیزات کاربردی (سانروف پانوراما، درب صندوق برقی)
✔ طراحی متمایز ولی نهچندان زیبا نسبت به رقبای اروپایی
نتیجه: یکی از بهترین شاسیبلندهای اقتصادی دنیا با فضای داخلی وسیع که برای مردم اروپا، انتخاب هوشمندانهای است. صندوق ۶۵۰ لیتری، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و مصرف سوخت ۴ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر، داچیا بیگستر را ارزشمند نشان میدهد.
source