Wp Header Logo 2410.png

یک جی‌ام‌سی تایفون مدل ۱۹۹۳ با کارکرد تنها ۱,۱۰۰ کیلومتر، با قیمت عجیب ۲۲۶ هزار دلار به فروش رسیده است.

اکستریم اکستریم

هرچند جی‌ام‌سی تایفون شاسی‌بلند جذاب و کمیابی است که جلوتر از زمان خود بود ولی هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم این خودرو ارزشی بیش از بسیاری از شاسی‌بلندهای اسپرت رده‌بالای امروزی پیدا کند ولی چنین اتفاقی رخ داده و یک تایفون مدل ۱۹۹۳ به‌تازگی با قیمت چشمگیر ۲۲۶ هزار دلار در حراجی به فروش رسیده است. بله، ۲۲۶ هزار دلار برای یک شاسی‌بلند ۳۲ ساله! اگر بدانید این رقم حدود ۲۰ هزار دلار از یک پورشه کاین توربو GT گران‌تر است و کمتر از ۲۰ هزار دلار با لامبورگینی اوروس فاصله دارد، درک بهتری از ارزش فوق‌العادهٔ تایفون خواهید داشت.

تایفون زمانی که تولید می‌شد، قیمت پایهٔ ۲۹,۷۹۰ دلاری داشت که با احتساب تورم معادل حدود ۶۵ هزار دلار امروز است؛ بنابراین، چه چیزی باعث شده شاسی‌بلند اسپرت جی‌ام‌سی این‌قدر ارزش پیدا کند؟ یکی از دلایل این موضوع، کارکرد بسیار پایین نمونه‌ای است که به حراج گذاشته شده است. این خودرو تنها ۱,۱۰۰ کیلومتر کار کرده و تقریباً نو است تا جایی که شبیه زمانی به نظر می‌رسد که از خط تولید خارج شده است. علاوه بر این، نمونهٔ موردبحث یک تایفون معمولی نیست بلکه یکی از تنها ۷۷ نمونه‌ای است که با رنگ قرمز ساخته شده است.

زیر کاپوت تایفون یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V6 توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور قرار دارد. این موتور از پیکاپ اسپرت سایکلون گرفته شد یعنی پیکاپی که از فراری‌های زمان خود هم سریع‌تر بود. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و دیفرانسیل لغزش محدود عقب و گیربکس کمکی بورگ‌وارنر هم پکیج قوای محرکهٔ تایفون را تکمیل می‌کنند. این شاسی‌بلند اسپرت که روی رینگ‌های ۱۶ اینچی قرار گرفته، به لطف این قوای محرکه ظرف تنها ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که برای شاسی‌بلندی در اوایل دههٔ ۹۰ شتاب بسیار چشمگیری محسوب می‌شود.

از تایفون مجموعاً ۴,۶۹۷ دستگاه ساخته شد که فقط ۲,۲۰۰ دستگاه آن مدل ۱۹۹۳ بودند. طبق آزمایش‌هایی که همان سال‌ها انجام شد، پرفورمنس تایفون با خودروهایی مثل شورلت کوروت، فراری ۳۴۸ و نیسان 300ZX قابل‌مقایسه بود. در زمانی که هنوز هیچ‌کس به فکر تزریق پرفورمنس به شاسی‌بلندها نیفتاده بود و خبری از خودروهایی مثل پورشه کاین توربو و ب‌ام‌و X5 M نبود، جی‌ام‌سی یکی از اولین شاسی‌بلندهای اسپرت جهان را ساخت که امروز هم ارزشی فراتر از انتظار پیدا کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۹ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *