سه دهه قبل از ساخت C8، کوروت موتور وسط دیگری به خط تولید نزدیک شد که میتوانست به یکی از چشمگیرترین سوپرکارهای زمان خود تبدیل شود.


کوروت که در سال ۱۹۵۳ رونمایی شد، بیش از ۷۰ سال است تولید میشود و طی هشت نسل به یکی از افسانهایترین خودروهای تاریخ تبدیل شده است. هرچند اولین کوروت موتور وسط در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد ولی شورلت در طول تاریخ این خودرو با کانسپتهای مختلف چند بار ایدهٔ کوروت موتور وسط را امتحان کرد که هیچکدام روی خط تولید نرفتند. از بین تمام این کانسپتها، مدل CERV III سال ۱۹۹۰ نزدیکترین کوروت موتور وسط به خط تولید بود که هرچند این اتفاق نیفتاد ولی هنوز هم پس از سه دهه جذاب به نظر میرسد.
ایدهٔ کوروت موتور وسط
«زورا دانتوف» افسانهای از دههٔ ۵۰ به ساخت کوروت موتور وسط فکر میکرد و ساخت چند کانسپت را رهبری کرد. هرچند زورا در سال ۱۹۷۵ بازنشست شد ولی پروژههای کوروت موتور وسط ادامه پیدا کردند و در سال ۱۹۸۵ معاون ارشد طراحی شورلت «چاک جردن» راه زورا را با یک کانسپت موتور وسط جدید ادامه داد. این کانسپت که کوروت ایندی نام داشت، اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت ۱۹۸۶ رونمایی شد. این کانسپت با هدف نمایش پیشرانهٔ V8 توئین توربوی مسابقهای شورلت ساخته شده بود. کوروت ایندی که هم از لحاظ طراحی و هم فنی خیرهکننده بود، با استقبال چشمگیر مطبوعات و مردم مواجه شد و درنتیجه مدیریت شرکت متقاعد شد برای توسعهٔ بیشتر آن چراغ سبز بدهد. بدین ترتیب، پروژهٔ کوروت ایندی درنهایت به کانسپت CERV III تبدیل شد که قرار بود دوباره در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۰ مردم را شگفتزده کند.
ظاهر فوقالعاده
بدنهٔ CERV III تکاملی خیرهکننده از کانسپت ایندی بود. این بدنه از ترکیب فیبر کربن و کولار ساخته شده و برای افزایش استحکام با آلومینیوم تقویت شده بود. طراحی این کانسپت از هر زاویهای بسیار زیبا بود و در جلو با چراغهای مخفی نمایی کاملاً تهاجمی داشت. سقف شیشهای کانسپت ایندی هم در این کانسپت بازطراحی و به پانلی قابل برداشتن مجهز شده بود که میتوانست مثل کوروت C4 تولیدی، خودرو را از کوپه به تارگا تبدیل کند. درهای هیچی لامبورگینی مانند هم یکی دیگر از ویژگیهای این کانسپت بودند. داخل CERV III هرچند بهاندازهٔ نمای بیرونی آیندهنگر به نظر نمیرسید ولی برای بهبود ارگونومی با حفظ ویژگیهای سنتی کوروت طراحی شده بود و درعینحال از تکنولوژیهای پیشرفتهای مثل نمایشگر CRT و سیستم کنترل تهویهٔ الکترونیکی بهره میبرد.
تکنولوژیهای فنی
درحالیکه کانسپت CERV III در ظاهر بسیار جذاب بود، چیزی که زیر این بدنه پنهان شده بود جذابتر بود زیرا مثل ایندی، این کانسپت هم مملو از تکنولوژیهای پیشرفته بود که دههها بعد در خودروهای اسپرت متداول شدند. ازجملهٔ این ویژگیها میتوان به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و سیستم تعلیق تطبیقی کاملاً مستقل با کنترل الکترونیکی اشاره کرد. این کوروت موتور وسط همچنین به سامانهٔ چهارچرخ محرک مشابه چیزی که در پورشه ۹۵۹ استفاده شده بود و ترمزهای قدرتمند با دو دیسک در هر چرخ هم مجهز بود.
پیشرانهٔ V8 قدرتمند
هرچند کانسپت ایندی سال ۱۹۸۶ پیشرانهٔ مسابقهای جدید شورلت را به نمایش گذاشت، CERV III به پیشرانهٔ بسیار خیابانیتری مجهز بود. این کانسپت از نسخهٔ آزمایشی موتور تمام آلومینیومی LT1 استفاده میکرد که زیر کاپوت کوروت ZR1 تولیدی آن سالها قرار داشت. این موتور ۵.۷ لیتری که با همکاری لوتوس توسعه پیدا کرده بود، چندین ارتقاء مثل تجهیز به پیستونها و شاتونهای قویتر را نسبت به نسخهٔ تولیدی تجربه کرده بود. مهمترین تغییر این موتور اما تجهیز به دو توربوشارژر گرت بود. به لطف این تغییرات، موتور V8 موردبحث که بهطور گستردهای مورد آزمایش قرار گرفته بود، ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
شیوهٔ انتقال نیروی این پیشرانه هم به همان اندازه چشمگیر بود زیرا مهندسان از دو گیربکس مجزا برای سامانهٔ چهارچرخ محرک استفاده کرده بودند که یک سیستم تعویض دندهٔ شش سرعته با کنترل کامپیوتری را به همراه داشت و ظاهراً شتاب را بهطور چشمگیری بهبود میبخشید. کوروت CERV III به لطف این قوای محرکه ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
آمادهٔ تولید
کوروت CERV III با واکنش بسیار مثبتی هم از سوی مردم و هم رسانهها مواجه شد و ازآنجاییکه کوروت C4 با خودروهای اسپرت ژاپنی ارزانتر رقابت میکرد، مقامات جنرال موتورز ایدهٔ تبدیل CERV III به سوپراسپرتی تولید محدود را بررسی کردند که در کنار C4 عرضه شود و هیجان نام کوروت را افزایش دهد. این بررسیها نشان داد که سوپرکار موردبحث باید قیمتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار داشته باشد که رقم بسیار بالایی بود خصوصاً در قیاس با کوروت پایه با قیمت حدود ۳۲ هزار دلار و حتی ZR1 که کمی بیش از ۵۸ هزار دلار قیمت داشت. علاوه بر این، بحران مالی جهانی در دههٔ ۹۰ باعث کاهش تقاضا برای سوپرکارهای گرانقیمت شد و درنتیجه، کوروت CERV III هیچگاه به تولید نرسید.
source