دوتا از کمیابترین و خاصترین سوپراسپرتهای جهان در ۴۰۰ متر به مصاف هم رفتهاند و هرکدام تسلیحات خاص خود را به میدان آوردهاند.


بین سوپراسپرتهای مختلف شاهد مسابقات درگ زیادی بودهایم ولی سوپرکارهای تولید محدودی مثل مکلارن سنا و لامبورگینی سیان که قیمتهای میلیون دلاری دارند را کمتر در چنین مسابقاتی میبینیم. بااینحال، مردان وبسایت استرالیایی کاراکسپرت این دو سوپرکار جذاب از ایتالیا و بریتانیا را در جادهای مستقیم در بیابانهای استرالیا در برابر هم قرار دادهاند تا درگی حماسی با ۲۰ سیلندر برگزار کنند.
سنا که بر اساس 720S ساخته شده، یکی از افراطیترین سوپرکارهای تاریخ مکلارن محسوب میشود. در سینهٔ این ماشین همان پیشرانهٔ آشنای ۴ لیتری V8 توئین توربوی مکلارن را میبینیم که در اینجا ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته سنا با ویژگیهای آیرودینامیکی که حداکثر ۸۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکنند، بیشتر برای آتشبازی در پیست طراحی شده ولی این به معنای کند بودن در خط مستقیم نیست.
از سوی دیگر، سیان را داریم که اولین سوپراسپرت هیبریدی لامبورگینی بود. البته در این خودرو بجای باطری از ابرخازن استفاده شده که خیلی سریع شارژ و تخلیه میشود. در سینهٔ این ماشین هم نیروگاه ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی آشنای لامبورگینی میتپد که بهتنهایی ۷۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکند اما یک موتور الکتریکی با ۳۴ اسب بخار قدرت هم مجموع خروجی را به ۸۱۹ اسب بخار قدرت و حدود ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور میرساند.
این یعنی سیان فقط اندکی از رقیب بریتانیایی قویتر است ولی از مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد درحالیکه در سنا تمام نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. البته لامبورگینی نزدیک به ۴۰۰ کیلوگرم سنگینتر است که رقم بسیار قابلتوجهی محسوب میشود ولی سامانهٔ چهارچرخ محرک میتواند این اضافهوزن را هم جبران کند. هرچند هردوی این سوپراسپرتها تولید محدود هستند ولی سیان کمیابتر است زیرا تنها در ۸۲ دستگاه ساخته شد درحالیکه از سنا ۵۰۰ دستگاه ساخته شده است.
در درگ اول، همانطور که انتظار میرفت، سیان به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک در ابتدا جلو افتاد ولی در ادامه سنا خود را به رقیب ایتالیایی رساند و دو خودرو تقریباً همزمان از خط پایان رد شدند. در درگ دوم اما که سنا لانچ ضعیفتری داشت، اختلاف بیشتر شد و سیان با فاصلهٔ بیشتری رقیب بریتانیایی را مغلوب کرد. بهترین تایم لامبورگینی در ۴۰۰ متر ۱۰.۷ ثانیه بود درحالیکه سنا این کار را در ۱۱ ثانیه انجام داد. در مسابقهٔ رولینگ اما شرایط تغییر کرد زیرا حالا برتری چهارچرخ محرک سیان از بین رفت و سنا توانست پیروز شود.
مقایسه مشخصات فنی
لامبورگینی سیان | مکلارن سنا | |
پیشرانه | ۶.۵ لیتری V12 هیبریدی | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۸۱۹ اسب بخار | ۸۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۶۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته ISR | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۵۹۵ کیلوگرم | ۱۱۹۸ کیلوگرم |
قیمت | ۳.۵ میلیون دلار | ۱ میلیون دلار |
source