دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، بهتازگی تعرفه ۲۵ درصدی بر تمامی خودروهای مونتاژ شده در خارج از آمریکا اعمال کرده است. این تصمیم باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی، حتی آنهایی که در کانادا و مکزیک تولید میشوند، خواهد شد. همچنین قطعات وارداتی برای خودروهایی که در آمریکا مونتاژ میشوند نیز مشمول این تعرفه خواهند بود.


🔹 اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر تمامی خودروهای خارجی
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، اخیراً تعرفه ۲۵ درصدی بر تمامی خودروهای مونتاژ شده در خارج از آمریکا را معرفی کرده است. این سیاست به معنای افزایش قیمت خودروهای وارداتی، حتی آنهایی که در کانادا و مکزیک تولید میشوند، خواهد بود. علاوه بر این، قطعات خارجی که در خودروهای مونتاژ شده در خاک آمریکا به کار میروند، نیز تحت این تعرفه قرار میگیرند.
ترامپ اعلام کرد:
اگر خودروی خود را در آمریکا بسازید، مشمول تعرفه نخواهید شد.
این تعرفهها از ۳ آوریل اجرایی میشوند و ترامپ اعلام کرده که ممکن است این سیاست دائمی شود. حالا سوال اینجاست که کدام شرکتهای خودروسازی بیشترین سود را از این تغییرات میبرند و کدام برندها بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد؟
برندگان بزرگ
۱. تسلا؛ پیشتاز تولید داخلی
🔸 بر اساس شاخص تولید داخلی دانشگاه Kogod، تسلا بزرگترین برنده این تغییرات خواهد بود. دلیل این موضوع این است که بیش از ۸۰ درصد قطعات خودروهای تسلا در آمریکا تولید میشوند.
جدول درصد قطعات ساخت داخل در مدلهای تسلا:
مدل | درصد قطعات آمریکایی |
---|---|
مدل ۳ پرفورمنس | ۸۷.۵٪ |
مدل Y | ۸۵٪ |
سایبرتراک | ۸۲.۵٪ |
مدل S | ۸۰٪ |
مدل X | ۸۰٪ |
اما ایلان ماسک هشدار داده که تسلا نیز از تعرفهها بیتأثیر نخواهد بود. او در ایکس (توییتر سابق) نوشت:
تسلا هم از تأثیر تعرفهها در امان نیست. این تعرفهها تأثیر قابلتوجهی روی شرکت دارند.
اگرچه تسلا موتور و باتریهای خود را در آمریکا تولید میکند، اما همچنان بسیاری از قطعات دیگر را از چین وارد میکند. برای مثال، مدل ۳ نسخه Long Range حدود ۴۰ درصد قطعات چینی دارد.
۲. فورد و هوندا؛ بیشترین استفاده از قطعات آمریکایی
🔹 پس از تسلا، فورد در جایگاه دوم قرار دارد. مدلهای مختلف موستانگ که ۸۰ درصد قطعاتشان آمریکایی است، از این سیاست سود خواهند برد.
🔹 هوندا نیز با مدلهایی مانند پاسپورت، پایلوت و ریجلاین که بیش از ۷۴ درصد قطعاتشان ساخت آمریکا هستند، در لیست برندگان قرار میگیرد.
جدول درصد قطعات داخلی در برخی خودروهای مطرح:
برند / مدل | درصد قطعات آمریکایی |
---|---|
فورد موستانگ GT (اتوماتیک) | ۸۰٪ |
هوندا پاسپورت AWD | ۷۶.۵٪ |
جیپ رانگلر روبیکان | ۷۶٪ |
فولکسواگن ID.4 AWD | ۷۵.۵٪ |
شورولت کلرادو / GMC کانیون | ۷۵.۵٪ |
🔹 از بین سه خودروساز بزرگ دیترویتی، جنرال موتورز بیشترین آسیب را خواهد دید. تقریباً ۴۰ درصد از تولیدات این شرکت در کانادا و مکزیک انجام میشود و تحلیلگران تخمین میزنند که این سیاست میتواند تا ۱۴ میلیارد دلار ضرر به این خودروساز وارد کند.
🔹 البته وسایل نقلیهای که تحت پیمان USMCA (توافق آمریکا، مکزیک، کانادا) تولید میشوند، تا زمانی که وزارت بازرگانی آمریکا مقررات جدیدی وضع نکند، از تعرفه معاف خواهند بود.
بازندگان بزرگ
۱. خودروسازان ژاپنی؛ بیشترین آسیب را خواهند دید
🔸 مزدا، تویوتا، سوبارو، بیامو، آئودی و هیوندای از جمله برندهایی هستند که خودروهایشان کمترین سهم قطعات آمریکایی را دارند.
جدول درصد قطعات آمریکایی در برخی مدلهای خارجی:
برند / مدل | درصد قطعات آمریکایی |
---|---|
مزدا میاتا | ۱٪ |
هیوندای النترا N | ۱٪ |
بیامو M3 سدان | ۱٪ |
سوبارو BRZ | ۱٪ |
تویوتا GR 86 و GR کرولا | ۱٪ |
🔹 با توجه به اینکه ۲۸.۳ درصد از صادرات ژاپن به آمریکا را خودرو تشکیل میدهد، این خودروسازان بیشترین آسیب را خواهند دید.
📉 تأثیر این سیاست روی سهام خودروسازان:
بعد از اعلام تعرفهها، سهام شرکتهای ژاپنی سقوط کرد:
- سهام نیسان: ⬇ ۲.۲٪
- سهام تویوتا: ⬇ ۲.۷٪
- سهام هوندا: ⬇ ۳٪
- سهام هیوندای و کیا: ⬇ ۴٪
۲. واکنش ژاپن به تعرفههای ترامپ
نخستوزیر ژاپن، شیگرو ایشیبا، اعلام کرد که این کشور از تمامی گزینههای ممکن برای مقابله با تعرفههای ترامپ استفاده خواهد کرد.
او در پارلمان ژاپن گفت:
ژاپن یکی از بزرگترین سرمایهگذاران در آمریکا است، بنابراین منطقی نیست که واشنگتن تعرفههای یکسانی را برای همه کشورها اعمال کند. این موضوعی است که به تأکید به دولت آمریکا گوشزد کردهایم و ادامه خواهیم داد.
تصویر کلی بازار و آینده تعرفهها
💡 افزایش قیمت خودروهای وارداتی در آمریکا
- این تعرفهها احتمالاً باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی در آمریکا خواهد شد.
- باب لوتز، معاون سابق جنرال موتورز، معتقد است که این تعرفهها مدتها لازم بوده است.
💡 مقایسه با سایر کشورها:
- اتحادیه اروپا تعرفه ۱۰ درصدی بر خودروهای وارداتی از آمریکا اعمال میکند.
- مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در اروپا این تعرفه را تا ۳۰ درصد افزایش میدهد.
- اما اخیراً گزارشهایی منتشر شده که اتحادیه اروپا ممکن است تعرفه واردات خودروهای آمریکایی را از ۱۰ درصد به ۲.۵ درصد کاهش دهد.
🔹 آیا این تعرفهها به نفع آمریکا است؟
باب لوتز میگوید:
تعرفههای جدید باعث افزایش قیمت خودروهای غیرآمریکایی میشود و میزان فروش آنها را کاهش میدهد. اما این اقدامی است که سایر کشورها نیز برای حمایت از تولید داخلی خود انجام دادهاند.
وی تأکید کرد که این تعرفهها در کوتاهمدت مشکلاتی ایجاد خواهند کرد، اما در بلندمدت به افزایش تولید داخلی و کاهش کسری تجاری آمریکا منجر خواهند شد.
source