Wp Header Logo 13.png

در حالی که بیش از یک دهه است که رانندگان سراسر جهان از چراغ‌های جلوی پیشرفته بهره می‌برند، در آمریکا قوانین قدیمی مانع از استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه شده‌اند. چراغ‌های Adaptive Drive Beam (ADB) به رانندگان این امکان را می‌دهند که به جای استفاده از نوربالا و نورپایین به‌صورت سنتی، بخشی از نور چراغ را کاهش دهند تا از خیرگی چشم رانندگان مقابل جلوگیری شود. اما بر اساس استاندارد ایمنی وسایل نقلیه موتوری فدرال (FMVSS 108) این فناوری در آمریکا مجاز نبود—تا اینکه در سال ۲۰۲۲ قانون تغییر کرد.

اکستریم اکستریم

با این حال، سه سال پس از این تغییر، تنها ریویان توانسته ADB را در آمریکا عرضه کند، در حالی که هیچ خودروساز دیگری برنامه‌ای برای ارائه این فناوری ندارد. اما چرا؟

چرا ADB در آمریکا دیرتر از سایر نقاط جهان معرفی شد؟

در حالی که مرسدس بنز در مدل E کلاس ۲۰۰۹ و آئودی در مدل A8 سال ۲۰۱۳ چراغ‌های ADB را معرفی کردند، و در حال حاضر حتی برخی خودروهای چینی وارداتی به ایران نیز اکنون از این فناوری استفاده می‌کنند، قوانین آمریکا مانع از ورود به موقع این فناوری شدند. این سیستم‌ها با استفاده از چندین LED و یک دوربین، اشیاء مقابل خودرو را تشخیص می‌دهند و به‌طور خودکار بخش‌هایی از نور چراغ را کاهش می‌دهند تا مانع از خیرگی چشم رانندگان شوند.

این فناوری نه‌تنها ایمنی راننده و دیگر کاربران جاده را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند به عنوان یک آپشن سودآور برای خودروسازان نیز عمل کند. به همین دلیل خودروسازان از سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) درخواست کردند تا FMVSS 108 را تغییر دهد. در سال ۲۰۱۸، این سازمان پیشنهاد تغییر قوانین را ارائه کرد، اما واکنش‌های زیادی دریافت شد.

مشکل اصلی این بود که NHTSA استاندارد جهانی SAE J3069 را نپذیرفت و تصمیم گرفت استاندارد مختص آمریکا را طراحی کند. این استاندارد کارایی واقعی فناوری ADB را کاهش می‌داد، زیرا همچنان بر اساس مفهوم نوربالا و نورپایین سنتی تنظیم شده بود.

چرا ریویان موفق شد؟

برخلاف سایر خودروسازان که سیستم‌های موجود خود را در آمریکا غیرفعال کردند، ریویان تصمیم گرفت یک سیستم کاملاً جدید طراحی کند. چراغ‌های ADB این شرکت که در مدل‌های جدید R1T و R1S معرفی شدند، دارای ۳۵ LED در هر چراغ هستند که روی یک برد مدار چاپی (PCB) مخصوص طراحی شده‌اند تا با استانداردهای آمریکا سازگار باشند.

🔹 چالش اصلی: ریویان یک سیستم اروپایی ADB را آزمایش کرد و متوجه شد که این سیستم در تست‌های FMVSS شکست می‌خورد. بنابراین، تیم مهندسی این شرکت مجبور شد یک سیستم جدید متناسب با قوانین آمریکا طراحی کند.

مزیت بزرگ ریویان نسبت به رقبا این است که سیستم ADB آن‌ها با قوانین اروپا و چین نیز سازگار است، بنابراین در آینده می‌توانند آن را در بازارهای جهانی عرضه کنند.

چرا دیگر خودروسازان به سراغ ADB نرفته‌اند؟

به دلیل هزینه‌های بالا و زمان طولانی توسعه، بسیاری از خودروسازان حاضر نیستند برای یک بازار خاص (آمریکا) یک سیستم کاملاً جدید طراحی کنند. NHTSA هم به نظرات سازمان‌هایی مثل IIHS بی‌توجه بوده و تغییرات پیشنهادی را در استاندارد جدید اعمال نکرده است.

آینده ADB در آمریکا

ریویان در حال حاضر تنها شرکتی است که ADB را در آمریکا ارائه می‌دهد. به لطف زیرساخت نرم‌افزاری پیشرفته و امکان به‌روزرسانی از راه دور، این شرکت می‌تواند سیستم چراغ‌های خود را بهبود بخشد، در حالی که دیگر خودروسازان چنین قابلیتی ندارند.

 

آیا سایر خودروسازان ADB را در آمریکا عرضه خواهند کرد؟ هنوز مشخص نیست. اما با توجه به پیچیدگی قوانین و هزینه‌های توسعه، ممکن است دهه‌ها طول بکشد تا فناوری ADB در آمریکا فراگیر شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۷ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *