Wp Header Logo 660.png

جگوار لندرور (JLR) – بازنده
حدود یک چهارم از تولیدات JLR به ایالات متحده صادر می‌شود و این شرکت هیچ کارخانه‌ای در امریکا ندارد. حالا برند انگلیسی، به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. حتی اگر انگلیس یک توافق تجاری انجام دهد و تعرفه ۲۵ درصدی برای خودروهای ساخت بریتانیا به عنوان کشور خارج از اتحادیه اروپا کاهش یابد، مدل پرفروش «دیفندر» که در اسلواکی (داخل اتحادیه اروپا) تولید می‌شود، از بازار امریکا حذف خواهد شد.

مینی – بازنده
اگرچه این شرکت خودروهای الکتریکی ساخت چین را در آمریکا می‌فروشد، غالب تولیدات مینی از انگلیس و آلمان به دیگر کشورها می‌رسند و پیشرانه‌ی ساخت بریتانیا دارند. احتمالا مینی در آمریکا بازنده رقابت با خودروهای ساخت برندهای ژاپنی و کره‌ای خواهد بود.


آئودی – بازنده
هیچ یک از خودروها یا موتورهایش را در آمریکا تولید نمی‌کند. بیشتر محصولاتش در اتحادیه اروپا مونتاژ می‌شوند که به نظر می‌رسد با آمریکا فاصله زیادی برای توافق تجاری دارد. پرفروش‌ترین مدل، Q5 است که آئودی به دلیل توافق USMCA (توافق آمریکا-مکزیک-کانادا) و پیش‌نیاز آن نفتا (NAFTA)، تصمیم گرفت در مکزیک تولید کند!

جنرال موتورز (GM) – بازنده
این شرکت واقعاً از آزادسازی تجارت در مرزهای مکزیک و کانادا بهره برد. اما حالا تولید و محتوای نسبتاً کم آن در آمریکا، گریبان‌گیرش خواهد شد. اگرچه کارخانه‌های زیادی در آمریکا دارد، اما بازسازی آن‌ها زمان و سرمایه‌گذاری کلانی می‌طلبد؛ آن هم در شرایطی که سود و قیمت سهام‌اش به دلیل تعرفه‌ها کاهش یافته است.

فولکس‌واگن – بازنده
اگرچه یک کارخانه بزرگ در آمریکا دارد، اما حدود دو سوم خودروهایی که در این کشور می‌فروشد، وارداتی هستند؛ از جمله محصولات کارخانه بزرگش در مکزیک که تیگوان را تولید می‌کند.

رولزرویس – بازنده
بله، مشتریان آمریکایی‌اش احتمالاً هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد. چاره‌ای ندارند: این شرکت از موتورهای آلمانی و بسیاری قطعات دیگر استفاده می‌کند، بنابراین حتی اگر انگلیس به توافق تجاری برسد، بهره کامل را نخواهد برد.

تسلا  و ریویان- برنده
بدون هیچ شگفتی، شرکت خودروسازی که توسط مشاور و حامی رئیس‌جمهور، ایلان ماسک، اداره می‌شود، تأثیر بسیار کمتری نسبت به سایرین خواهد دید. تمام خودروهایش در آمریکا تولید می‌شوند. ریویان دیگر سازنده خودروهای برقی نیز تمام محصولاتش را در آمریکا تولید می‌کند.

فورد – برنده
فورد بسیار بومی‌تر از جنرال موتورز است. کارخانه‌های خارجی این برند امریکایی، از جمله واحد نسبتاً بزرگش در اروپا، به خوبی ایزوله شده‌اند؛ چرا که خودروهای زیادی به آمریکا صادر نمی‌کنند. فورد وابستگی چندانی به قطعات ساخت چین نیز ندارد.

نیسان – برنده‌ی نسبی
کارخانه‌‌های نیسان در انگلیس که قشقایی، جوک و لیف تولید می‌کنند؛ محصولی به آمریکا نمی‌فرستند. نیسان از زیان رقبا و افزایش قیمت آن‌ها، سود خواهد برد. دیگر برندهای ژاپنی، شامل تویوتا و هوندا و مزدا، هرچند که مالک کارخانه‌های متعدد داخل خاک امریکا هستند؛ بیش از نیسان به قطعات وارداتی وابستگی دارند.

مازراتی و آلفارومئو – بازنده محض

برندهای زیرمجموعه‌ی استلانتیس که در امریکا فعال هستند؛ منابع درآمدی بسیار مهمی برای این گروه صنعتی محسوب می‌شوند. جیپ و رم و کرایسلر وابستگی چندانی به خارج از امریکا ندارند اما شرایط برای مازراتی و آلفارومئو بسیار بدتر از قبل خواهد شد.

استلانتیس، این غول خودروسازی، در سال ۲۰۲۴ با سقوط شدید فروش و درآمد مواجه شد که در نهایت به استعفای ناگهانی کارلوس تاوارس، مدیرعامل انجامید. سال جدید قرار بود سال بازسازی برای این شرکت باشد، اما با اعمال تعرفه‌های سنگین ترامپ و عدم نشانه‌ای از توقف آن، وضعیت استلانتیس ممکن است به زودی به مراتب بدتر شود.

در آمریکا، آلفارومئو طی سال ۲۰۲۴ تنها ۸,۸۶۵ دستگاه خودرو فروش داشت که ۱۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. اما وضعیت مازراتی به مراتب نگران‌کننده‌تر است—این برند لوکس در کل جهان ۱۱,۳۰۰ دستگاه فروخته که ۴,۸۱۹ دستگاه آن مربوط به امریکا است. شرایط جدید، می‌تواند به توقف تولید کامل برای مازراتی و آلفارومئو یا شاید فروش این شرکت‌ها توسط استلانتیس منجر شود.

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *