فروش پورشه، مرسدس بنز و بامو در سهماههٔ نسخت سال ۲۰۲۵ در چین با کاهش دورقمی مواجه شده و این برندهای لوکس را به دردسر انداخته است.


پس از دههها سود بردن از بازار پررونق چین، خودروسازان لوکس آلمانی با مشکل بزرگی در این کشور مواجه شدهاند. بامو، پورشه و مرسدس در سال ۲۰۲۴ شرایط سختی را در چین پشت سر گذاشتند و شروع سال جاری حتی بدتر بوده است. این سه برند لوکس آلمانی در سهماههٔ نخست سال ۲۰۲۵ کاهش فروش دورقمی را در چین تجربه کردهاند که در این میان شرایط پورشه از همه بدتر بوده است. فروش پورشه در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۲۸ درصدی نسبت به سال قبل به ۵۶,۸۸۷ دستگاه رسید اما شرایط در سهماههٔ اول امسال نگرانکنندهتر شده زیرا فروش این شرکت کاهشی ۴۲ درصدی را تجربه کرده و به تنها ۹,۴۷۱ دستگاه رسیده است. پورشه دلیل این شرایط را تداوم وضعیت پرتنش اقتصادی در بازار چین میداند.
مرسدس نیز که در سال ۲۰۲۴ در چین کاهش فروش ۷ درصدی را تجربه کرده و موفق به فروش ۶۸۳,۶۰۰ دستگاه خودرو شده بود، در سهماههٔ نخست امسال با کاهش فروش ۱۰ درصدی مواجه شده است. فروش شرکت اشتوتگارتی در این سه ماه به ۱۵۲,۸۰۰ دستگاه رسیده است. با وجود این کاهش فروش قابلتوجه اما مرسدس نیمهٔ پر لیوان را میبیند زیرا پرفروشترین خودروهای با قیمت بیش از یک میلیون یوآن در چین معادل ۱۳۶ هزار دلار ساخت مرسدس بوده و این شرکت امیدوار است با عرضهٔ نسل جدید CLA در نیمهٔ دوم سال جاری بتواند فروش خود را در این کشور افزایش دهد. این در حالی است که مرسدس چندین مدل را با فاصلهٔ محوری کشیده بهطور خاص برای چین تولید میکند. خریداران چینی به فضای پای زیاد در عقب خودرو علاقهمند هستند و به همین دلیل، مرسدس نسخهٔ کشیدهٔ A کلاس، C کلاس و E کلاس را برای این کشور تدارک دیده ولی حتی با وجود عرضهٔ این خودروها هم فروش شرکت کاهشی شده است.
همین داستان در مورد بامو هم صدق میکند. فروش این گروه آلمانی شامل برندهای بامو مینی در سال ۲۰۲۴ در چین با کاهش ۱۳.۴ درصدی به ۷۱۵,۲۰۰ دستگاه رسید و در ابتدای سال ۲۰۲۵ شرایط بدتر شده است زیرا فروش این دو برند در سهماههٔ نخست امسال به ۱۵۵,۱۹۵ دستگاه رسیده که کاهشی ۱۷.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد. این در حالی است که در سهماههٔ نخست، فروش برند بامو در تمام مناطق جهان بهجز چین که بزرگترین بازار آن است رشد داشته است. بامو هم مثل مرسدس نسخهٔ کشیدهٔ سدانهای خود و حتی کراساوورهای X1، X3 و X5 را در چین عرضه میکند. همچنین نسخهٔ الکتریکی و کشیدهٔ سری ۳ که با نام i3 شناخته میشود هم فقط در این کشور تولید و عرضه میشود.
آئودی هنوز آمار فروش خود در سهماههٔ نخست ۲۰۲۵ در چین را منتشر نکرده اما انتظار میرود فروش این شرکت هم کاهشی باشد زیرا در سال ۲۰۲۴ فروش آئودی در چین و هنگکنگ با افت ۱۰.۹ درصدی به ۶۴۹,۹۰۰ دستگاه رسید. آئودی دلیل این موضوع را بازار شدیداً رقابتی چین عنوان کرده است زیرا برندهای چینی در طراحی و تکنولوژی خود را به خودروسازان قدیمی رساندهاند و هرچند ممکن است اعتبار برندهای مشهور را نداشته باشند ولی جدیدترین تکنولوژیها را با قیمتهای کمتری ارائه میکنند.
همچنین رونق خودروهای الکتریکی در چین خودروسازان غربی را غافلگیر کرده و به تکاپو انداخته است ولی رقابت در این بخش از بازار چین هرگز آسان نخواهد بود زیرا برندهای چینی در چندین زمینه برتری مهمی دارند. این شرکتها به مواد خام ارزانقیمت برای تولید باطری خودروهای الکتریکی دسترسی دارند که باعث کاهش قابلتوجه هزینههای تولید میشود. علاوه بر این، هزینهٔ بسیار پایینتر نیروی کار در چین باعث شده خودروسازان این کشور بتوانند محصولات خود را با قیمتهای بسیار پایینی عرضهکننده و خودروسازان غربی را تحتفشار قرار دهند. درنتیجه، خودروسازان اروپایی برای مقابله با چینیها دست به اقداماتی مثل ایجاد زیربرندهای جدید همچون جتا توسط فولکسواگن و برند جدیدی با نام گیجکنندهٔ AUDI توسط آئودی زدهاند. علاوه بر این، کاهش تعداد کارگران توسط مرسدس، پورشه و آئودی هم نشانهٔ روشنی از مسیر دشوار آیندهٔ این خودروسازان سنتی لوکس در بزرگترین بازار خودروی جهان است.
source