Wp Header Logo 1028.png

در جریان هفته طراحی میلان، برند دنزا که زیرمجموعه لوکس شرکت چینی بی‌وای‌دی (BYD) محسوب می‌شود، پرچم‌دار جدید خود یعنی دنزا Z9 GT را معرفی کرد. این خودرو که با طراحی شوتینگ‌بریک و الهام‌گرفته از پورشه پانامرا پا به میدان گذاشته، قرار است از سال ۲۰۲۶ به بازار اروپا و بریتانیا راه یابد. در ادامه نگاهی کامل خواهیم داشت به مشخصات فنی، فناوری‌های موجود، تجربه رانندگی اولیه و طراحی داخلی این خودروی خاص.

اکستریم اکستریم

معرفی اجمالی

  • طراحی ایمن و مدرن
  • کابین مجلل با فناوری‌های پیشرفته
  • سامانه فرمان‌پذیری عقب
  • ترمزهای نسبتاً نامطمئن در نسخه فعلی
  • فرمان مصنوعی و کم‌احساس

جایگاه برند دنزا

برند دنزا در بازار اروپا بالاتر از محصولات فعلی بی‌وای‌دی قرار می‌گیرد و زیر برند فوق‌لوکس یانگ وانگ جای می‌گیرد. این برند با هدف رقابت مستقیم با برندهای ممتاز اروپایی همچون مرسدس‌بنز، آئودی و پورشه ایجاد شده است و قرار است شامل ۶ تا ۷ مدل مختلف باشد که برخی از آن‌ها از برند ماجراجویانه Fangchengbao به عاریت گرفته می‌شوند.

در همین ارتباط بخوانید: دنزا ادعا می‌کند ۱۰ برابر بهتر از رقبای آلمانی است!

طراحی ظاهری

Z9 GT که در بازار چین در حال فروش است، به‌صورت یک واگن اسپرت طراحی شده که نمای جلویی محافظه‌کارانه، نمای جانبی با خطوطی شبیه به پانامرا و بخش عقبی عضلانی دارد. این خودرو روی پلتفرم جدید e3 بی‌وای‌دی با ولتاژ ۸۰۰ ولت ساخته شده و از طراحی سلول به بدنه (Cell-to-Body) برای افزایش استحکام شاسی تا ۳۲٪ بهره می‌برد.

 

پیشرانه و قوای محرکه

Z9 GT در دو نسخه تمام الکتریکی (BEV) و پلاگین هیبرید (PHEV) عرضه می‌شود:

مشخصات نسخه تمام الکتریکی (BEV) نسخه پلاگین هیبرید (PHEV)
تعداد موتور ۳ عدد (یکی جلو، دو عقب) دو موتور عقب + موتور بنزینی
قدرت موتور جلو ۳۰۸ اسب بخار
قدرت موتور عقب دو موتور ۳۲۲ اسب بخاری دو موتور ۲۹۵ اسب بخاری
موتور درون‌سوز ندارد ۲.۰ لیتری توربوشارژ با ۲۶۸ اسب بخار
قدرت ترکیبی ۹۵۲ اسب بخار ۸۵۸ اسب بخار
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۳.۴ ثانیه ۳.۶ ثانیه
باتری ۱۰۱ کیلووات‌ساعت ۳۸.۵ کیلووات‌ساعت
برد پیمایش (CLTC) ۶۳۰ کیلومتر ۲۰۰ کیلومتر (حالت برقی)
برد تقریبی WLTP ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلومتر
جعبه‌دنده e-CVT e-CVT

در نسخه هیبریدی، موتور درون‌سوز در سرعت‌های پایین به‌صورت REX (افزاینده برد) عمل می‌کند و در سرعت‌های بالا عملکردی مشابه یک هیبرید معمولی دارد.

تجربه رانندگی اولیه

در جریان تست‌های اولیه در چین، رانندگی در محیط‌های کنترل‌شده امکان‌پذیر شد. اگرچه تنظیمات نهایی نسخه اروپایی هنوز قطعی نشده، اما مواردی نظیر ترمزهای سرامیکی، فرمان دقیق‌تر و سیستم تعلیق سفت‌تر در نسخه‌های نهایی محتمل است.

نکات رانندگی:

  • سیستم تعلیق عملکرد خوبی داشت و بیشتر ناهمواری‌ها را در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت جذب می‌کرد.
  • ترمزها با تأخیر پاسخ می‌دادند و پس از فشار بیشتر، ناگهان عملکرد شدید داشتند که باعث بی‌اعتمادی راننده می‌شود.
  • فرمان سبک و دقیق اما فاقد حس طبیعی بود؛ سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب گرچه تأثیرگذار در شعاع چرخش است، اما مصنوعی به نظر می‌رسید.
  • تحویل قدرت در نسخه هیبریدی نرم بود، اما در سرعت‌های بالا گاهی خودرو کمی کُند به نظر می‌رسید.
  • در حالت اسپرت پلاس، پاسخ پدال گاز بهتر می‌شود و نمایشگر گرافیکی قرمز رنگی مشابه صحنه معروف مرگ “کوای-گان جین” در فیلم جنگ ستارگان ظاهر می‌شود.

فناوری‌های خاص

  • حرکت مورب (Crab Walk): امکان مانور جانبی در پارکینگ‌ها با کمک چرخ‌های عقب.
  • پارکینگ چرخشی: خودرو می‌تواند با چرخش محور عقب، در فضاهای باریک پارک کند.
  • این قابلیت‌ها بیشتر جنبه نمایشی دارند اما تکنولوژی پشت آن‌ها پیچیده و جالب است.

طراحی کابین و امکانات داخلی

کابین Z9 GT یک سر و گردن بالاتر از محصولات قبلی بی‌وای‌دی قرار دارد. از ویژگی‌های قابل توجه آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویژگی توضیحات
نمایشگر اصلی ۱۷.۳ اینچ لمسی مرکزی
نمایشگر راننده و سرنشین جلو دو عدد ۱۳.۲ اینچی
پد شارژ بی‌سیم دو عدد
سیستم صوتی ۲۰ بلندگو از برند فرانسوی Devialet
نورپردازی و تزئینات چوب، کروم، کلیدهای کریستالی
دریچه‌های تهویه مخفی‌شونده و قابل تنظیم خودکار
فضای عقب بسیار جادار، حتی برای قد ۱۹۰ سانتی‌متری
صندوق بار کوچک‌تر به دلیل یخچال بین صندلی‌های عقب

برخی از اجزای داخلی در نسخه اروپایی ممکن است تغییر کند، مانند انتقال دسته‌دنده به پشت فرمان یا جابه‌جایی کلیدها به اطراف نمایشگر اصلی.

قیمت و زمان عرضه

برآورد قیمت این خودرو برای بازار بریتانیا بین ۷۰٬۰۰۰ تا ۹۰٬۰۰۰ پوند است، رقمی که آن را پایین‌تر از خودروهایی چون BMW i7، مرسدس S کلاس و پورشه پانامرا قرار می‌دهد اما بالاتر از گران‌ترین محصول فعلی بی‌وای‌دی خواهد بود. عرضه رسمی Z9 GT در اروپا برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۶ پیش‌بینی شده است.

جمع‌بندی اولیه

با وجود آنکه هنوز نسخه نهایی و قیمت قطعی برای بازار اروپا در دسترس نیست، اما Denza Z9 GT در نگاه اول خودرویی با طراحی جذاب، کابین مجلل و فناوری‌های پیشرفته به نظر می‌رسد. اگر بی‌وای‌دی بتواند عملکرد ترمزها، فرمان و سیستم تعلیق را برای ذائقه اروپایی‌ها بازمهندسی کند، این خودرو می‌تواند به یکی از رقبای جدی در بازار لوکس‌های الکتریکی تبدیل شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۸ رای

carmagazine.co.uk

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *