Wp Header Logo 1016.png

دو غول بزرگ صنعت خودرو، برمبو و میشلن، دست به همکاری‌ای زده‌اند که می‌تواند نحوه توقف خودروها را برای همیشه متحول کند. نتیجه این همکاری، توسعه سیستم نوآورانه ترمز «سنسیفای» است که با استفاده از داده‌های آنی و دقیق، ترمزگیری را با دقتی بی‌سابقه انجام می‌دهد. اما ماجرا فراتر از توقف بهتر خودروهاست؛ این فناوری می‌تواند انقلابی در تمام سیستم‌های دینامیکی خودرو ایجاد کند.

اکستریم اکستریم

سیستم ترمز سنسیفای چیست؟

برخلاف سیستم‌های سنتی ترمز با سیم (brake-by-wire) که تنها یک پدال الکترونیکی برای فعال‌سازی بوستر هیدرولیکی دارند، سیستم Sensify از پایه بازطراحی شده است. در این سیستم، پدال ترمز تنها یک سیگنال به واحد کنترل مرکزی ارسال می‌کند. سپس هر چرخ به صورت مستقل و متغیر، نیروی ترمز دریافت می‌کند.

دو روش برای اعمال نیرو در این سیستم تعریف شده است:

  • استفاده از موتورهای الکتریکی برای فعال‌سازی سیلندر اصلی هر چرخ به صورت مجزا (سیستم هیدرولیکی الکترونیکی)
  • استفاده از موتورهای الکتریکی داخل کالیپرها برای اعمال ترمز بدون نیاز به مایع هیدرولیک (ترمز خشک)

امکان ترکیب هر دو روش نیز وجود دارد؛ مثلاً می‌توان چرخ‌های جلو را با سیستم هیدرولیکی و چرخ‌های عقب را با سیستم خشک کنترل کرد.

نقش میشلن؛ دقتی بی‌سابقه در تشخیص شرایط لاستیک

میشلن با استفاده از نرم‌افزار پیشرفته خود، داده‌هایی مانند وزن وارد بر لاستیک، میزان سایش، فشار و دمای لحظه‌ای آن را در اختیار واحد کنترل سنسیفای قرار می‌دهد. این اطلاعات باعث می‌شوند تا سیستم بتواند ضریب اصطکاک لحظه‌ای هر لاستیک را به دقت محاسبه کرده و فشار ترمز را در آستانه قفل شدن تنظیم کند.

به گفته «سرژ لافون» مدیر بخش تایرهای خودرویی میشلن:

ما در زمان واقعی چهار پارامتر کلیدی لاستیک را تشخیص می‌دهیم: بار وارده، میزان سایش، فشار و دما. با این اطلاعات، ضریب چسبندگی هر لاستیک محاسبه می‌شود که برای هر سیستم ترمزی حیاتی است.

نتایج آزمایش‌ها؛ کاهش ۴ متری در مسافت ترمز

اولین آزمایش‌های میدانی این سیستم در پاییز گذشته در پیست اختصاصی میشلن انجام شد. نتایج نشان داد که در شرایط مختلف (لاستیک‌های نو و کهنه، تابستانی و زمستانی، فشار استاندارد و کم، شرایط خشک و خیس)، سیستم Sensify توانست مسافت ترمز را تا ۱۳ فوت (۴ متر) نسبت به سیستم‌های ABS سنتی کاهش دهد. آزمایش‌ها شامل توقف کامل از سرعت‌های ۵۰ تا ۱۴۰ کیلومتر در ساعت بودند.

حسگرهای لحظه‌ای و آینده خودروهای هوشمند

به گفته «ایگناسیو آلوارز ترونکوسو» رئیس بخش تحقیق و توسعه برمبو:

«آنچه این سیستم را خاص می‌کند، سرعت و دقتی است که اطلاعات فیزیکی لحظه‌ای به مغز Sensify ارسال می‌شود. این موضوع کاملاً نحوه تصمیم‌گیری سیستم را تغییر می‌دهد.»

او همچنین اشاره کرد که این سیستم کاملاً با روند «خودروهای تعریف‌شده با نرم‌افزار» (Software-Defined Vehicles) هم‌راستاست و امکان هماهنگی با سایر سیستم‌های هوشمند خودرو مانند تعلیق فعال، دیفرانسیل الکترونیکی، آیرودینامیک متغیر و سیستم‌های پیشرانه وجود دارد.

آینده پیش‌رو؛ عرضه در سال ۲۰۲۶

سیستم سنسیفای قرار است در سال ۲۰۲۶ روی اولین خودروی تولید انبوه نصب شود، اگرچه هنوز مشخص نیست نسخه نهایی دقیقاً چه ویژگی‌هایی خواهد داشت و آیا نتایج همکاری برمبو و میشلن در نسل اول به‌کار خواهد رفت یا نه. با این حال، هر دو شرکت تأکید دارند که هدف نهایی، تجاری‌سازی این فناوری در مقیاس گسترده است.

همکاری این دو برند باسابقه، چشم‌اندازی هیجان‌انگیز از آینده خودروها را ترسیم می‌کند؛ آینده‌ای که در آن خودروها نه‌تنها هوشمندانه حرکت می‌کنند، بلکه با دقتی بی‌نظیر و در لحظه متوقف می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۰ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *