Wp Header Logo 1230.png

در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۵، پورشه بیشترین رشد فروش خودروهای الکتریکی را تجربه کرده درحالی‌که تسلا با کاهش فروش ۹ درصدی مواجه شده است.

اکستریم اکستریم

فروش خودروهای برقی در آمریکا در ابتدای سال ۲۰۲۵ شاهد رشد قابل‌توجهی بوده اما این خودروها هنوز تنها بخش کوچکی از فروش کل خودروهای جدید را تشکیل می‌دهند. درحالی‌که برخی از خودروسازان توانسته‌اند با مدل‌های جدید و تقاضای تازه از این رشد بهره ببرند کنند، خودروسازان دیگری مثل تسلا با مشکلاتی در آغاز سال مواجه شده‌اند. در سه‌ماههٔ نخست امسال، درمجموع ۲۹۶,۲۲۷ خودرو برقی در ایالات‌متحده به فروش رسیده که نشان‌دهنده افزایش ۱۱.۴ درصدی نسبت به ۲۶۵,۹۸۱ دستگاه در همین بازه زمانی سال گذشته است. جنرال موتورز در این سه ماه عملکرد خوبی داشته و بیش از ۳۰,۰۰۰ دستگاه خودروی الکتریکی به فروش رسانده که تقریباً دو برابر تولید فروش سال گذشته است.

ترکیب محصولات جدید از شورلت و جی‌ام‌سی به این رشد کمک کرده، درحالی‌که کادیلاک به روند رو به رشد خود ادامه داده است. شورلت به‌تنهایی در سه‌ماهه اول سال جاری ۱۹,۱۹۶ خودروی برقی به فروش رسانده که افزایش ۱۱۴.۲ درصدی نسبت به ۸,۹۵۷ دستگاهی در مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین موفقیت دراین‌بین را اکوئناکس EV با فروش ۱۰,۳۲۹ دستگاهی رقم زده است درحالی‌که فروش بلیزر هم با افزایش شگفت‌انگیز ۹۳۱.۲ درصدی از ۶۰۰ دستگاه در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ به ۶,۱۸۷ دستگاه رسید. سیلورادو EV نیز با فروش ۲,۳۸۳ دستگاه، شرایط خوبی داشته است. جی‌ام‌سی نیز به رشد فروش خودروهای الکتریکی جنرال موتورز کمک کرده است. فروش هردو نسخهٔ هامر EV با رشد ۱۰۸.۶ درصدی به ۳,۴۷۹ دستگاه رسیده و پیکاپ سی‌یرا EV هم ۱,۲۴۹ دستگاه فروخته است.

در همین حال، پورشه بالاترین نرخ رشد فروش خودروهای برقی را در میان برندهای مختلف به ثبت رسانده است. فروش این برند به خاطر عرضهٔ مدل جدید ماکان EV با افزایش ۲۴۹ درصدی به سطح جدیدی رسید. فروش خودروهای برقی تویوتا نیز ۱۹۵.۷ درصد افزایش یافته و به ۵,۶۱۰ واحد رسید. مجموع فروش خودروهای الکتریکی گروه فولکس‌واگن افزایشی ۱۸۳ درصدی را تجربه کرده و ولوو هم به لطف مدل‌های جدید EX30 و EX90 با افزایش ۱۷۲.۹ درصدی مواجه شده است.

از سوی دیگر، تسلا از رشد فروش خودروهای الکتریکی در ابتدای سال ۲۰۲۵ بی‌بهره بوده است. این شرکت شاهد کاهش ۹ درصدی فروش در ایالات‌متحده نسبت به سال گذشته بود و در سه‌ماهه اول امسال، ۱۲۸,۱۰۰ خودرو را تحویل داده است. البته با وجود این کاهش، تسلا همچنان بیشترین سهم از بازار خودروهای برقی ایالات‌متحده را دارد و با ۴۳.۵ درصد، نزدیک به نیمی از کل خودروهای برقی فروخته‌شده را به خود اختصاص داده است. چندین خودروساز دیگر نیز با کاهش فروش مواجه شدند. مرسدس بنز بیشترین افت را تجربه کرده و با کاهش شگفت‌انگیز ۵۸ درصدی مواجه شده است. ریویان با افت ۳۷ درصدی و کیا با کاهش ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل سال گذشته در رده‌های بعدی قرار دارند.

طبق پیش‌بینی‌ها، ادامهٔ سال ۲۰۲۵ برای خودروهای الکتریکی مسیر همواری نخواهد داشت و با توجه به چالش‌های پیش رو، ۹ ماه باقیمانده از امسال احتمالاً برای فروش خودروهای برقی در ایالات‌متحده پر نوسان خواهد بود. مشکلات ناشی از تعرفه‌ها می‌تواند اثر منفی بزرگی داشته باشد، به‌ویژه برای خودروسازانی که به مواد وارداتی وابسته‌اند. تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم در حال حاضر به مانع بزرگی تبدیل شده‌اند و با توجه به اینکه چین تأمین‌کننده عمده مواد اولیهٔ باتری خودروهای برقی در جهان است، جنگ تجاری فعلی ممکن است بازار را تحت تأثیر قرار دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *