باتوجه به محدودیتهای موجود برای تخصیص ارز مخصوص واردات خودرو، اختصاص سهمیه برای شرکتهایی که مدلهای مونتاژ خارج (CBU) را وارد ایران میکنند، مبهم است.


در ایران، از نظر نوع مونتاژ سه نوع خودروی وارداتی وجود دارد که اصطلاحا CKD و SKD و CBU هستند. عبارت CBU مخفف Completely Built Unit بهمعنی واحد کاملاً ساخته شده است. همانطور که از معنای این واژهها میتوان فهمید، در روش CBU یک خودرو به صورت کامل در کشور مبدأ مونتاژ میشود و سپس به کشور مقصد میرسد. خودرویی که با این روش از مرزهای یک کشور بگذرد، برای استفاده آماده است و احتیاج به طیکردن هیچ پروسهای برای تکمیل تولید ندارد. تنها شاید لازم باشد موارد جزئی مثل فعالکردن برخی تجهیزات و امکانات (مثل نرم افزار مسیریاب به زبان محلی) در کشور مقصد و توسط شرکت واردکننده انجام شود.
در روش CKD مخفف Completely Knocked Down و SKD معادل Semi Knocked Down قطعات به صورت جداگانه وارد کشور مقصد میشوند تا در محل به مرحلهی نهایی مونتاژ برسند. طبیعتا در حالت CKD، جدا بودن اجزای خودرو بیشتر است و فرایند مونتاژ، زمانبر خواهد بود.
اواسط فروردین ۱۴۰۴، رئیس مجلس شورای اسلامی از اختصاص سه میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خبر داد تا این مورد، مشابه سال ۱۴۰۳ انجام شود.پیشتر، بعضی نهادهای دولتی به دنبال کاهش ارز مخصوص واردات خودرو بودند و رقم ۲ میلیارد دلار را با توجه به نیاز دیگر بخشهای کشور به ارز، مطرح کرده بودند. البته ظاهرا ارز مربوط به واردات خودرو به صورت CBU و مونتاز کامل در خارج، ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان خواهد بود؛ اما کالاهای اساسی و مدلهای مونتاژ ایران (CKD) ارز ۳۵ هزار تومانی دریافت خواهند کرد.
در سمت دیگر ماجرا، شرکتهای واردکننده اعلام کردهاند که تاکنون هیچ بخشنامه یا اطلاعیه رسمی از سوی سازمانهای ذیربط دریافت نکرده و سهمیه واردات برای آنها در سامانه فعال نشده است. اگر این شرایط ادامه یابد، واردات و ترخیص خودرو در سال ۱۴۰۴ با مشکل مواجه خواهد شد.
source