Wp Header Logo 1364.png

دهه نود در دوران خودرویی دنیا اهمیت و ویژگی‌های خاصی دارد. این دوران در کشورمان نیز با آغاز واردات خودرو در سال‌های پس از جنگ همراه بود که در پی آن محصولاتی که راه و روش خودروسازی دنیا را تغییر داده بودند به کشورمان نیز وارد می‌شدند. اما این زمان در صنعت موتورسیکلت نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از متولدان بسیار محبوب این دوره که در کشورمان نیز طرفداران بی‌شماری دارد، هوندا CRM است که در نسل‌های مختلفی تولید شد و به جاده‌ها و خاک ایران نیز پا گذاشت. این موتورسیکلت در این روزها نیز به خاطر افزایش قیمت موتورسیکلت‌های آفرودی روز دنیا، هنوز هم جایگاه خاصی در بین علاقمندان به این وسیله نقلیه دارد و هم زمان با افزایش قیمت ارز در سال‌های اخیر، افزایش چندین برابری قیمت نیز پیدا کرده است.

CRM در کشورمان

موتورسیکلت‌های آفرودی در کشورمان در گذشته از انواع کاوازاکی، هوندا، سوزوکی و یاماها بودند که در این میان ساخته‌های هوندا به خاطر استهلاک پایین‌تر و این که عرضه مدل‌های بالاتر آن‌ها نیز تداوم و پیوستگی بیشتری داشتند، جایگاه محبوب‌تری پیدا کردند. مدل‌های آفرودی هوندا در سال‌های جنگ و قبل از آن از انواع سری XL بودند، که در حجم موتورهای 125 تا 250 سی‌سی حضور داشتند و کارایی این سری از موتورسیکلت‌ها آن‌قدر اثبات شده بود که در سال‌های بعد نیز مدل‌های به‌روز آن‌ها برای بخشی از سازمان‌های نظامی کشورمان خریداری شد. هوندا CRM موتوری از دهه هشتاد و نود میلادی است و همچنان یکی از محبوب‌ترین موتورسیکلت‌های تریل کشورمان هست.

اولین نسل هوندا CRM

هوندا CRM در سال 1989 معرفی شد و هدف کمپانی ژاپنی هوندا در ساخت این موتور سیکلت، عرضه یک نمونه دو زمانه به روزتر و تواناتر، به منظور حضور در کنار سری چهار زمانه XL بود تا از این طریق بتواند با رقبای هم وطن خود و مدل‌های اروپایی رقابت مطمئن‌تری داشته باشد. این تغییرات باعث شدند تا CRM نسل اول بیشتر به سری MTX شبیه شود.

سری اول دارای زین کوتاه‌تری نسبت به مدل‌های بعدی بود که همین ویژگی، سواری آن را برای طیف گسترده‌تری از علاقه مندان راحت می‌کرد. یکی از کلیدی‌ترین اصولی که در طراحی CRM مد نظر قرار گرفته بود، در وضعیت مخزن و نوع تغذیه روغن و کورس کمتر پیستون به منظور شتاب‌گیری بالاتر موتورسیکلت بود. نسل اول فقط یک سال روی کار باقی ماند و سریعاً با نسل دومش که آن هم سه سال عمر کرد، جایگزین شد. هوندا CRM در این سری در دو رنگ سفید و قرمز عرضه شد، که از این نظر دقیقاً از فلسفه تولید موتورسیکلت‌های آفرودی هوندا در آن زمان تبعیت می‌کرد.

هوندا CRM نسل اول از روی مدل MTX طراحی شد و در بسیاری از جهات به آن شبیه بود. این موتور از یک پیشرانه 246 سی‌سی دو زمانه استفاده می‌کند، که بالاترین توان تولیدی آن برابر با 37 اسب‌بخار در دور موتور 8500 دور در دقیقه و بالاترین گشتاور تولیدی این پیشرانه نیز در حدود 33 نیوتن‌متر در دور موتور 6500 دور در دقیقه است. مصرف سوخت اعلامی نسل اول CRM از سوی کمپانی، حدود 3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. گیربکس این موتورسیکلت نیز یک نمونه شش سرعته است و سیستم خنک‌شوندگی پیشرانه نیز به کمک رادیاتور تعبیه شده در جلو آن انجام می‌شود. وزن خالص این موتورسیکلت نیز 123 کیلوگرم ذکر شده است. رنگ موتور در مدل‌های مختلف CRM یکی از نشانه‌های معرفی آن است که در این سری، پیشرانه به رنگ مشکی است.

دومین نسل هوندا CRM

دومین نسل به سرعت پس از سری اول و در سال 1991 روی کار آمد که این مدل نیز در سال 1993 و با عمر کمی از خط تولید خارج شد. البته این سری دارای یک مدل بهینه شده نیز بود، که به نسل 2.2 معروف است که به دومین نسل از سری دوم آن اشاره دارد. رنگ پیشرانه در این سری به رنگ نقره‌ای است، که از این مدل و سری بعدی به تعداد فراوانی نیز در کشورمان وجود دارد و با عنوان انجین نقره‌ای آن را می‌شناسند.

در نسل دوم CRM، شاسی دچار بازبینی شد و محفظه روغن نیز با کمی افزایش حجم، همچنان در داخل تنه بود. برای این موتورسیکلت از کمک‌فنرهای معکوس در جلو استفاده شد و این در حالی است که کمک‌فنرهای جلو در نسل قبلی از نوع تلسکوپی بودند. به خاطر استفاده از کمک‌فنرهای معکوس، یک بادگیر و فلاپ نیز روی آنها قرار گرفت تا زیبایی این موتورسیکلت را بیشتر کند.

زین موتورسیکلت ارتفاع بیشتری گرفت، پیشرانه دچار بازبینی شد و با افزایش ضریب تراکم آن از 6.2 به 6.4، به قدرت بالاتری رسید به نحوی که بالاترین توان تولیدی و گشتاور آن به ترتیب به رقم‌های 40 اسب بخار و 36 نیوتن متر رسید. ضمن این که بیشترین میزان قدرت نیز در 500 دور در دقیقه پایین‌تر یعنی 8000 دور در دقیقه به دست آمد. البته این افزایش ضریب تراکم باعث افزایش مصرف سوخت نیز شد و مصرف سوخت موتور را به 3.66 لیتر در هر صد کیلومتر رساند.

وزن این نسل با کمی افزایش به 127 کیلوگرم رسید، که تا آخرین نسل نیز همین مقدار باقی ماند. فلاپ روی باک مثل سری اول CRM بود و این شباهت در دیگر فلاپ‌ها نیز دیده می‌شد. نسل 2.2 این موتورسیکلت دارای تفاوت‌هایی در طراحی بدنه و گرافیک آن و هم چنین بهینه‌شدن جای پای راکب و سرنشین است و از نظر فنی تفاوتی با سری دوم آن ندارد.

سومین نسل هوندا CRM

نسل سوم در سال 1994 معرفی شد و تا سال 1996 روی خط تولید ماند. پیشرانه با طراحی نزدیک به نسل قبلی، همچنان یک موتور دو زمانه تک سیلندر آب‌خنک بود، که رنگ نقره‌ای داشت. اما ضریب تراکم آن از 6.4 به 6.7 افزایش پیدا کرد و مخزن روغن از تنه به یک ظرف مجزا در بغل شاسی منتقل شد. البته با وجود افزایش ضریب تراکم، همچنان قدرت پیشرانه همان 40 اسب‌بخار باقی ماند، اما گشتاور به 39 نیوتن‌متر افزایش پیدا کرد.

گیربکس نیز تغییر چندانی نداشت و فقط دنده اول و دوم، کمی سرعتی‌تر شدند. کمک فنرها نیز تغییراتی کردند که سواری این موتورسیکلت را نرم‌تر و روان‌تر نشان می‌دهد. فلاپ‌های روی باک و همچنین فلاپ‌های بغل نیز با طرحی جدیدتر تعویض شدند. زاویه خروجی اگزوز نیز تغییراتی پیدا کرد و ظرفیت باک سوخت نیز با یک لیتر افزایش حجم به 11 لیتر رسید و ضمن این که ظرفیت قسمت ذخیره آن نیز به 2.5 لیتر افزایش پیدا کرد.

تغییرات در بخش فنربندی این موتور باعث شد تا هم سواری دلچسب‌تری پیدا کند و هم با وجود وزن مشابه با سری قبلی و پیشرانه‌ای کاملاً یکسان با آن، کارکردی نرم‌تر و چابک‌تر را برای راننده تداعی می‌کند. از این سری نیز به تعداد زیادی در کشورمان وجود دارد و در بین عموم به هوندا CRM M4 شناخته می‌شود.

آخرین نسل هوندا CRM

با رسیدن به اوایل قرن بیست و یکم میلادی، بحث‌های مربوط به آلاینده‌ها و آلایندگی بالا گرفت و استانداردهای زیست‌محیطی سخت‌تری روی کار آمدند. این قضیه باعث شد تا در کنار خودروها، موتورسیکلت‌ها نیز مجبور به رعایت این قوانین شوند. از طرفی هوندا CRM نیز یک موتورسیکلت خیابانی- بیابانی بود و از این نظر مشمول قوانین آلایندگی سخت ایالات متحده که یکی از مهم‌ترین بازارهای آن به شمار می‌آید، شد و در نتیجه با توجه به دوزمانه بودنش، به پایان کار خود رسید.

نسل چهارم از سال 1996 تا 1999 عمر کرد و چون سیستمی به نام Active Radical System به منظور کاهش آلایندگی موتور بر روی آن نصب شده بود، به اختصار نیز AR خوانده می‌شود. این نسل از CRM در بسیاری از قسمت‌ها مثل سیستم جرقه‌زنی، سوخت‌وساز و کاربراتور موتور، اگزوز و… دچار تغییراتی شده است.

چهارمین نسل از هوندا CRM در کشورمان به خاطر رنگ طلایی پیشرانه، به انجین طلایی معروف است. در بیان نرمی کارکرد پیشرانه این موتورسیکلت می‌توان گفت که کارکرد آن نزدیک به یک موتور چهارزمانه است. حجم موتور به 249  سی‌سی افزایش پیدا کرد که ناشی از افزایش 0.4 میلیمتر در دهانه سیلندر است. همچنین دهانه کاربراتور که در سه نسل قبلی با قطر 32 میلیمتر بود، در نسل آخر به 34 میلیمتر افزایش پیدا کرد. تغییرات اعمال شده در طراحی پیشرانه باعث کاهش مصرف سوخت آن به 2.78 لیتر در هر صد کیلومتر طبق اعلام کمپانی هوندا شد. اما در عین پاک‌تر شدن پیشرانه و کاهش مصرف سوخت، قدرت و گشتاور تولیدی نسبت به نسل قبلی ثابت ماند.


source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *