Wp Header Logo 1518.png

در پی نگرانی‌های ایمنی و چند حادثه مرگبار اخیر، وزارت صنایع و فناوری اطلاعات چین (MIIT) با صدور مقرراتی سخت‌گیرانه، کنترل گسترده‌ای بر توسعه، آزمایش و تبلیغات سیستم‌های رانندگی خودران اعمال کرده است. این مقررات نه‌تنها عملکرد برخی فناوری‌ها را ممنوع کرده، بلکه نحوه معرفی آنها در بازار را نیز محدود می‌کند.

اکستریم اکستریم

مقررات جدید وزارت صنایع چین برای خودروهای خودران

در جلسه‌ای که ۱۶ آوریل (۲۸ فروردین) برگزار شد، MIIT به‌طور رسمی دستورالعملی را منتشر کرد که صنعت خودروهای هوشمند متصل را به‌شدت تحت کنترل در می‌آورد. این مقررات به‌ویژه عملکرد شرکت‌هایی مانند هواوی، شیائومی، نیو، لی‌اتو و اکس‌پنگ را که در زمینه فناوری خودران پیشرو بودند، تحت تأثیر قرار داده است.

مهم‌ترین مفاد این مقررات به شرح زیر است:

حوزه محدودیت یا ممنوعیت جدید
آزمایش عمومی (بتا) استفاده از کاربران پیشگام برای آزمایش عمومی فناوری‌های خودران ممنوع شده است. هر نوع تست عمومی باید مجوز رسمی دریافت کند. شیائومی پیش از این هزار نفر را برای آزمایش دعوت کرده بود.
تبلیغات و بازاریابی استفاده از اصطلاحاتی مانند «رانندگی خودکار»، «رانندگی هوشمند» یا «رانندگی خودران پیشرفته» ممنوع است. شرکت‌ها باید فقط از اصطلاحات دقیق مانند «رانندگی کمکی سطح L» استفاده کنند.
پارکینگ و احضار از راه دور قابلیت‌هایی مانند پارک خودکار بدون راننده، احضار خودرو با یک لمس یا کنترل از راه دور، به‌طور کامل ممنوع اعلام شده‌اند.
نظارت دائمی بر راننده سیستم باید حتماً تشخیص دهد که راننده دست خود را از روی فرمان برداشته یا نه. در صورت شناسایی بیش از ۶۰ ثانیه عدم تماس، خودرو باید اقدامات ایمنی مانند کاهش سرعت، روشن‌کردن فلاشرها یا توقف کنار جاده را انجام دهد.
محدودیت در به‌روزرسانی OTA به‌روزرسانی‌های مکرر از طریق OTA به‌شدت محدود شده‌اند. به‌روزرسانی اضطراری فقط از طریق فرایند فراخوان و تأیید رسمی مجاز خواهد بود.

علت این محدودیت‌ها چیست؟

اعمال این قوانین دقیقاً پس از یک حادثه پرحاشیه که منجر به سه فوتی شد صورت گرفت. این موضوع باعث شد دولت چین توسعه کنترل‌نشده فناوری خودران را خطرناک بداند و بر ایمنی اولویت بدهد. زمان‌بندی این تصمیم نیز مهم است؛ زیرا درست پیش از نمایشگاه خودرو شانگهای صادر شده که قرار بود فناوری‌های خودران در آن نقش پررنگی داشته باشند.

تأثیر بر بازار

با انتشار این خبر، شاخص خودرویی بازار سهام چین روند نزولی پیدا کرد. شرکت BAIC حدود ۷ درصد و Seres بیش از ۵ درصد افت داشتند. در مقابل، خودروسازان سنتی که با احتیاط بیشتری به سراغ فناوری خودران رفته‌اند، احتمالاً در موقعیت بهتری قرار خواهند گرفت.

این قوانین نه‌تنها چالش‌های بزرگی برای شرکت‌های نوآور ایجاد می‌کند، بلکه فضای رقابتی بازار چین را نیز به نفع بازیگران سنتی و محتاط تغییر خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *