مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بر واردات بنزین سوپر و فروش با نرخ آزاد تاکید کرد.


ظاهرا صنعت پتروشیمی ایران امکان تولید بنزین سوپر ندارند. به بیان بهتر، از نظر مهندسی و فنی، توانایی تولید بنزین سوپر در ایران هست اما نیاز بسیار زیاد کشور ما به سوخت معمولی (بنزین عادی) باعث شده است، ظرفیتها به سمت محصولات نفتی ارزانتر اختصاص یابد.
بیشتر خوانید:
در ایران، ارزانترین نرخ بنزین نسبت به تمام کشورهای جهان وجود دارد. این شرایط، حالا به معضلی عجیب برای اقتصاد کشور تبدیل شده است و تورم سنگین، عملا بنزین را ارزانتر از آب کرده است. از سویی دیگر، کوچکترین تغییر قیمت در سوختهای مخصوص حمل و نقل، تاثیری بزرگ بر افزایش تورم و گران۱۲ی خواهد داشت.
بنزین معمولی عمدتا اکتانی بین ۸۵ تا ۸۷ دارد. در مقابل، عدد اکتان بنزین سوپر بالاتر و حدود ۹۵ است. به دلیل عدد اکتان بالاتر، بنزین سوپر با موتورهای مجهز به توربوشارژر سازگاری بیشتری دارد. این نوع بنزین از پیشاشتعالی و ناک زدن موتور جلوگیری میکند. در موتورهای غیرتوربو ضرورتی بر استفاده از بنزین سوپر نیست، هر چند به خاطر کیفیت بالاتر، این نوع بنزین باعث افزایش بازدهی و راندمان موتور خودرو میشود. در بیشتر خودروهای داخلی استفاده از بنزین معمولی خللی در عملکرد موتور ایجاد نمیکند.
کرامت ویس کرمی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در نشست معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه پالایش و پخش در رویداد تحول سرمایه گذاری و توسعه در بالا دست نفت و گاز به خبرنگاران گفت:
دولت این سیاست را تدوین و به وزارت نفت تکلیف کرده تا از این طریق شرکت هایی را شناسایی کرده و با تایید صلاحیت، آنها رابه عنوان وارد کننده معرفی کند. همچنین مقرر شد شرکتهای توزیع کننده بنزین ویژه را وارد کنند و با قیمت آزاد عرضه کنند، شیوه نامهای در این زمینه در مجموعه پالایش و پخش و وزارت نفت تدوین شده که بر اساس این شیوه نامه باید به درگاه ملیر مجوز هادمراجعه کرده و از این طریق هم وارد کننده و هم توزیع کننده شناسایی شده و از مجموعه پالایش و پخش گواهی دریافت کند.
شرکتهای توزیع کننده میتوانند هم ذخیره سازی بنزین سوپر را انجام دهند و هم توزیع بنزین سوپر را در کشور عملیاتی کنند.
بر اساس این مصوبه به دنبال این هستیم که از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی که مجوزها را راهبری و مدیریت میکند مجوزی برای شرکتهای واردکننده دریافت کنیم.
در مرحله معرفی شرکتها از سمت وزارت نفت به وزارت اقتصاد و تأییدیه آن از سمت وزارت اقتصاد اگر اتفاق بیفتد به مرحلهای میرسیم که ورود بنزین سوپر را داشته باشیم.
ورود بنزین سوپر به کشور زیرساخت نیاز دارد ، بخش خصوصی انبارهایی که گوشه و کنار کشور حتی در کنار سواحل یا نزدیک به سواحل داریم میتواند آنها را اجاره کرده و واردات ذخیره سازی بنزین سوپر را انجام دهد.
ساز و کار تعیین قیمت از طریق بورس انرژی تعیین میشود یعنی وارد کننده باید قیمتی که دارد باید از این طریق تعیین شود از مواردی است که سرمایه گذار بخش خصوصی اعم از واردکننده و توزیع کننده انجام میدهند.
source