پورشه خودروسازی موفق به شمار میرود پس چرا با این چالش روبهرو شده است؟
ضربالمثلی هست که میگوید حتی پولدارها هم گریه میکنند؛ مقصود این جمله قصار این است که حتی انسانهایی که وضع مالی خوبی دارند و بهاصطلاح در رفاه زندگی میکنند هم با شرایط دشوار روبهرو میشوند. پورشه هم که یکی از شرکتهای بهاصطلاح مرفه صنعت خودرو محسوب میشود و سالیان درازی صرف ساختن شهرتی بیمانند در تولید محصولات اسپرت صرف کرده است، با دشواری روبهرو شده و باید به فکر راه چاره تازهای باشد.
موفقیت پورشه
برند پورشه یک نشان موفق در گروه خودروسازی درحال تقلای فولکسواگن به شمار میرود که در ۱۵ سال گذشته، با موفقیت تمام مدلهای جدیدش را به بازار عرضه کرده و هر بار هم از دستاوردهای گذشته خود پیشی گرفته است. رشد این شرکت آلمانی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ بیشتر از هر زمان دیگری بوده و آن را به جایگاهی متمایز رسانده است.
این توان بالا به مسئولان این برند امکان توسعه یک خودروی برقی اسپرت را دادند که امروزه با نام تایکان شناخته میشود. تایکان راهگشای مدلهای برقی دیگر مانند ماکان EV شد و برنامه پورشه را پیشرفتهتر کرد؛ با این وجود، فاکتورهایی وجود داشتند که از چشمان ریزبین این برند پنهان ماندند.
کاهش تقاضای خودروهای برقی
پیشتر در اخبار گوناگون به کاهش نرخ رشد تقاضای خودروهای برقی اشاره کردیم؛ روندی که باعث شد شرکتهای بزرگ آمریکایی مانند فورد و جنرالموتورز در تولید محصولات برقی خود وقفه ایجاد کنند. این تغییر روند مهم روی تمام خودروسازان برقی چهان تاثیر گذاشت. پورشه هم از این قاعده مستثنا نبود و با وجود رکوردزنی در سال ۲۰۲۳، با کاهش رشد در ۲۰۲۴ مواجه شد که همزمان با این پدیده بازاری بود.
خود پورشه در گزارشهای سالانه خود میگوید که دلیل اصلی کاهش فروش، کاهش تقاضا در بازار چین است که شاهد ۲۹ درصد افت بوده است. دادههای این شرکت میگوید که ضغف عملکرد این خودروساز بهخاطر دو مدل بهخصوص اتفاق افتاده است. همانطور که میتوانید حدس بزنید، دو مدل برقی تایکان و ماکان EV ریشه داستان هستند.
فروش تایکان در بازارهای اروپایی و آمریکایی افت کرده و در بازار چین هم با رقبای تازه و قدرتمندی روبهرو شده است؛ وقتی این مهم را در نظر بگیرید که در بزرگترین بازار خودروهای برقی، چین، بهروزبودن اهمیت بسیار بالایی دارد، متوجه میشوید که ستاره تایکان ۵ ساله رو به افول است.
ماکان EV
پورشه برای سوقدادن مشتریانش به سمت محصولات برقی، نسل دوم کراساوور لوکس ماکان را تنها با پیشرانه برقی معرفی کرده و در برخی از بازارهای کلیدی خود، امکان خرید نسخه درونسوز را از مشتریان گرفته است. با در نظر گرفتن افزایش قیمت ۲۲ درصدی این نسل در مقایسه با نسل قبل و رشد بدبینی مردم اروپا در خرید خودروهای برقی، عجیب نیست که ببینیم این مدل هم با کاهش فروش مواجه شده است.
نتیجه این روند
بهطور خلاصه میتوان بهخوبی تاثیر تمرکز پورشه روی مدلهای برقیاش را در کاهش فروش کلی این شرکت دید. هر چند پورشه با معرفی بهموقع دو محصول برقی جای پای خود را در میان رقبای دیگر بهویژه تسلا محکم کرده است اما هنوز برای جا افتادن در این بخش از بازار راه زیادی را در پیش دارد. نظر شما درباره محصولات برقی این خودروساز آلمانی چیست؟ چرا تسلا با وجود خودروهای تمام برقی هماکنون در بحران نیست؟
source