در چند ماه اخیر فراخوانهای خودرویی، خصوصا برای مدلهای هیبردی بیشتر شدهاند؛ اما علت چیست؟
این فراخوانها نتیجه خرابی هر قطعهای که فکرش را بکنید بوده است، از چراغهای عقب گرفته تا پدال گازی که شاید طبق انتظار راننده عمل نکند. با اینکه خودروهای متنوعی به خاطر این مشکلات راهی نمایندگیهای خودروسازان شدهاند اما فراخوان خودروهای هیبریدی بیش از همه موردتوجه قرار گرفته است چراکه این خودروها به دلیل قوای محرکه خاص خود در معرض خطر هستند. خودروهای هیبریدی به دنبال کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هستند هرچند چالشهای فنی منحصربهفردی را نیز به همراه داشتهاند که از جمله آنها میتوان به ادغام دو نوع قوای محرکه و مدیریت سیستمهای برقی ولتاژ بالا اشاره کرد. وجود هرگونه مشکل در این سیستمهای برقی میتواند ریسک آتشسوزی را در پی داشته باشد. آیا این موضوع به آمار بالای فراخوان خودروهای هیبریدی ارتباط دارد؟
همچنین بخوانید: ۱۰ فراخوان بزرگ که به خاطر تکنولوژیهای مدرن اعلام شدند
ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که تعداد خودروهای فراخوان شده در سال جاری میلادی تقریباً به پیک آمار فراخوانهای خودرویی که بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ رخ داد نزدیک است. در آن سالها مشکلات مربوط به کیسههای هوا، سوئیچهای استارت و آلایندگی دیزلی باعث شد طوفانی از فراخوانها به راه بیفتد. در چند سال اخیر فراخوانهای خودرویی زیادی اعلام شده و بیشترین میزان آن به سال ۲۰۲۱ با تعداد ۹۸۷ فراخوان اختصاص دارد. با اینکه دانستن تعداد دقیق خودروهای هیبریدی فراخوان شده دشوار است اما میدانیم که تعداد فراخوان چنین خودروهایی نسبت به یک دهه پیش بسیار بیشتر شده است. حداکثر تعداد فراخوان خودروهای هیبریدی در سال ۲۰۲۳ و برابر با ۵۶ فراخوان بوده درحالیکه این رقم در سال ۲۰۲۲ فقط ۳۹ فراخوان اعلام شده است؛ اما امسال بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو راهی نمایندگیها شدهاند درحالیکه سال قبل تعداد خودروهای فراخوان شده حدود ۵۶۶ هزار دستگاه بوده است. نکته دیگر اینکه آمار یاد شده فقط مختص قطعات سیستم برقی خودروهای هیبریدی بوده و بنابراین آمار جامع آنها بسیار بیشتر خواهد بود.
با توجه به اینکه فروش خودروهای هیبریدی در سال ۲۰۲۳ به اوج خود یعنی ۱.۲ میلیون دستگاه رسید و پس از آن افت کرد، جای تعجبی ندارد که تعداد فراخوانها نیز افزایش داشته باشد. از خرابیهای ناگهانی پیشرانه گرفته تا عیوب سیستمهای برقی، ماهیت پیچیده محصولات هیبریدی باعث شده خرابیهای جدیدی رخ دهد و شرکتها نیز بیوقفه در تلاش هستند این مشکلات را قبل از تحویل خودرو به مشتریان رفع کنند اما همیشه موفق عمل نمیکنند. یک پیشرانه هیبریدی پیچیدهتر از نمونه درونسوز سنتی است چراکه نیازمند سوئیچ بیوقفه بین پیشرانه درونسوز و موتور برقی بوده و معمولاً این اتفاق بسته به شرایط رانندگی و شارژ باتری رخ میدهد. البته پیچیدگی یاد شده باعث میشود فشار خاصی به برخی بخشهای خودرو وارد شود و باید به خاطر داشت که فراخوان خودروهای هیبریدی همیشه به خاطر پیشرانه درونسوز آنها نیست. قوای محرکه هیبریدی دارای سه چالش عمده و مهم هستند که به آنها اشاره میکنیم.
- سیکلهای حرکت و توقف مداوم
این خودروها برای صرفهجویی در مصرف سوخت همیشه پیشرانه را خاموش میکنند اما روشن شدن آنها منجر به استهلاک میشود زیرا چرخش روغن برای روان کاری قطعات زمان میبرد. روغن با ویسکوزیته پایین میتواند به بهبود شرایط کمک کند زیرا حتی در دمای پایین هم به راحتی جریان مییابد هرچند این روش باید بهبود یابد.
دمای پایینتر پیشرانههای هیبریدی مانع رسیدن روغن به دماهای بالای موردنیاز جهت تبخیر آب میشود و این امر منجر به چگالش و زنگزدگی احتمالی قطعات خواهد شد. اگرچه برخی محصولات موجود در بازار به کاهش مشکلات ناشی از وجود آب در روغن کمک میکنند اما برای تبخیر کامل آن به دماهای بالا نیاز است.
- رقیقسازی سوخت
دماهای پایین پیشرانه میتواند باعث ترکیب شدن سوخت با روغن شده و کیفیت آن را کاهش دهد. افزایش دمای پیشرانه و تعویض منظم روغن مانع ایجاد چنین مشکلی خواهد شد.
البته این سه مبحث چالش اصلی خودروهای هیبریدی نیستند و برای مثال پمپهای سوخت پرفشار و بهطورکلی سیستمهای سوخترسانی محصولات هیبریدی یکی از دلایل اصلی فراخوانها بودهاند. هوندا اخیراً بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو شامل مدلهای هیبریدی را به منظور تعویض پمپهای سوخت پرفشار که شاید نشتی داشته باشند فراخوان کرده است. بست لوله سوخت نیز باعث شده تویوتا بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه توندرا را فراخوان نماید. یکی دیگر از نگرانیها درباره محصولات هیبریدی به ایمنی باتری ولتاژ بالای آنها مربوط میشود. مدیریت گرمایی برای این قطعه ضروری است زیرا داغ کردن باتری میتواند باعث فرار گرمایی شده و اتفاقات ناگواری رخ دهد. جیپ حدود ۲۰۰ هزار دستگاه شاسیبلند پلاگین هیبریدی را به دلیل نگرانی درباره آتش گرفتن باتری فراخوان کرده است. جدای از قطعات فیزیکی، خودروهای هیبریدی دارای سیستمهای الکترونیکی زیادی هستند که تقریباً تمامی بخشها را کنترل میکنند. این سیستمها توسط انسان ساخته میشوند بنابراین عاری از عیب نیستند. به همین خاطر است که مزدا اخیراً خودروهای CX-90 و CX-70 را به خاطر عیوب نرمافزاری که میتواند همهچیز را تحت تأثیر قرار دهد فراخوان کرد.
دلیل دیگر افزایش چشمگیر فراخوانها در سالهای اخیر به ماهیت نوآوری در صنعت خودرو مربوط میشود. خودروسازان به خاطر نیاز مشتریان چنین محصولاتی را میسازند و به دلیل گسترش بازار کاملاً تحتفشار هستند تا محصولات جدید را در سریعترین زمان راهی بازار کنند. نتیجه چنین کاری وجود نقصهای احتمالی در خودروها خواهد بود. بسیاری از فراخوانهای خودروهای هیبریدی را میتوان به تولید انبوه نسبت داد یعنی جایی که عمده عیبها رخ میدهند. با افزایش حجم تولید، خودروسازان باید فرایندهای کنترل کیفیت را نیز بهینه نمایند، چیزی که فورد در چند سال اخیر با آن مشکل داشته است.
فشارهای رگلاتورها نیز نقش مهمی در فراخوان خودروهای هیبریدی ایفا میکند. دولتها استانداردهای ایمنی و آلایندگی سختگیرانهای را وضع کردهاند و خودروسازان مجبور هستند با مشاهده کوچکترین مشکلی خودروها را سریعاً فراخوان کنند. آخرین چیزی که یک شرکت میخواهد، حضور در دادگاه و پرداخت جریمه به خاطر مشکلی است که میتوانست خیلی راحت رفع شود. با تمامی این تفاسیر، چرا بسیاری از مردم ریسک خرید خودروهای هیبریدی را به جان میخرند؟ زیرا تکنولوژی هیبریدی نه تنها راهحلی مهم برای حرکت به سمت حملونقل پاکتر است بلکه از نظر هزینهها نیز گزینه معقولی به شمار میرود.
اگرچه قیمت سوخت در آمریکا کاهش یافته اما این روند همیشگی نخواهد بود و شاید دوباره اوج بگیرد. به همین خاطر است که بسیاری از خریداران خودرو به هزینههای سوخت اهمیت میدهند و مدلهای هیبریدی و برقی را انتخاب میکنند. اگرچه افراد زیادی معتقد هستند خودروهای برقی بهترین گزینه هستند اما دلایل زیادی وجود دارد که خودروهای هیبریدی توازن بهتری را ایجاد میکنند. اگرچه فراخوانهای زیادی وجود دارد اما از شدت و تعداد آنها با گذشت زمان کاسته خواهد شد زیرا خودروسازان هم فرایندهای کنترل کیفیت را بهبود داده و هم تکنولوژیهای خود را بهروز خواهند کرد. خودروهای هیبریدی پلی به سمت مدلهای برقی هستند اما فعلاً هم خودروسازان و هم مصرفکنندگان در حال یادگیری در این زمینه هستند و تنها زمان نشان خواهد داد که آینده مدلهای هیبریدی چگونه خواهد بود.
source