Wp Header Logo 1306.png

این نمونه خاص پیروزی پورشه ۹۱۱ در رالی ۱۱ هزار کیلومتری داکار را گرامی می‌د‌ارد.

اکستریم VX اکستریم VX

در مسابقه دشوار رالی پاریس-داکار سال ۱۹۸۴، سه دستگاه ۹۱۱ به رقابت با سایر شرکت‌کنندگان سرسخت پرداختند. یک دستگاه پورشه ۹۱۱ به‌خاطر نقص فنی در بخش سیم‌کشی به مقام ششم رسید، یکی بیست‌وششم شد و نمونه آخر که اتفاقا تقویت‌شده هم بود و از فاصله بیشتر از سطح زمین، بدنه مستحکم‌شده، سیستم چهار چرخ محرک جدید و بدنه پلاستیکی سبک‌وزن سود می‌برد به مقام نخست دست یافت. این خودرو موفق شد پس از پیمایش مسافتی ۱۱ هزار کیلومتری به این عنوان دست پیدا کند.

حال شرکت آلمانی پورشه با به یاد داشتن این قهرمانی افسانه‌ای، آخرین نمونه تولیدشده از ۹۱۱ داکار ۲۰۲۳ را به دست مشتری رساند تا بتواند یاد و خاطره ۹۱۱ پیروز رقابت ۱۹۸۴ را گرامی بدارد. به‌این‌ترتیب تمام ذخیره ۲,۵۰۰ دستگاهی ۹۱۱ داکار ۹۹۲ تحویل خریداران شده است.

اما این نمونه به‌خصوص چه ویژگی‌هایی دارد. سازنده برای رنگ‌آمیزی بدنه به طرح بدنه ۹۱۱ پیروز مسابقه، از هنرمندان «Sonderwunsch» کمک گرفته است. تمام رنگ‌های زرد، نیلی و آبی کم‌رنگ بدنه با دست روی آن پیاده‌سازی شده و جلوه‌ای مطمئن و متمایز را برای مالک به ارمغان آورده‌اند. بخش بالا و پایین بدنه به‌ترتیب به رنگ‌های زرد غلیظ  و نیلی مزین شده‌اند. مرز این دو رنگ هم با نوار آبی‌ کم‌رنگ پوشیده شده است تا بتواند کنتراست رینگ‌های زرد و تایر سیاه را در بدنه اصلی هم تداعی کند. یک نوار رنگی نیلی هم از روی کاپوت تا پشت خودرو کشیده است که روی ماهیت اسپرت ۹۱۱ داکار تاکید می‌کند.

از آنجا که با خودرویی سفارشی طرف هستیم، عجیب نیست که ببینیم کابین هم از همان رنگ‌بندی بیرونی استفاده می‌کند. ادوات سخت داخلی مانند کنسول مرکزی و داشبورد هم به رنگ‌بندی دوگانه سیاه‌-زرد مزین شده‌اند. صندلی‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند و با دوخت ظریف زردرنگ خود، ظرافت کاری پورشه را به رخ سرنشینان می‌کشد.

زیر کاپوت زیبای این ۹۱۱ داکار، پیشرانه‌ای جا خوش کرده که از ۹۱۱ کاررا ۴ GTS به‌عاریه گرفته شده است. این واحد ۳ لیتری تویین توربوی ۶ سیلندر تخت توان تولید ۴۸۱ اسب بخار قدرت را دارد. جعبه‌دنده ۸ سرعتی دوکلاچه PDK پورشه هم وظیفه انتقال قدرت خروجی را دارد و آن را به هر چهار چرخ می‌رساند تا این خودرو بتواند درعرض ۳.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

ناگفته نماند که پورشه تنها برندی نیست که به‌سراغ تولید یک نسخه رالی از سوپراسپرت خود پرداخت؛ لامبورگینی هم با معرفی اوراکان استراتو، عرصه را بر ۹۱۱ داکار تنگ کرد. برای مقایسه عملکرد این دو سوپراسپرت، مقاله «مقایسه پورشه ۹۱۱ داکار و اوراکان استراتو» را مطالعه کنید. طرفداران پورشه می‌توانند پیش از تحویل رسمی این ۹۱۱ Sonderwunsch به مالک، از آن در موزه پورشه در آلمان بازدید کنند. نظر شما درباره ۹۱۱ داکار چیست؟ آیا معرفی سوپراسپرت‌های رالی می‌تواند راه خود را به آینده صنعت خودرو پیدا کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۱ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *