Wp Header Logo 1344.png

امید محمدی؛ بازار: «بی وای دی» با دو شرکت «گروه بهمن» و «نبکا» به بازار کشور برگشته است؛ بازگشتی که اگر سیاستگذاران صنعتی در انتخاب عرضه توسط یک مجموعه قوی کم توجهی داشته باشند، باید انتظار شکست مجدد این برند در بازار خودرو داخل را داشت. باتوجه به اینکه «بی وای دی» بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی در دنیا شناخته می شود و محصولات این سازنده به دلیل تکنولوژی بالا هنوز با مقاومت ناشی از عدم شناخت مشتریان از خودروهای الکتریکی در داخل کشور مواجه است. باتوجه به اینکه خودروهای این برند به دلیل تکنولوژی الکتریکی قیمت بالاتری نسبت به سایر برندهای وارداتی مانند هیوندای، تویوتا، کیا و غیره دارند؛ رقابت در عرضه این برند در میان خودروهای وارداتی به بازار داخل کشور سخت تر خواهد شد. با در نظر داشتن عدم زیرساخت های مناسب برای استفاده از خودروهای برقی در کشور و چالش های عرضه «بی وای دی» به بازار اگر مساله رقابت «نبکا» با «گروه بهمن» در عرضه این محصول رفع نشود، سرنوشت این برند در کشور مجدد ابتر خواهد ماند.

گروه بهمن با ارائه انواع خدمات تعمیر و نگهداری با تکنولوژی و تجهیزات روز، تامین قطعات و لوازم یدکی با کیفیت و شبکه امدادی می تواند نقش بسزایی در کاهش چالش مذکور برای برند بی وای دی در کشور ایفا کند

برتری گروه بهمن در عرضه بی وای دی

گروه بهمن تجربه و سابقه طولانی در صنعت خودرو کشور دارد که ماحصل آن مونتاژ و عرضه برندهای مانند مزدا، هاوال، فیدلیتی، دیگنیتی، اف ای دبیلیو بی ۳۰ و غیره بوده است. تنوع سبد محصولات این گروه خودروسازی سبب ایجاد شبکه خدمات پس از فروش گسترده در کشور شده که در جلب رضایتمندی و جذب مشتریان می تواند بسیار مهم باشد. این گروه خودروسازی همواره سعی داشته با تکیه به عرضه خدمات نوین مسیر جدیدی در ارائه خدمات پس از فروش را دنبال کند. این گروه خودروساز در نمایشگاه خودرو مشهد که در شهریور ماه سال جاری برگزار شد، برند بی وای دی را به بازار کشور معرفی کرد.

مهم ترین چالش عدم توسعه خودروهای پلاگین هیبرید و برقی در کشور، ضعف در ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات آن است. باتوجه به سبقه و سابقه گروه بهمن در آموزش و ارتقا مهارت فنی متخصصان خود، ارائه انواع خدمات تعمیر و نگهداری با تکنولوژی و تجهیزات روز، تامین قطعات و لوازم یدکی با کیفیت و شبکه امدادی می تواند نقش بسزایی در کاهش چالش مذکور برای برند بی وای دی در کشور ایفا کند.

معضل اصلی توسعه نیافتن خودروهای برقی در بازار کشور، شیوه بازاریابی و توانمندی توسعه آن است؛ گروه بهمن به دلیل شناخت کافی از بازار خودرو کشور و فعالیت مستمر در تولید و واردات انواع وسیله نقلیه، تخصص و توانایی کافی برای معرفی و عرضه متداوم برند «بی وای دی» در کشور را دارد. باتوجه به ظرفیت های صنعتی این گروه و تجارب فعالیت های قطعه سازی به واسطه شرکت کروز، شاید در آینده که جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور کاسته شود، گروه بهمن نیز بتواند مانند صنعت خودرو ترکیه با برند «بی وای دی» به توافقاتی جهت مونتاژ با انتقال دانش فنی دست یابد.

یکی دیگر از توانمندی های گروه بهمن که می تواند موفقیت عرضه برند «بی وای دی» در بازار کشور را تضمین کند، کالیبراسیون خودرو براساس شرایط جوی است. این گروه خودروسازی با داشتن واحد فنی و مهندسی قوی و تجارب مختلف در زمینه کالیبراسیون محصول، می تواند خودروهای برقی برند «بی وای دی» را براساس شرایط جغرافیایی و جوی کشور کالیبره کند. خودروهای احتراق داخلی یا الکتریکی که توسط شرکت های خارجی طراحی و تولید می شوند؛ عموما براساس شرایط جغرافیایی آن محیط کالیبره می شوند. بنابراین محصولات مذکور زمانی که قصد ورود به بازارهای دیگر را دارند باید براساس شرایط مذکور تنظیم شوند.

در صورت عدم رعایت کالیبراسیون خودروهای برقی در کشور، نباید انتظار پیمایش بالا از محصولات بی وای دی با یکبار شارژ در کشور را داشت.

بی وای دی توسط گروه بهمن یا نبکا باید عرضه شود؟| فروش خودروهای برقی نیازمند شبکه خدمات قوی

شرکت نبکا را می توان مجموعه نوپا در صنعت خودرو معرفی کرد که تمرکز جدی به عرضه خودروهای الکتریکی در کشور دارد. باتوجه به اینکه شرکت مذکور موفقیت چندانی در عرضه خودروهای اسکای ول به بازار کشور کسب نکرده است؛ فروش محصولات «بی وای دی» توسط این مجموعه منجربه موفقیت این برند و توسعه خودروهای برقی نخواهد شد

ضعف های نبکا در عرضه بی وای دی

شرکت نبکا را می توان مجموعه نوپا در صنعت خودرو معرفی کرد که تمرکز جدی به عرضه خودروهای الکتریکی در کشور دارد. باتوجه به اینکه شرکت مذکور موفقیت چندانی در عرضه خودروهای اسکای ول به بازار کشور کسب نکرده است؛ فروش محصولات «بی وای دی» توسط این مجموعه منجربه موفقیت این برند و توسعه خودروهای برقی نخواهد شد. بخشی از عدم موفقیت این شرکت به فقدان سیاست های بالادستی در زمینه حمایت از خودروهای برقی باز می گردد. اما عامل اصلی کاهش اقبال عرضه خودروهای بی وای دی توسط نبکا فقدان تجربه این شرکت در بازاریابی و فروش خودرو است.

نبکا علاوه بر مورد مذکور در توسعه شبکه توزیع و خدمات پس از فروش خودروهای برقی چالش جدی دارد؛ عدم وجود مراکز تعمیراتی در سراسر کشور می تواند به برند «بی وای دی» که توسط نبکا عرضه می شود، آسیب وارد کند. از سوی این شرکت محدودیت های مالی مواجه است که این مساله در آینده می تواند تامین قطعات خودروهای بی وای دی برای مشتریان را با چالش همراه کند.

نبکا در بازار خودرو ایران نمی تواند با شرکت های شناخته شده و قدیمی مانند گروه بهمن به رقابت در عرضه محصول بپردازد، بنابراین احتمال عدم موفقیت در عرضه برند بی وای دی توسط این شرکت و کاهش اعتماد مشتریان به برند بی وای دی و خودروهای برقی و پلاگین هیبرید وجود خواهد داشت.

اگر وزیر صمت هدف توسعه زیرساخت های داخلی برای ورود خودروهای پاک به چرخه حمل و نقل را داشته باشد، عرضه برند «بی وای دی» توسط گروه بهمن می تواند سبب توسعه زیرساخت های داخلی، رضایتمندی مشتریان و ایجاد شبکه خدمات پس از فروش قوی مبتنی بر تجارب صنعتی شود

وزارت صمت سیاست ها را اصلاح کند

سیاست های وزارت صمت در عرضه خودروهای برقی و برنامه واردات مشخص نیست، به نظر می رسد بخش سیاستگذار صنعتی در کشور برنامه ای برای مدیریت شرکت ها در خصوص واردات خودرو ندارد. مزید اطلاع وزارت صمت باید یادآور شد که ایجاد زیرساخت و توسعه خودروهای برقی فقط منوط به احداث ایستگاه های شارژ نمی شود؛ بلکه مشتریان با دریافت پشتیبانی و خدمات پس از فروش حاضر به خرید خودروهای برقی خواهند بود.

اگر وزیر صمت هدف توسعه زیرساخت های داخلی برای ورود خودروهای پاک به چرخه حمل و نقل را داشته باشد، عرضه برند «بی وای دی» توسط گروه بهمن می تواند سبب توسعه زیرساخت های داخلی، رضایتمندی مشتریان و ایجاد شبکه خدمات پس از فروش قوی مبتنی بر تجارب صنعتی شود. تجربه و اعتبار گروه بهمن در صنعت خودرو توام با توانمندی مالی می تواند سبب اصلاح دیدگاه مشتریان و شرکای خارجی به بازار خودروهای برقی کشور شود.

شاید زمان آن رسیده که وزارت صمت بازنگری جدی در عرضه خودرو بی وای دی توسط شرکت نبکا داشته باشد، این وزارتخانه به عنوان متولی صنعت و بازار خودرو باید تلاش به افزایش تمرکز و توجه شرکت نبکا در عرضه محصولات اسکای ول و ایجاد شبکه خدمات پس از فروش مناسب برای این محصولات کند. برند «بی وای دی» برای حضور در بازار خودرو ایران نیازمند شرکت قوی و ساختار منسجم مانند گروه بهمن دارد.

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *