اگر میخواهید مکانیک خودرو شوید یا اگر هم مالک خودرو هستید و دوست دارید بیشتر درباره خودرو بدانید، حتما مطلع هستید که مباحث زیادی درباره وسایل نقلیه وجود دارد پس ما هم سعی میکنیم این موارد را پوشش دهیم. البته قطعات به ظاهر ساده همچون لاستیک خودرو نیز نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر هستند. این موضوع بهویژه زمانی که به دنبال خرید لاستیک جدید برای خودرو باشید، بیشتر خود را نشان خواهد داد. با اینکه به مواردی همچون طراحی آج، اعداد روی دیواره و نقطه زرد و قرمز روی لاستیک خیلی اهمیت نمیدهیم اما هرکدام از این موارد جای بحث دارند. اگر با دقت به لاستیکهای نو نگاه کنید؛ متوجه زائدههای مویی روی آنها خواهید شد. با اینکه فرضیههایی درباره موارد استفاده از این زائدهها وجود دارد اما واقعیت این است که زائدههای موردبحث هیچ مزیتی برای خودروها ندارند.
در واقع زائدههای روی لاستیکهای نو هنگام رانندگی هیچ کششی را فراهم نمیکنند و تاثیری هم بر صدای تولیدشده از لاستیک ندارند. باید به این نکته اشاره کنیم که وجود زائدهها روی لاستیک نشاندهنده سلامت آن هم نخواهد بود.
درواقع برای اطمینان از سلامت لاستیک بهتر است به عمق آج و شرایط کلی و تاریخ ساخت لاستیک توجه کنید نه این زائدهها. با اینحال ممکن است بپرسید پس اگر این زائدهها به هیچ دردی نمیخورند چرا روی لاستیکها وجود دارند؟ با اینکه زائدههای مومانند روی لاستیکها فایدهای ندارند اما وقتی بحث تولید لاستیک به میان آید، این زائدهها یکی از ویژگیهای کلیدی فرآیند ساخت خواهند بود.
زائدهها که بین اهل فن به عنوان خروجیهای هوا شناخته میشود باقیمانده فرآیند ساخت لاستیک خودرو هستند. احتمالا میدانید که لاستیک خودرو از طریق قالبگیری تزریقی ساخته میشود و هر قالب دارای خروجی هواست تا به هوا اجازه دهد از قالب خارج شده و جای آن را لاستیک بگیرد.
به منظور اطمینان از پر شدن کامل قالب با ترکیبات موردنیاز، لاستیک تا زمانی که تزریق میشود که خود خروجیهای هوا نیز پر شوند و نتیجه این کار تولید همان زائدههایی خواهد بود که هنگام خرید لاستیک نو میبینیم. با این وجود اگر به دنبال خرید لاستیک نو هستید، بهتر است آنها را بهصورت جفت تعویض کنید و البته تعویض هر چهار لاستیک بهترین گزینه خواهد بود. این کار تاثیر منفی بر عملکرد کلی خودرو ایجاد نخواهد شد و لاستیکها هم یک دست خواهند بود.
source