Super Eight در سال ۱۹۸۴ توسط یک شرکت کوچک سوئیسی با استفاده از شاسی و پیشرانهٔ ۲۴۰ اسب بخاری V8 فراری ۳۰۸ GTB ساخته شد.
وقتی حرف از هاچبکهای داغ میشود، معمولاً خودروهایی دیفرانسیل جلو با موتورهای توربوشارژ چهار سیلندر به ذهن میآیند ولی در دههٔ ۸۰، «فرانکو اسبارو» که شرکت اسبارو را در سال ۱۹۷۱ برای ساخت خودروهای اسپرت رپلیکا تأسیس کرده بود، تصمیم به ساخت افراطیترین هاچبک داغ دنیا گرفت. در سال ۱۹۸۱، وی این ایده را با خودرویی بنام Super Twelve به واقعیت تبدیل کرد. این خودرو با بدنهای فایبرگلاس که روی یک شاسی لولهای سوار شده بود، پیشرانهٔ واقعاً دیوانهواری داشت.
اسبارو دو پیشرانهٔ شش سیلندر موتورسیکلت کاوازاکی Z1300 را به هم متصل کرد و یک پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری دوازده سیلندر خطی ساخت! برای اینکه همهچیز عجیبتر شود، انتقال نیروی این پیشرانه توسط دو گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگرفت که به یک شیفتر متصل بودند و نیرو را از طریق زنجیر به چرخها انتقال میدادند! نتیجهٔ نهایی، هاچبکی بود که تنها ۸۰۰ کیلوگرم وزن و ۲۴۰ اسب بخار قدرت داشت.
پسازاین، اسبارو تصمیم گرفت ایدهٔ دیوانهوار خود را با هاچبک دیگری بنام Super Eight ادامه دهد. این بار اما بجای ساخت شاسی اختصاصی و استفاده از پیشرانهٔ موتورسیکلت، اسبارو کار را با شاسی فراری ۳۰۸ GTB آغاز کرد. وی این شاسی را کوتاه و بدنهٔ فایبرگلاس سفارشی را روی آن نصب کرد. برای پیشرانه نیز از موتور ۲.۹ لیتری V8 تنفس طبیعی فراری ۳۰۸ استفاده شد که مثل مدل قبلی، پشت صندلیهای جلو قرار گرفت. نتیجهٔ نهایی تلاشهای اسبارو در نمایشگاه ژنو ۱۹۸۴ رونمایی و به یکی از جالبترین هاچبکهای داغ تاریخ تبدیل شد.
سوپر ایت مثل مدل دوازده سیلندر قبلی ۲۴۰ اسب بخار قدرت داشت که این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشد. این هاچبک داغ علاوه بر شاسی و موتور، قطعات دیگری مثل ترمزها و سیستم تعلیق دو جناقی مستقل را هم از فراری ۳۰۸ قرض گرفته بود. برای رینگهای خودرو هم از نمونههای ۱۵ اینچی طلاییرنگ BBS استفاده شد. برخلاف اکثر خودروهایی که توسط شرکتهای کوچک ساخته میشوند، سوپر ایت از کابین زیبا و راحتی بهره میبرد که با چرم قهوهای، تریمهای چوبی و آمپرهای اختصاصی تزئین شده است.
متأسفانه اسبارو سوپر ایت به تولید نرسید و در حد همین یک نمونه باقی ماند. این خودرو مدت کوتاهی پس از رونمایی در ژنو، توسط یک صنعتگر خریداری شد و سپس مدتی را در موزهٔ اسبارو گذراند تا اینکه به یک مجموعهدار سوئیسی فروخته شد و نهایتاً چهار سال پیش به مالک کنونی رسید. حال سوپر ایت دوباره برای فروش گذاشته شده است. این خودرو تاکنون تنها ۳۰ هزار کیلومتر کار کرده و درحالیکه شش روز به زمان پایان حراجی باقیمانده، بالاترین قیمتی که تا این لحظه برای آن پیشنهاد شده ۸۰ هزار دلار است.
source