Wp Header Logo 694.png

مالک نمایندگی لامبورگینی در سوئیس در دههٔ ۸۰ اقدام به ساخت کانتاش توئین توربو کرد که بیش از ۷۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

اکستریم VX اکستریم VX

بدون شک لامبورگینی کانتاش یکی از جذاب‌ترین خودروهای دههٔ ۸۰ بود. این ماشین با فرم گوه‌ای شکل و درهای قیچی، به پوستر روی اتاق اکثر علاقه‌مندان به خودرو تبدیل شد. نیروگاه V12 نیز با غرشی که از طریق اگزوزها پخش می‌کرد، در خیابان‌ها سرها را به سمت خود می‌چرخاند. اگر فقط یک چیز بود که می‌توانست کانتاش را جذاب‌تر و خاص‌تر کند، توربوشارژر بود. هرچند لامبورگینی هیچ‌گاه اقدام به ساخت کانتاش توربو نکرد ولی جالب است بدانید که از طریقی، کانتاش با موتور توربوشارژ تنها در دو دستگاه ساخته شد که حالا یکی از آن‌ها برای فروش گذاشته شده است. در ادامه داستان ساخت این لامبورگینی منحصربه‌فرد را مرور می‌کنیم.

شخصی نام «مکس بابنار» که نمایندگی لامبورگینی را در سوئیس داشت، کانتاش قوی‌تری می‌خواست. شاید هوای رقیق در ارتفاعات آلپ باعث شده بود قدرت ۳۴۵ اسب بخاری موتور ۳.۹ لیتری V12 استاندارد کاهش پیدا کند. وی اما نتوانست لامبورگینی را برای ساخت نسخه‌ای قوی‌تر از کانتاش راضی کند و به همین دلیل، تصمیم گرفت خودش این کار را انجام دهد. بدین منظور، بابنار از «فرانتس آلبرت» کمک گرفت. وی یکی از مهندسانی بود که با شرکت خودروهای سفارشی کونیگ اسپشال کار می‌کرد. این شرکت در آن سال‌ها به خاطر ساخت فراری تستاروسا توئین توربو شهرت پیدا کرده بود. البته توربوشارژر در آن زمان هنوز تکنولوژی نسبتاً جدیدی بود و بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شد.

بدین ترتیب، کانتاش به دو توربوشارژر و دو اینترکولر مجهز شد. دقیقاً مشخص نیست که با این کار قدرت کانتاش چقدر افزایش پیدا کرد ولی باید چیزی در حدود دو برابر یعنی ۷۰۰ اسب بخار باشد. کانتاش توئین توربو در آزمایش‌ها ظرف حدود ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و توانست به حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که ارتقاء بسیار چشمگیری را نسبت به کانتاش معمولی نشان می‌داد. برای موتور خودرو نیز در سوپاپ‌های جدیدی ساخته شد که روی آن‌ها نوشتهٔ آلبرت و توربو نقش بسته بود.

بابنار چند سال بعد دومین کانتاش توربو را هم ساخت. وی این کار را با یک کانتاش LP500 S مشکی انجام داد که به پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری مجهز بود. با استفاده از توربوشارژر، خروجی این موتور به ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۷۵ نیوتن متر گشتاور رسید. هرچند نمونهٔ دوم سریع‌تر بود ولی کانتاش توربوی اول با رنگ قرمز متالیک خیره‌کننده همراه با رینگ‌های قرمز و رکاب‌های سفارشی با نوشتهٔ بزرگ توربو، ظاهر جذاب‌تری داشت. در داخل این نمونه هم از تودوزی چرمی سفیدرنگ استفاده شده بود.

این کانتاش توربوی قرمزرنگ برای چند دهه گم شده بود تا اینکه سرانجام در انباری در نوادا در کنار یک کانتاش دیگر پیدا شد. پس از هشت ماه مذاکره، سرانجام این کانتاش منحصربه‌فرد توسط شرکت Curated که در زمینهٔ بازسازی خودروهای گران‌قیمت فعالیت می‌کند خریداری و به مقر شرکت منتقل شد. این ماشین تنها ۱۴ هزار کیلومتر کار کرده و حالا برای فروش گذاشته شده است. فعلاً قیمت این کانتاش خاص مشخص نیست ولی آخرین بار با قیمت حدود ۱.۱ میلیون دلار فروخته شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *