Wp Header Logo 697.png

شرکت سازنده از مزیت این سامانه و قابلیت کاربرد آن برای انواع خودروها شامل مدل‌های شهری، اسپرت، تجاری یا حتی مسابقه‌ای سخن گفته است؛ اما نکته مهم آن‌که صرف‌نظر از این‌که خودروها به‌پیشرانه برقی یا درون‌سوز مجهز باشند، سنسیفای در آن‌ها کاربرد دارد.

سامانه سنسیفای از طریق اهرم هیدرولیک که توسط دو کامپیوتر مرکزی (ECU) در محورهای جلو و عقب فعال می‌شود، فشار نیروی ترمز را به‌صورت مستقل به هریک از چرخ‌ها اعمال می‌کند. البته برخی عوامل از جمله شرایط مسیر، وزن و سرعت خودرو، تقسیم وزن بین محورها و زاویه فرمان در میزان نیروی اعمال‌شده موثر خواهند بود. البته به‌رغم‌ آن‌که فرمان‌های هریک از کامپیوترها به‌صورت مستقل صادر می‌شود، ولی بین آن‌ها هماهنگی وجود دارد تا ایمنی خودرو به‌خطر نیفتد. اما عملکرد این سامانه در خودروهای تسلا چگونه است؟

در این خودروها، کامپیوترها پس از دریافت داده از هر چرخ‌، میزان نیروی لازم را ظرف میلی‌ثانیه محاسبه کرده‌ و سپس از طریق اهرم هیدرولیکی به‌کالیپر ترمزها اعمال نیرو می‌کنند. هرچند خودروهای آزمایشی تسلا به پدال ترمز متداول مجهز بودند، اما می‌توان این سامانه را از طریق دکمه نیز فعال کرد.
اما نکته جالب‌توجه درباره سنسیفای این است که هوش مصنوعی این سامانه از قفل شدن ترمزها و لیز خوردن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند که البته برای دستیابی به این مهم از سامانه پایداری و کنترل کشش یاری خواهد گرفت.

با وجود آن‌که سامانه سنسیفای تحت نظر کامپیوتر مرکزی فعالیت می‌کند، اما کاربر می‌تواند از طریق اپلیکیشن، میزان سختی پدال را تنظیم کند تا احساس خوشایندتری از رانندگی با خودرو داشته باشد.

علاوه‌بر آن‌چه گفته شد، برمبو اعلام کرد این سامانه هوشمند غیر از افزایش میزان کنترل و قابلیت تطبیق با شرایط گوناگون نسبت به‌انواع رایج سیستم‌های ترمز از وزن و ابعاد کمتری برخوردار است؛ ضمن ‌این‌که به‌دلیل عدم تماس بین دیسک‌ها و صفحات پد، از ایجاد آلایندگی هم جلوگیری خواهد شد.

با ‌توجه به‌تطبیق این سامانه با وزن خودرو، می‌توان آن را گزینه‌ای مناسب برای خودروهای تجاری برشمرد.

اما نکته جالب‌توجه درباره سنسیفای این است که در موتورسیکلت‌ها هم کاربرد دارد. از آن‌جا که موتورسیکلت‌ها با توجه به‌وزن واردشده و شرایط مسیر عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهند، بنابراین این سامانه می‌تواند باعث بهبود عملکرد آن‌ها شود. البته با توجه به‌پیچیدگی الکترونیکی این سامانه و تکنولوژی روز آن، شاید فعلا امکان نصب آن روی خودروهای قدیمی‌تر وجود نداشته باشد. براساس اعلام شرکت برمبو، این سامانه از اواخر سال 2024 وارد بازار خواهد شد.

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *