Wp Header Logo 784.png

پیشرانه ۸ سیلندر جدید مک لارن که ۹۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند نظرات زیادی را به خود جلب کرده و ما می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.


این نیروگاه ۳۹۸۸ سی‌سی توئین توربوی تازه‌نفس که در ابر خودروی W1 بکار رفته از نظر تراکم قدرت بهترین پیشرانه تاریخ مک لارن به شمار می‌رود به گونه‌ای که در هر لیتر خود ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و همچنین دور نهایی آن به ۹۲۰۰ می‌رسد که رکوردی برای محصولات مک لارن است. پیشرانه ۸ سیلندر موردبحث یک‌بار دیگر توسط ریکاردو تولید می‌شود، شرکتی که از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۳۸ هزار پیشرانه برای بریتانیایی‌ها تولید کرده است. اولین پیشرانه ریکاردو برای مک لارن نیروگاهی با کد M838T بود که روی MP4-12C نصب شد.

اکستریم VX اکستریم VX

طراحی پیشرانه جدید مک لارن دارای برخی جزئیات سنتی است که از جمله آن‌ها می‌توان به مجموعه سوپاپ اشاره کرد. این مجموعه یکی از پراسترس‌ترین بخش‌های هر پیشرانه‌ای است و طراحان پیشرانه می‌توانند خود را در وضعیت دشواری بیابند. یکی از چنین شرایطی پرش سوپاپ است یعنی جایی که سوپاپ‌های ورودی و دود به حدی سریع حرکت می‌کنند که تقریباً در زمان بسته شدن روی جایگاه مخصوص خود می‌پرند و باعث آسیب دیدن یا از کار افتادن قطعه می‌شوند. روش کلاسیک حل این مشکل استفاده از فنرهای سوپاپ دوبل قوی‌تر است اما در این حالت نیروی بیشتری برای باز شدن سوپاپ‌ها موردنیاز خواهد بود که فشار کاری مجموعه سوپاپ را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

در پیشرانه ۸ سیلندر جدید مک لارن که با کد MHP-8 شناخته می‌شود از سوپاپ‌های ورودی هالو سبک‌وزنی استفاده شده و مهندسان توانسته‌اند فنرهای سوپاپ تکی را نصب کنند که باعث کاهش فشار روی مجموعه می‌شود. همچنین سوپاپ‌های اگزوز هالو نیز وجود دارند که با سدیم تولید شده‌اند تا گرما را از سر سیلندرها دور کنند. یکی از تکنولوژی‌های جدید هم پوشش الماس مانند DLC روی انگشتی‌ها است که اصطکاک بین سطوح را کاهش داده و روی راندمان مجموعه سوپاپ‌ها تأثیر مثبت دارد. در بلوک آلیاژ آلومینیوم پیشرانه مک لارن هم سیلندرهایی وجود دارد که درونشان دارای پوشش اسپری پلاسماست. پیستون‌ها نمی‌توانند در پوشش آلیاژی سیلندر حرکت کنند چراکه این پوشش بسیار نرم است و روش سنتی شرکت‌ها هم استفاده از آلیاژ چدن است. پوشش اسپری پلاسما جدیدترین روش جایگزین چدن است که وزن و اصطکاک را کاهش می‌دهد. ویژگی دیگر این نیروگاه پرقدرت روان کاری کارتل خشک است که شامل پمپ روغن متغیر با کنترل الکترونیکی بوده و می‌تواند قدرت لازم برای به‌کارگیری پمپ را کاهش دهد.

در بخش تزریق سوخت نیز شاهد استفاده از هر دو تزریق مستقیم و پورت هستیم. این نوع طراحی غیرمعمول نیست و هر شرکتی از استراتژی خاص خود استفاده می‌کند. معمولاً تزریق مستقیم در دورهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ترکیب سوخت و هوا بهینه گردد و درعین‌حال هوای درون سیلندر نیز خنک باشد. تزریق پورت نیز در دورهای پایین بکار گرفته می‌شود تا احتراق پایداری وجود داشته باشد. توربوهای توئین اسکرول نیز پاسخ سریعی دارند و نتیجه نهایی تمامی این تلاش‌ها دستیابی به قدرت قابل‌توجه ۹۱۵ اسب بخار است. ترکیب قدرت پیشرانه ۸ سیلندر جدید مک لارن با ماژول هیبریدی نصب شده روی گیربکس باعث می‌شود خروجی نهایی به ۱۲۵۸ اسب بخار برسد. گشتاور ۱۳۳۹ نیوتون متری این نیروگاه عظیم هم از دور ۲۵۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. نظر شما درباره چنین سطحی از تکنولوژی و کارایی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *