هوندا اعلام کرد تا پیش از پایان سال ۲۰۳۰ باتری حالت جامد خود با توان پیمایش هزار کیلومتر را تولید خواهد کرد.
این خودروساز ژاپنی با انتشار بیانیهای نشان داد تلاشهای خود در زمینه توسعه باتریهای حالت جامد را وارد فاز جدیدی میکند. هوندا ادعا میکند اولین خودروهای برقی تولیدی مجهز به نسل بعدی باتریها خواهند توانست با یکبار شارژ مسافت هزار کیلومتری را طی کنند. این رقم تقریباً دو برابر توان پیمایش اکثر خودروهای برقی امروزی است. جدای از اینکه باتری حالت جامد هوندا نگرانی مربوط به شعاع حرکتی خودروهای برقی را رفع میکند، ابعاد آنها نیز ۵۰ درصد کوچکتر بوده و ۳۵ درصد وزن کمتری هم دارند. از طرف دیگر هزینه ساخت باتریهای حالت جامد هوندا ۲۵ درصد کمتر از انواع لیتیوم یونی فعلی است. سلولهای الکترولیت جامد همچنین ایمنتر از نمونههای مایع کنونی هستند و میتوانند با سرعت بالاتری شارژ شوند.
هوندا میگوید تمامی این اهداف تا سال ۲۰۳۰ محقق خواهند شد اما آنچه احساسبرانگیزتر نشان میدهد جاهطلبی بیشتر ژاپنیها از سال ۲۰۴۰ به بعد است چراکه گفته شده باتری حالت جامد این برند پس از سال ۲۰۴۰ توان پیمایش ۱۲۵۰ کیلومتری خواهد داشت. همچنین این باتری از نظر ابعاد، وزن و هزینه تولید نیز بسیار بهتر از انواع کنونی خواهد بود. مدیران هوندا تمامی این اطلاعات را در خلال جلسهای که ماه قبل در ژاپن برگزار شده بود منتشر کردند و هماکنون نیز جزئیات بیشتر در دسترس خبرنگاران قرار گرفته است. بیانیه موردبحث اندکی پس از آن منتشر میشود که هوندا اعلام کرد کارخانه جدیدی را برای توسعه باتریهای حالت جامد پایدار در مقیاس انبوه تأسیس میکند. تولید آزمایشی این کارخانه از ماه آینده شروع خواهد شد.
همه این اخبار جذاب به نظر میرسند و بیشک هم پیشرفتهایی رخ خواهد داد اما مدیران هوندا از وجود موانع بزرگ در این راه آگاه هستند. بزرگترین مشکل این است که سلولهای باتری پیش تولیدی کوچک هستند و نمیتوانند در یک خودرو بکار روند. در واقع این پروتوتایپ ها ۱۰۰ برابر کوچکتر از باتری مناسب برای یک خودروی برقی هستند. یکی از مهندسان ارشد مرکز تحقیق و توسعه هوندا میگوید:
به همین خاطر است که ما خط تولید آزمایشی را برای تشخیص و رفع هرگونه مشکل از نظر ابعاد باتری و تولید انبوه آن در کمترین زمان ممکن راهاندازی کردهایم. ما باید پروتوتایپهای خود را ۱۰۰ برابر بزرگتر بسازیم. ما در حال کار روی این موضوع هستیم که این باتریها را وارد فاز تولید انبوه کنیم.
از دیگر مشکلات این باتریها میتوان به فرایندهای تولید اشاره کرد. احتمال شکستن جداکنندههای سرامیکی و خرابی الکترولیت باتریها وجود دارد که میتواند منجر به اتصال کوتاه شود. همچنین باید به مشکل کنترل آبوهوا اشاره کرد چراکه میزان رطوبت در تأسیسات تولید باتری حالت جامد هوندا باید پایین باشد و بنابراین تجهیزات بزرگی برای این کار موردنیاز است که آن هم انرژی زیادی را میطلبد؛ اما به نظر میرسد هوندا از پشت سر گذاشتن این مشکلات مطمئن است و برای فشردن الکترولیت در لایههایی بسیار جمعوجور از تکنیک فشار رول استفاده کرده که باعث میشود نوارهای نازک با سرعتی بالا تولید شوند. الکتریک مایع هم با استفاده از روش ترکیب مداوم تولید خواهد شد که ظاهراً سه برابر سریعتر از فرایند بکار رفته برای سلولهای لیتیوم یون رایج است. هوندا برای کاهش رطوبت تأسیسات نیز تصمیم گرفته هریک از فرایندهای تولید خود را در فضایی کنترل شده ایزوله کند. این کار باعث کاهش هزینههای انرژی میشود زیرا نیازی به سرد یا گرم کردن حجم زیادی از هوا در یک اتاق نیست. کیجی اوتسو رئیس بخش تحقیق و توسعه هوندا میگوید:
باتری حالت جامد ما قواعد بازی را در عصر خودروهای برقی تغییر خواهد داد.
هوندا یکی از چند برند مطرح جهانی است که تلاش میکند باتری حالت جامد را به واقعیت بدل کند. تویوتا، نیسان، بامو، استلانتیس و فولکسواگن نیز روی هدفی مشابه کار میکنند هرچند برخی به تنهایی و برخی با همکاری شرکتهای دیگر این کار را انجام میدهند.
source