Wp Header Logo 924.png

اف ام سی تی ۵ محصول فردا موتور، شاسی بلند شهری دیفرانسیل جلویی که با قیمتی وسوسه انگیز می تواند کنجکاوری خریداران در این کلاس که به دنبال خودروهایی کمی بزرگتر از کامپکت ها هستند را برانگیزد. در این مطلب به دنبال این جواب هستیم که آیا این خودرو ارزش خرید دارد و می تواند گزینه ای مطلوب در برابر رقبای خود در بازار ایران باشد یا خیر؟

اکستریم VX اکستریم VX

محصول جدید فردا موتورز (خودروسازی فردا) نسخه‌ای از دانگ فنگ فورتینگ T5 است. کراس اوور SX5 براساس دانگ فنگ X5 نیز خودروی دیگر فرداموتورز است که در یک کلاس پایین‌تر قرار می گیرد.

ازنظر فنی و قدرت تجاری، نمی‌توان دانگ فنگ را در سطح اول خودروسازان چینی طبقه‌بندی کرد. بی‌وای‌دی، چری، جیلی، هاوال و چند برند زیرمجموعه سایک موتورز مهم‌ترین صادرکنندگان خودروهای چینی به بازار جهانی هستند که در فروش داخلی نیز، سهم بزرگی دارند. طبیعتا شرکت‌های کوچک‌تر مثل دانگ فنگ، چانگان، لیفان و جک تلاش می‌کنند تا با تولید محصولات ارزان‌‌تر همراه امکانات جانبی، به فعالیت و رشد ادامه دهند.

در بازار ایران، برند دانگ فنگ با کامیون‌های وارداتی و هاچ‌بک H30 کراس شناخته می‌شود که پیش‌تر ایران‌خودرو عرضه می‌کرد. این محصول زمانی‌که ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت داشت، در کانون توجه مردم قرار گرفت اما از‌نظر استهلاک و هزینه نگه‌داری، عملکردی نسبتا رضایت‌بخش نداشت. البته گروه خودروسازی بهمن نیز به مشتریان دانگ فنگ اضافه شده و همان طور که می دانید کراس‌اوور دیگنیتی درواقع همان دانگ فنگ iX5 است.

تنوع محصولات دانگ فنگ در بازار چین و روسیه، قابل توجه است. ظاهر خودروهای جدید این برند، متناسب با استانداردهای جهانی به نظر می‌رسد و انواع پیشرانه‌های بنزینی و تمام برقی را شامل می‌شود. دانگ فنگ T5 با نام کامل Dongfeng Fengxing T5 هم به عنوان محصول جدید، سال ۲۰۱۸ در چین رونمایی شد و سال ۲۰۱۹ تغییر چهره داد. این خودرو با طراحی ۲۰۱۸ توسط فردا موتورز در ایران عرضه می‌شود. مدل فیس لیفت شده چراغ هایی به سبک رنو در جلو دارد اما در سایر قسمت ها تغییرات آن جزئی هستند.

طراحی بدنه و نمای ظاهری اف ام سی FMC T5

محصول فردا موتورز، بسیار شبیه SX5 است که کمی کوچکتر بوده و ارزان‌تر و در یک رده پایین‌تر از T5 قرار دارد. در مواجهه با T5 به علت پف کردگی کاپوت کاملاً بزرگی خودرو را حس خواهید کرد.

کراس‌اوور FMC T5 دارای جلوپنجره‌ی بزرگ با چراغ‌های متناسب و ابعاد هماهنگ با دیگر ادوات نمای روبرو است. سبک خاص جلوپنجره مشبک که تا زیر چراغ ها هم کشیدگی یافته تا حدود زیادی به محصولات فولکس واگن شباهت دارد.  داخل کاسه چراغ، LED روشنایی روز به شکل دو نوار باریک قرار گرفته  و طرفین سپر هم، مه‌شکن‌های مدرن LED نصب شده است که با سیستم روشنایی در پیچ تطبیق یافته و فرمان را به هر سمتی که بچرخانید، چراغهای همان سمت روشن خواهند شد. حجم‌دهی بدنه برای FMC T5، ساختاری چشم‌نواز و اسپرت فراهم می‌کند که ضمن بهبود زیبایی خودرو، ابعاد آن‌را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. این خودرو در مقایسه با کراس‌اورهای چینی موجود در ایران، چندان وابسته به ادوات پلاستیکی در سپر نیست.

در نمای جانبی، شیب ملایم سقف و خطوط بدنه که امتداد دستگیره‌ها و رکاب را پوشش می‌دهند، حس اسپرت FMC T5 را تقویت می‌کند. داخل گلگیرها و فضای بین چرخ‌ها، پوشیده از ادوات سیاه رنگ پلاستیکی و ناخوشایند است. رینگ‌های آلومینیوم این خودرو ۱۸ اینچ هستند اما در مقایسه با ابعاد FMC T5، کوچک به نظر می‌رسند. فرم کلی پنجره‌ها و رنگ سیاه برای ستون عقب، نکات مثبت در طراحی دانگ فنگ T5 محسوب می‌شوند. هرچند نمای جانبی آن را شبیه تیگو ۷ نموده‌اند.

نمای پشت این خودرو، الهام‌گرفته از شاسی‌بلندهای لینکلن است. طراحی چراغ‌های عقب با ساختار پیوسته، جلوه‌ی مناسبی به FMC T5 می‌دهد؛ ضمن اینکه حجم‌دهی بدنه و جایگاه مخصوص پلاک نیز، به خوبی اجرا شده است. بخش پایین سپر عقب خودرو با وجود طراحی عامه‌پسند و مواج، مثل رکاب‌ها وابسته به قطعات پلاستیکی تولید شده است. آنتن کوسه‌ای هم‌رنگ بدنه، ریل باربند فلزی و شیشه‌ی عقبب بزرگ، نکات مثبت FMC T5 هستند. در نسخه فیس لیفت T5 قسمت کرومی بین چراغ های عقب مشکی شده که جلوه بهتری ایجاد کرده و شاید اگر این قسمت و نوار مشکی رنگ پلاستیکی بین چراغها همرنگ بدنه شوند، نمای بهتر و حرفه‌ای‌تری خلق شود.

در مجموع، باوجود قطعات پلاستیکی در بدنه، به زحمت می‌توان از طراحی FMC T5 ایراد گرفت و نسبت به مقبولیت آن برای خریدار ایرانی که خودروهای با ابعاد بزرگ را بیشتر می‌پسندد، مردد بود. این مدل،  ۴,۴۶۰  میلی‌متر طول، ۱,۸۲۰  میلی‌متر عرض و ۱,۷۲۰  میلی‌متر ارتفاع استاندارد با فاصله محورهای ۲,۷۲۰  میلی‌متر دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین فردا T5

در کابین دانگ فنگ T5، نمایشگر لمسی ۱۲ اینچ با ساختار عمودی و حالتی شبیه تبلت، جلب نظر می‌کند. پشت فرمان هم، پنل دیجیتال ۷ اینچ نصب شده است. فردا FMC T5 از نظر طراحی داشبورد، خروجی تهویه مطبوع متناسب با ابعاد نمایشگر و چیدمان کم‌تعداد کلیدها با فرمت پیانویی، نزدیک به خودروهای مدرن بازار جهانی است، اما دسته‌دنده‌ی قدیمی و کلیدهای پلاستیکی با ترکیب تخت، در کنسول میانی دارد.

حالت صاف و کم‌هیجان داخل تودری‌ها نیز وجود دارد. در این بخش، مواد نرم با رنگ مشابه صندلی‌ها استفاده شده است. فرمان استخوانی با طرح D شکل، استراحتگاه بازو با پوشش چرم مصنوعی در فضای بین صندلی‌های جلو، نکات مثبت در کابین FMC T5 هستند. این خودرو مشابه دیگر کراس‌اوورهای چینی، صندلی اسپرت و دورنگ با ساختار ارگونومیک در جلو دارد؛ اما برای ردیف دوم، از صندلی‌های تخت با طراحی ساده استفاده می‌کند.

در مجموع، طراحی داخلی FMC T5 به عنوان یک کراس‌اوور چینی، راضی کننده است؛ هرچند که از نظر مواد به‌کار رفته در داشبورد و تودری‌ها، متوسط رو به پایین ارزیابی می‌شود. این خودرو برای ۵ سرنشین بالغ فضای کافی دارد و همراه صندوق بار ۵۱۵ لیتری، سفرهای بین شهری را پوشش می‌دهد.

پیشرانه و تجهیزات فنی FMC T5 فردا موتورز

جای تعجبی نیست که اف ام سی T5 هم مشابه بسیاری دیگر خودروهای چینی بازار، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ داشته باشد. این کراس‌اوور با وزن خالص ۱۵۷۵ کیلوگرم، ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. جعبه‌دنده‌ی FMC T5، اتوماتیک ۶ سرعته است و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۷/۴ لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه می‌کند. باک سوخت تنها ۴۵ لیتر گنجایش دارد و اگر کمی پرگاز برانید باید خیلی زود به زود به پمپ بنزین سر بزنید. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت FMC T5 در حدود ۱۳ ثانیه است.

در منابع خارجی، دانگ فنگ T5 با پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتر توربوشارژ هم وجود دارد. این مدل، ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. میانگین مصرف سوخت نسخه‌ی ۱/۶ لیتری، حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد.

تمامی شاسی‌بلندهای دانگ فنگ از جمله T5 فردا موتور، با ساختار انتقال نیرو به چرخ‌های جلو عرضه می‌شوند و فاقد سیستم دو دیفرانسیل هستند. تعلیق جلو از نوع مک فرسون و در عقب تریلینگ آرم است.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی اف ام سی T5 فردا موتورز

نمایشگر ۱۲ اینچی لمسی، مسیریاب ماهواره‌ای، قابلیت اتصال به Wi-Fi، کامپیوتر سفری ۷ inch + امکان شخصی سازی، کنترل سیستم صوتی و اتصال تلفن همراه روی فرمان + Car Play، دوربین ثبت وقایع، دوربین پارک عقب با خطوط تطبیقی، سنسور پارک عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سنسور باران، سانروف پانوراما، چراغ هدایت مسیر، گرم کن صندلی های جلو، صندلی راننده برقی ۸ حالته ، صندوق عقب برقی با امکان تنظیم ارتفاع، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت پاکسازی هوا PM2.5 و یونیزاسیون، مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی اف ام سی FMC T5 هستند.

در بخش تجهیزات ایمنی این خودرو عملکرد بسیار بهتری را ارائه می کند. زیرا مجهز به ۶ ایربگ (سرنشینان جلو + جانبی و پرده‌ای)، سیستم حفظ تعادل (ESP/DSC/VSC)، سیستم کنترل کشش (TCS/ASR/TRC)، سیستم کمک حرکتی در سربالایی (HAC)، سیستم کمک حرکتی در سرپایینی (HDC)، ترمز پارک برقی (EPB)، ترمز اتوماتیک در زمان ترافیک (Auto Hold)، دارای ترمز ضد قفل ABS و کمکی (BA/EBD/CBD)، سیستم کنترل فشار باد و دمای تایرها (TPMS)، هشدار کمربند ایمنی، ایزوفیکس صندلی کودک و انواع سیستم های راداری کمک راننده مانند رادار هشدار رانندگی بین خطوط (LDW)، رادار هشدار برخورد از جلو (FCW)، سنسور تابلو خوان (TSR) است.

تجربه رانندگی با اف ام سی تی ۵

وقتی وارد کابین اف ام سی تی ۵ می شوید با پارادوکسی از انتظارات و واقعیات روبرو می شوید. کابین شیک و امروزی است اما در عمل ممکن است ناامیدتان کند. ما انتظار طراحی بهتری برای دسته دنده و فرمان داشتیم و متریال قسمت های پلاستیکی خشک و چرم روکش ها نیز چنگی به دل نمی زند. صندلی راننده برقی است و دارای تنظیم گودی کمر است اما فاقد حافظه می باشد. صندلی شاگرد هم کنترل های دستی دارد.

برای کلاستر می توان سه طرح گرافیکی متفاوت انتخاب کرد که هر سه تقریبا مشابه هم هستند. درعوض مانیتور بزرگ عمودی سیستم اطلاعات و سرگرمی سورپرایزتان می کند. زیرا شما با سیستم عامل اندروید که قابل نصب بسیاری از اپلیکیشن های مورد علاقه شماست می توانید به خوبی سرگرم شوید. با این حال کیفیت این مانیتور در نور روز دلچسب نیست.

با استارت زدن به موتور ۱.۵ لیتری توربو در نسخه ای که حدود ۳۰ هزار کیلومتر کار کرده بود، خودرو بدون تکان و لرزش اضافی روشن شد. این وضعیت در شتاب گیری حفظ نمی شود و شما حجم بالایی از ورود صدای موتور به کابین را باید تحمل کنید. در عوض در یک رانندگی نرمال و آرام به همراه خانواده، این صداها کمتر شنیده می شود و میزان آسایش به حد مطلوب تری می رسد. اعضای یک خانواده در سفر از ابعاد خوب کابین و سقف پانوراما لذت خواهند برد.

شتاب اولیه خودرو مناسب است اما شتاب ثانویه آن با توجه به وزن بالا کار را خراب می کند. خودرو به واسطه همین ابعاد کمی لنگر اضافی بدنه در پیچ های تند را تحمل می کند. ترمزها هم عملکرد متوسطی دارند. دید به اطراف و تسلط به محیط پیرامون خودرو باتوجه به نقاط کور در جلو کمی محدود است.

از چنین خودرویی نباید توقع لذت رانندگی داشته باشید. این خودرو برای مسافرت و خانواده ساخته شده و نوع انتخاب آپشن های آن نیز همین موضوع را نشان می دهند.

قیمت فردا T5 در بازار ایران و مقایسه با رقبا

براساس آخرین قیمت های بازار ایران، FMC T5 با قیمتی حدود یک میلیارد ۴۷۱ میلیون تومان در نمایندگی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد. مدل مشابه خودروی رونمایی شده توسط فردا موتورز در بازار روسیه، حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. در این بازه قیمتی خودروهایی چون کی ام سی X5 کرمان موتور و ام وی ام X55 پرو مدیران خودرو هم قرار دارند که اولی از قدرت موتور بیشتر و دومی از ابعاد جمع و جورتر و بازار بهتر سود می برند.

از سویی دیگر، اف ام سی T5 فردا موتورز کابین بزرگ‌تری دارد و بیش از دیگر رقبا جلب نظر می‌کند.

مزایا و معایب اف ام سی T5 فردا موتور

معایب اف ام سی T5

  • کیفیت پایین متریال داخلی
  • گارانتی کوتاه مدت ۳ ساله و ۶۰ هزار کیلومتری
  • خدمات پس از فروش ناکافی
  • قدرت پایین نسبت به وزن و ابعاد
  • صدای بالای موتور در کابین
  • بازار دست دوم نامطلوب

نکات مثبت اف ام سی T5

  • قیمت مناسب نسبت به رقبا
  • ابعاد بزرگ بدنه و کابین
  • سیستم های ایمنی زیاد و به روز
  • سیستم اطلاعات و سرگرمی اندرویدی

تماشا در آپارات:

 

تماشا در یوتیوب پدال:

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۵ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *