Wp Header Logo 1088.png

امید محمدی؛ بازار: سایه صنعت خودروی چین هر روز بیش از گذشته بر سر تولیدکنندگان بزرگ خودرو و قطعات در دنیا گسترده می ‌شود. جنگ «اقتصادی» شرق و غرب به عدم تعادل در رقابت بازار خودرو و قطعات منجر شده است. علاوه بر این، افزایش مداوم نرخ مواد اولیه ناشی از تغییرات ژئوپلیتیک جهانی، هزینه ‌های تولید را به طرز قابل ‌توجهی افزایش داده است.

صنایع خودروسازی برخلاف گذشته، اکنون در تلاش برای طراحی و تولید محصولاتی هستند که عمدتا عمر مفید کوتاه‌ تری دارند. این مسائل باعث بحران در موضوع دستمزد «کارگران» و اعتراضات اتحادیه ‌های «کارگری» شده است؛ این چالش از خودروسازان آسیایی تا بزرگ ‌ترین خودروساز جهان یعنی فولکس‌ واگن ادامه دارد. در حالی که این معضل در ژاپن تا حدی مدیریت شده، در آلمان به اخراج نیروی کار منجر شده است. در ادامه، به بررسی آخرین وضعیت کارگران صنعت خودرو در این دو کشور از نظر دریافت دستمزد می ‌پردازیم؛

چالش دستمزد در صنعت خودرو دنیا؛ تویوتا راه حل یافت، فولکس واگن در بن بست

اتحادیه ‌های کارگری صنعت خودروسازی ژاپن خواستار افزایش دستمزد ماهانه به میزان ۱۲ هزار ین (معادل ۷۹.۱۵ دلار) یا بیشتر شدند. این درخواست برای نخستین بار پس از هفت سال مطرح و پیگیری شده است

ژاپن؛ نخستین افزایش دستمزد در ۷ سال گذشته

اتحادیه ‌های کارگری صنعت خودروسازی ژاپن اعلام کردند که در مذاکرات سالانه برای بهار آینده، خواستار افزایش دستمزد ماهانه به میزان ۱۲ هزار ین (معادل ۷۹.۱۵ دلار) یا بیشتر شدند. این درخواست برای نخستین بار پس از هفت سال توسط اتحادیه کنفدراسیون کارگران خودروسازی ژاپن مطرح و پیگیری شده است.

مدیران این اتحادیه ‌ها طی یک کنفرانس خبری اعلام کردند که هدف از این مذاکرات، ارائه راهنمایی به اتحادیه ‌های کوچک ‌تر مانند سازندگان قطعات بوده است. این رویکرد موفقیت نمایندگان کارگری قطعه ‌سازان در مذاکرات با خودروسازان را نیز تضمین می ‌کند.

اتحادیه ‌های کارگری صنعت خودروسازی ژاپن شامل ۱۲ اتحادیه از جمله اتحادیه کارگران شرکت تویوتا هستند که مجموعا ۷۸۴ هزار نفر عضو دارند. در میان این اتحادیه ‌ها، اتحادیه «رنگو» بزرگ ‌ترین گروه محسوب می ‌شود که اتحادیه ‌های خودروسازان را نیز تحت پوشش دارد. نمایندگان کارگری صنایع خودروسازی ژاپن هدف‌ گذاری کردند که دستمزدها تا سال ۲۰۲۵ حداقل ۵ درصد افزایش یابد.

چالش دستمزد در صنعت خودرو دنیا؛ تویوتا راه حل یافت، فولکس واگن در بن بست

گروه خودروسازی فولکس ‌واگن و اتحادیه کارگری «آی جی متال» در آلمان تاکنون چهار دور مذاکره برگزار کردند، اما همچنان به توافق نهایی نرسیدند. طرفین بر ضرورت همکاری بیشتر برای دستیابی به راه‌ حل ‌های مالی تاکید دارند

آلمان؛ مذاکرات فولکس ‌واگن و اتحادیه کارگری همچنان بی ‌نتیجه

گروه خودروسازی فولکس ‌واگن و اتحادیه کارگری «آی جی متال» در آلمان تاکنون چهار دور مذاکره برگزار کردند، اما همچنان به توافق نهایی نرسیدند. طرفین بر ضرورت همکاری بیشتر برای دستیابی به راه‌ حل ‌های مالی تاکید دارند.

به گفته «آرنه مایسوینکل»، نماینده ارشد فولکس ‌واگن در مذاکرات، مباحثات به بررسی دقیق تمامی جوانب فرآیندهای جمعی متمرکز بوده و خواسته‌ های هر دو طرف مورد بحث قرار گرفته است.

مایسوینکل تصریح کرد: «مذاکرات سازنده بوده، اما هنوز فاصله قابل‌ توجهی تا دستیابی به یک راه‌ حل نهایی وجود دارد. هدف ما یافتن اقدامات کوتاه‌ مدت و پایدار برای کاهش هزینه‌ ها و حفظ رقابت‌ پذیری گروه فولکس ‌واگن در بلندمدت است.»

فولکس‌ واگن بر کاهش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان، مشروط به توافقات جمعی برای افزایش بهره‌ وری و کاهش هزینه ‌ها اصرار دارد. این شرکت هم‌ زمان با مذاکرات با اتحادیه‌ های کارگری، بازنگری قراردادهای کارکنان، کارمندان و گروه‌ های مدیریتی را نیز در دستور کار خود قرار و سیستم پاداش ‌دهی را اصلاح کرده است.

یکی از موضوعات بحث ‌برانگیز در مذاکرات، کاهش هزینه ‌های تولید از طریق بازنگری در استفاده از نیروی کار موقت است. فولکس ‌واگن قصد دارد نیروی کار موقت را با شرایط استاندارد صنعت استخدام کند. همچنین، این شرکت برنامه جذب کارآموزان و دانشجویان مهندسی خودرو را بر اساس نیاز واقعی بازار تنظیم کرده است.

یکی از اهداف اصلی فولکس ‌واگن ارائه راه ‌حل‌هایی برای سرمایه‌ گذاری در محصولات پایدار تا دهه ۲۰۳۰ است. این راه‌ حل‌ ها شامل کاهش هزینه‌ ها، حفظ مشاغل و ارتقای بهره ‌وری می ‌شوند.

براساس اعلام نمایندگان فولکس ‌واگن و اتحادیه کارگری «آی جی متال»، دور بعدی مذاکرات در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *