Wp Header Logo 2742.png

شرکت سروش دیزل کاتالوگ و مشخصات فنی رنو آرکانا را منتشر کرده است. این محصول، یک کراس‌اور اسپرت ساخت کره جنوبی است که قبلاً هم با برلوگوی برند سامسونگ در ایران رونمایی شده بود.

اکستریم VX اکستریم VX

تاریخچه‌ی حضور رنو در ایران، بیش از هر برند دیگری است و در واقع ورود اولین خودروی تاریخ کشورمان توسط مظفرالدین شاه از بلژیک، کل تاریخ خودروی کشورمان را در بر می‌گیرد. علاوه ‌بر این، سال‌های زیادی پس از پیروزی انقلاب هم مدل رنو ۵ در کنار پیکان، تنها گزینه‌‌ی قابل انتخاب برای مردم بود و طبیعتا به یک نوستالژی تبدیل شد.

پس از دو دهه حضور رنو ۵ به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت و کوچک در بازار ایران، فصل جدید همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی، همراه مگان و لوگان (تندر۹۰) شروع شد. این خودروها از دهه‌ی هشتاد خورشیدی به ایران وارد و مونتاژ شدند. طبیعتا، مگان مونتاژ ایران با بدنه‌ی بزرگ‌تر و پیشرانه‌‌های متنوع در مقایسه با لوگان (L90) جذابیت زیادی برای مردم کشورمان داشت و باتوجه به بازار انحصاری و کاملا بسته‌ی خودروهای وارداتی، پرفروش شد.

بیشتر بخوانید:

↵سوزوکی بالنو وارداتی در ایران
↵ مشحصات تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور

یکی از استراتژی‌های خاص رنو در سال‌های اخیر، استفاده از مدل‌های مختلف مگان برای دیگر محصولات این برند است. هرچند تنها نسخه‌ی رسمی مگان در کشورمان، نمونه‌ی ساخت پارس‌خودرو محسوب می‌شود؛ خودروهای اسکالا و فلوئنس هم به نوعی با بدنه و تجهیزات نسل سوم مگان عرضه شدند، اما با قیمتی پائین‌تر در بازارهای غیر اروپائی حضور داشتند. این شرایط تا حدودی برای آرکانا نیز وجود دارد.

رنو آرکانا نمای جلو

آرکانا از پلت‌فرم  CMF-B HS مشابه CMF-C  رنو مگان استفاده می‌کند. طول بدنه‌ی آرکانا از مگان صندوق‌دار جدید، کوتاه‌تر است و نمی‌توان این کراس‌اور را نسخه‌ی قدبلند مگان حساب کرد. از سویی دیگر، معرفی آرکانا در سال ۲۰۱۹ نشان داد، طراحی بیرونی  و تجهیزات فنی این خودرو، تفاوت چندانی با نسخه‌های پایه از مگان ندارد.

هم‌اکنون، آرکانا فقط در کره جنوبی و ازبکستان مونتاژ می‌شود. نمونه‌ی وارداتی برای ایران هم، ساخت کره و شرکت رنو -سامسونگ است. آرکانا در سراسر اروپا، شرق آسیا، استرالیا و امریکای جنوبی فروخته می‌شود.

طراحی بیرونی و نمای بدنه رنو آرکانا

مشابه بسیاری دیگر تولیدات رنو، چراغ‌های اسپرت با روشنایی روز C شکل در نمای روبرو دیده می‌شوند که برای مخاطب ایرانی که رنو کولئوس و تالیسمان را می‌شناسد، تکراری است. در عقب هم، پیوستگی چراغ‌ها با برآمدگی لبه‌ی صندوق، زبان طراحی سال‌های اخیر رنو را تاکید می‌کند.

رنو آرکانا نمای اصلی

ادوات کروم جلوپنجره و خطوط عمیق روی کاپوت، ترکیبی از حس لوکس و اسپرت برای آرکانا ارایه می‌دهند. بخش بزرگی از سپر و نمای اصلی، دارای پلاستیک سیاه‌رنگ ارزان‌قیمت است؛ اما این شرایط، چندان توی ذوق نمی‌زند. حجم‌دهی بدنه در نمای جلو و خصوصا دماغه، آرکانا را انتقامجو و آیرودینامیک نشان می‌دهد.

رنو مگان نمای جانبی

در نمای جانبی، حالت کوپه به خوبی دیده می‌شود. این مورد برای علاقه‌مندان بی‌ام‌و X4 جالب خواهد بود و باعث تفاوت آرکانا با غالب کراس‌اورهای موجود در ایران خواهد شد. بدون شک، آرکانا در میان دیگر تولیدات رنو، محصولی اقتصادی محسوب می‌شود و به همین جهت، ادوات پلاستیکی بیشتری نسبت به مگان دارد. این موضوع در قاب گلگیرها و فریم پنجره‌ها دیده می‌شود. حتی رینگ‌های ۱۷ اینچ آلومینیوم نیز، ترکیب رنگ سیاه دارند.

آرکانا در نمای پشت، متفاوت از مگان سدان، شیشه‌ی کشیده تا لبه‌ی صندوق ارایه می‌کند و خودرویی فست بک (مشابه زانتیا) است. با این شرایط، شیشه‌ی عقب همراه درپوش صندوق، جابه‌جا می‌شود تا دسترسی کاربران برای حمل بار، بهبود یابد. چراغ عقب، تفاوت چندانی با مگان ۲۰۲۰ ندارد اما حجم‌دهی بدنه‌ی آرکانا، ساده‌تر است و جذابیت کمتری برای مخاطب ایجاد می‌کند. همچنین بخش بزرگی از پایین سپر، پلاستیک سیاه دارد.

رنو آرکانا نمای پشت

ابعاد رنو آرکانا شامل طول ۴,۵۷۰  و عرض ۱,۸۲۰  و ارتفاع ۱,۵۷۶  میلی‌متر با فاصله محوری ۲,۷۲۰  میلی‌متر می‌شود.  سقف این خودرو در مقایسه با کراس‌اورهایی مثل چری X55 و X33، پایین‌تر است اما به دلیل بهره‌مندی از بدنه‌ی کشیده‌تر، صندوق جادارا و کابین راحت فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و نمای کابین رنو آرکانا

فرمان، داشبورد و کلیدهای پرشمار در آرکانا، فضای به‌هم ریخته و شلوغ را تداعی می‌کنند که متفاوت از سبک طراحی مدرن است. ادوات پلاستیک مشابه فیبرکربن،دسته‌ی دنده‌ی بزرگ، تزئینات نارنجی یا نقره‌ای و فرم خروجی‌های هوا نیز، چندان جالب به نظر نمی‌رسند.

رنو آرکانا نمای داخل

مدل‌های سفارشی آرکانا، پنل پشت فرمان دیجیتال و نمایشگر لمسی ۷ اینچ دارند. چیدمان این تجهیزات، یکی از دیگر از نکات عجیب در فضای داخلی آرکانا محسوب می‌شود. همچنین سه کلید گردان برای تهویه مطبوع، مشابه خودروهای چینی هستند.

سطح داشبورد، پلاستیک سخت ارزان‌قیمت دارد. داخل تودری‌ها نیز کمبود مواد نرم و مبله احساس می‌شود. مدل‌های پایه، فاقد پوشش چرم برای صندلی‌ها هستند و فقط در نسخه‌های سفارشی، چرم مصنوعی فرمان و صندلی وجود دارد. از سویی دیگر، فرم اسپرت استخوانی فرمان، ترمز دستی دکمه‌ای الکتریکی (غیر اهرمی) و استارت دکمه‌ای، نکات مثبت در کابین آرکانا محسوب می‌شوند.

رنو آرکانا نمای صندلی

آرکانا چندان عریض نیست اما به دلیل کشیدگی بدنه، فضای بسیار خوب برای جلوی زانوی سرنشینان جلو و عقب فراهم می‌کند.  البته شیب سقف و فرم کوپه باعث می‌شود افراد بلند قد روی صندلی عقب، فاصله ناچیز سر تا سقف داشته باشند و هنگام عبور از دست‌اندازها، با مشکل مواجه شوند.

آرکانا در حالت استاندارد، ۵۱۰ لیتر فضای بار دارد و از این نظر، یکی از بهترین کراس‌اورهای کلاس کوچک است. صندلی‌های عقب این خودرو، کاملا تخت می‌شوند و ۱۲۶۳ لیتر برای حمل بار، فراهم می‌کنند. سبک طراحی آرکانا به گونه‌ای است که دو نفر با حدود قد ۱۶۰ سانتی‌متر می‌توانند از فضای پشت صندلی‌های جلو برای خواب استفاده کنند.

پیشرانه و تجهیزات فنی رنو آرکانا

برخلاف انتظار، نوع محرک برای آرکانا هیبرید وارد ایران نخواهد شد. نسخه سروش دیزل، موتو ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور خواهد داشت. این مدل با گیربکس CVT و سیستم محرک جلو ارایه می‌شود.

در بازار جهانی مدل پایه مجهز به موتور ۴ سیلندر ۱/۳ لیتر توربوشارژ است. این نمونه، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. آرکانا با گیربکس ۷ سرعته خودکار دبل کلاچ، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد. آرکانا با وزن خالص ۱۳۳۰ کیلوگرم، میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

مدل هیبرید، از ترکیب موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی و محرک برقی، ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت آرکانا هیبرید همراه گیربکس CVT، حدود ۱۱ تا ۱۲ ثانیه است اما میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر در صد کیلومتر دارد که برای مصرف‌کنندگان اروپایی، جذاب است. این مدل با یک سوخت‌گیری، هزار کیلومتر مصافت را طی می‌کند.

براساس کاتالوگ منتشر شده، مهم‌ترین امکانات رنو آرکانا وارداتی سروش دیزل:

  • نمایشگر مرکزی عمودی ۹.۳ اینچی سیستم مولتی مدیا
  • کلاستر تمام دیجیتال ۷ اینچی راننده
  • پشتیبانی از اپل کار پلی و اندروید اتو
  • شارژر وایرلس گوشی هوشمند
  • گرم‌کن و سردکن صندلی راننده
  • صندلی برقی راننده و سرنشین
  • سیستم صوتی حرفه‌ای برند BOSE
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • کروز کنترل تطبیقی
  • سیستم هشدار برخورد از جلو
  • سیستم هشدار خستگی راننده
  • نور بالای خودکار
  • سیستم کمکی ترمز اضطراری
  • سیستم کمکی پارک
  • سیستم هشدار خروج از خط
  • رادار نقطه کور

قیمت رنو آرکانا در بازار جهانی و هزینه خرید برای ایران

در استرالیا رنو آرکانا مونتاژ کره وجود دارد. این خودرو با پیشرانه ۱/۳ لیتر توربو، گیربکس خودکار، نمایشگرهای داخل کابین و تایرهای ۲۱۵ میلی‌متر به قیمت معادل ۲۵ هزار دلار امریکا فروخته می‌شود. بر این اساس، احتمالا نسخه‌ی وارداتی با موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی، ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار خواهد بود وبرای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، حدود ۲/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

رنو آرکانا نمای رسمی

برند مشهور، کیفیت مونتاژ کره جنوبی، قطعات فنی ساخت نیسان و رنو با استاندارد جهانی، همراه طراحی قابل قبول و ظاهر جذاب، نکات مثبت رنو آرکانا هستند. قیمت این خودرو در ایران، مشابه چری تیگو ۸ دو دیفرانسیل است که ابعاد بزرگ‌تر و پیشرانه‌ی قوی‌تر با شتاب بهتر فراهم می‌کند اما، بسیاری از افراد متمول جامعه، نشان تجاری رنو یا حتی رنو- سامسونگ کره‌جنوبی را ترجیح می‌دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۸ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *