سال ۲۰۲۴ سال جذابی برای علاقهمندان به خودرو بود زیرا بسیاری از سازندگان مشهور سوپراسپرت، مدلهای جدید و نفسگیری را معرفی کردند؛ اما همانطور که انتظار میرود، خودروهای اینچنینی اصلاً ارزان نیستند و ازاینرو، در ادامه قصد داریم با گرانترین خودروهایی که طی سال گذشته معرفی شدند آشنا شویم.
همچنین بخوانید: خودروهای ۱۰۰۰ اسب بخار که در سال ۲۰۲۴ معرفی شدند، از کوروت تا بوگاتی
۱۰-مکلارن W1
قیمت: ۲.۱ میلیون دلار
مدت زیادی از خاتمهٔ تولید P1 میگذرد و مکلارن بالاخره جانشین آن را با نام W1 رونمایی کرد. این نام از قهرمانی جهان (World Championship) مکلارن گرفته شده که اولین بار در سال ۱۹۷۴ به دست آمد و در سال ۲۰۲۴ نیز تکرار شد. W1 در قبال قیمت بیش از ۲ میلیون دلاری خود، ویژگیهای فوقالعادهای مثل پیشرانهٔ V8 توئین توربوی جدید هیبریدی با نزدیک به ۱۳۰۰ اسب بخار قدرت، سیستم تعلیق برگرفته از فرمول یک، وزن خشک ۱۳۹۹ کیلوگرم و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را ارائه میکند. اینها همهٔ چیزهایی هستند که ما از نسل جدید هایپرکار مکلارن میخواستیم.
۹-برتونه GB110
قیمت: ۲.۱ میلیون دلار
شرکت طراحی افسانهای برتونه پس از مدتها بیخبری، در سال ۲۰۲۴ هایپرکار GB100 را معرفی کرد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 توئین توربو با بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است و میتواند به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. GB110 همچنین ظرف تنها ۱۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. طراحی این ماشین ترکیبی از عناصر دههٔ ۵۰ تا ۷۰ و ادای احترام به سوپرکارهای اخیر لامبورگینی و مکلارن است. همچنین به گفتهٔ برتونه، GB110 اولین سوپرکاری خواهد بود که میتواند با سوخت حاصل از زبالههای پلاستیکی کار کند. از این ماشین تنها ۳۳ دستگاه ساخته خواهد شد.
۸-بنتلی بتور کانورتیبل
قیمت: ۲.۳ میلیون دلار
اینکه نیروگاه منحصربهفرد W12 بنتلی کنار گذاشته شده هنوز هم دردناک است. این موتور فوقالعاده طی دو دههٔ گذشته زیر کاپوت تمام محصولات بنتلی قرار گرفت که آخرین آنها مدل ویژه و تولید محدود بتور بود. این خودرو که در دو نسخهٔ کوپه و کانورتیبل ساخته شد، به قویترین نسخهٔ موتور W12 مجهز است که به لطف توربوشارژرها و اینترکولرهای ارتقاءیافته، ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و بتور را به حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت میرساند. البته خریداران کمی بتور را به چنین سرعتی میرسانند و بیشتر از راحتی و جلبتوجه آن در جاهایی مثل پبل بیچ و موناکو لذت خواهند برد.
۷-آستونمارتین والیانت
قیمت: ۲.۵ میلیون دلار
والیانت جدیدترین سوپراسپرت ویژه و تولید محدود آستونمارتین است که بر اساس مدل والور و به درخواست فرناندو آلونسو، رانندهٔ تیم فرمول یک آستونمارتین ساخته شده است. والیانت با کیت بدنهٔ اغراقآمیز و بال بزرگی در عقب، بسیار تهاجمیتر از والور به نظر میرسد. زیر کاپوت والیانت هم نسخهای قدرتمند از پیشرانهٔ V12 توئین توربوی آستونمارتین قرار گرفته است که ۷۴۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی متصل است که مکانیسم و اتصالاتی قابلمشاهده دارد. آستون هیچ عددی در مورد پرفورمنس این خودرو منتشر نکرده است ولی میدانیم که تنها ۳۸ دستگاه از آن ساخته خواهد شد.
۶-هنسی ونوم F5-M
قیمت: ۲.۶۵ میلیون دلار
F5 بهعنوان اولین هایپرکاری که بهطور کامل توسط خود هنسی ساخته شده و برخلاف مدل قبلی از شاسی لوتوس استفاده نمیکند، تاکنون در نسخههای مختلفی معرفی شده که جدیدترین آنها F5-M نام دارد. ویژگی منحصربهفرد این نسخه، استفاده از گیربکس دستی برای انتقال نیروی عظیم بیش از ۱۸۰۰ اسب بخاری پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V8 توئین توربو است. معمولاً انتقال چنین نیروی عظیمی به گیربکسهای اتوماتیک قدرتمند و پیشرفته واگذار میشود ولی هنسی مصمم بود تا هایپرکاری با گیربکس دستی تولید کند. بدین منظور، هنسی از شرکت ایتالیایی CIMA کمک گرفته است که در این زمینه تخصص دارد. از ونوم F5-M تنها ۱۲ دستگاه ساخته میشود.
۵-فراری F80
قیمت: ۳.۱ میلیون دلار
در سال ۲۰۲۴ سرانجام توانستیم جانشین لافراری افسانهای را ببینیم. ساخت جانشینی مناسب برای افسانههایی مثل لافراری و انزو هرگز کار آسانی نیست ولی اگر تنها یک شرکت باشد که بتواند از پس این کار برآید، فراری است. نتیجهٔ تلاشهای مردان مارانلو، هایپرکاری با ظاهر تهاجمی و دماغهای شبیه به دودیچی چیلیندری است که حس مکیده شدن به زمین را به بیننده میدهد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۱۵ ثانیه هم یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه F80 است. البته نمیتوان انکار کرد که موتور V6 جدید این خودرو هیجان و جذابیت پیشرانهٔ V12 هایپرکارهای پیشین فراری را ندارد.
۴-پاگانی یوتوپیا رودستر
قیمت: ۳.۳ میلیون دلار
تمام خودروهایی که پاگانی تولید میکند یک اثر هنری هستند و یوتوپیا رودستر هم از این قاعده مستثنی نیست. به لطف ترفندهای کاهش وزن، وزن ۱۲۸۰ کیلوگرمی این یوتوپیا رودستر با نسخهٔ کوپه یکسان است. برای زمانی که هوا بارانی میشود نیز میتوان از سقف فلزی جمع شونده استفاده کرد یا سراغ سقف پارچهای رفت که در چمدانی در داخل خودرو برای مواقع اضطراری تعبیه شده است. در سینهٔ این خودرو همان نیروگاه V12 توئین توربوی یوتوپیا کوپه قرار گرفته است که در اینجا هم همان ۸۶۴ اسب بخار قدرت را تولید میکند. برای انتقال این نیرو هم گیربکسهای دستی یا اتوماتیک قابل انتخاب خواهد بود.
۳-بوگاتی توربیون
قیمت: ۴.۶ میلیون دلار
توربیون جدیدترین شاهکار بوگاتی است که این بار زیر نظر ریمک توسعه پیدا کرده است. بااینحال، شرکت کروات بجای استفاده از قوای محرکهٔ تمام الکتریکی، تصمیم گرفت همچنان به پیشرانهٔ بنزینی باشکوه ۱۶ سیلندری که بخشی جداییناپذیر از هویت بوگاتی است وفادار بماند. البته این یک موتور کاملاً جدید V16 است که جایگزین W16 قبلی شده و با سه موتور الکتریکی همراهی میشود. به گفتهٔ بوگاتی، این هایپرکار جدید با وجود قدرت دیوانهوار ۱۸۰۰ اسب بخاری، قابلاستفادهتر از شیرون خواهد بود. نشستن روی صندلی رانندهٔ توربیون و خیره شدن به آمپرهای مسحورکنندهٔ آن، تجربهای است که برای بسیاری از ثروتمندان جهان ارزش پرداخت ۴.۶ میلیون دلار را خواهد داشت.
۲-ردبول RB17
قیمت: ۶.۵ میلیون دلار
در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۴ شاهد معرفی یکی از هیجانانگیزترین خودروهای سال بودیم. RB17، جدیدترین دستپروردهٔ طراح افسانهای فرمول یک، آدریان نیوی، یک هایپرکار مخصوص پیست است که فقط در ۵۰ دستگاه ساخته میشود. RB17 در عین الهام گرفتن از موتوراسپرت، از ویژگیهایی مثل بالههای جانبی انعطافپذیر و دیفیوزر دوتایی هم بهره میبرد که در فرمول یک ممنوع شدهاند. RB17 که تنها ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، از یک پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی ساخت کاسورث با ردلاین ماورایی ۱۵ هزار rpm استفاده میکند که با همراهی یک موتور الکتریکی، ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار میدهد. این ویژگیها اما هرگز ارزان به دست نمیآیند و RB17 با قیمت حدود ۶.۵ میلیون دلار، یکی از گرانترین هایپرکارهای تاریخ محسوب میشود.
۱-رولزرویس آرکادیا دراپتیل
قیمت: ۳۱ میلیون دلار
و سرانجام به گرانترین خودروی سال ۲۰۲۴ رسیدیم که حتی از مجموع قیمت تمام خودروهای قبلی این لیست هم گرانتر است! حتی تصور پرداخت ۳۱ میلیون دلار برای خرید یک خودرو هم دشوار خواهد بود وقتی میتوان با همین رقم، ۹ خودروی بسیار خاص و منحصربهفرد خرید. بااینحال، آرکادیا دراپتیل هرگز یک رولزرویس معمولی نیست. چوبکاری کابین این خودرو ۸ هزار ساعت زمان برده است و صفحهٔ ساعت روی داشبورد پیچیدهترین صفحهای است که تاکنون برای یک رولزرویس ساخته شده است. طراحی این صفحهٔ ساعت بهتنهایی دو سال طول کشیده و نصب آن در جای خود پنج ماه زمان برده است. این ویژگی در کنار قطعات بیشمار دستساز دیگر، قیمت باورنکردنی دراپتیل را کمی قابلدرکتر میکند.
source