Wp Header Logo 935.png

به تازگی چند دستگاه چری تیگو ۹ وارد ایران شده‌اند. این خودروها بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای مونتاژ داخل خواهند بود و احتمالا با قیمت ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان فروخته خواهند شد.

اکستریم VX اکستریم VX

 

شاسی‌بلندهای چینی در ایران، بیش از یک دهه قدمت دارند. حالا پس از واردات مدل‌های اقتصادی و کم آپشن، نوبت به مدل‌های دو دیفرانسیل و پهن‌پیکر رسیده است تا با قیمت بالاتر و امکانات بیشتر، مشتری‌های جدید جذب کنند.

بیشتر بخوانید:

تاریخ تاسیس چری به ۱۹۹۷ می‌رسد. چری در کنار جیلی و بی‌وای‌دی و هاوال و چانگان، در گروه خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوه‌بر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامه‌پسند دارند که فراتر از انتظار عامه‌ی مردم است. بازار ایران در سال‌های گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراس‌اورهای  X22 X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود. با ‌این ‌اوصاف، می‌توان چری را مهم‌ترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست. این برند چینی از سال ۱۳۸۱ با انعقاد قرارداد با شرکت مدیران خودرو مونتاژ محصولات اقتصادی و ارزان قیمت را در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم آغاز نمود و حالا مدل‌های متنوع از یک تا ۴ میلیارد تومان را با برندهای MVM و فونیکس و اکستریم عرضه می‌کند.

در میان محصولات چری، اکسید VX  (اکستریم VX) بزرگ‌ترین خودرو محسوب می‌شود. تیگو ۹ کمی کوچک‌تر از VX است و پلتفرم متفاوت دارد. این خودروها از نظر امکانات لوکس و ظاهر هم، تفاوت‌های زیادی دارند. مونتاژ تیگو ۹ توسط مدیران خودرو، محصولی در فاصله قیمتی تیگو ۸ و اکستریم TXL تا اکستریم VX فراهم خواهد کرد. جیکو J8 و فولوین T10 نام‌های دیگر برای فونیکس تیگو ۹ در کشورهای مختلف هستند.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی چری تیگو ۹

سبک طراحی خودروهای چری در سال‌های اخیر، به خوبی پیشرفت کرده و حالا نزدیک به استاندارد جهانی است. باتوجه به ابعاد کلی تیگو ۹، فرم چراغ‌ها و جلوپنجره، هماهنگی بسیار خوبی دارند و حجم‌دهی بدنه، قابل قبول نیز دیده می‌شود.

چراغ‌های باریک و جلوپنجره بزرگ، به تقلید از دیگر شاسی‌بلندهای مشهور دنیا برای تیگو ۹ استفاده شده‌اند. حجم‌دهی بدنه  سپرجلو بسیار خوب است و خطوط روی درپوش موتور، ظرافت مورد انتظار را فراهم می‌کنند. حس اسپرت خودرو، قوی‌تر از نمای لوکس، دیده می‌شود و نوارهای عمودی جلوپنجره، حالت آرواره‌ای و تهاجمی تیگو ۹ را تقویت می‌کنند.

در نمای جانبی، خطوط عمیق به وضوح دیده می‌شوند. از چراغ جلو تا عقب، چنین شرایطی وجود دارد و پیرامون گلگیرها در امتداد رکاب نیز، حجم‌دهی مشخص است. سبک طراحی تیگو از بغل، با شیب سقف و حالت خاص ستون‌ها به رنگ سیاه، شباهت زیادی به محصولات رنجرور دارد. این خودرو همراه چرخ‌های ۲۰ اینچ و تایرهای ۲۴۵ میلی‌متر ارایه می‌شود.

طراحی نمای پشت، دیگر نکته‌ی مثبت تیگو ۹ است. چراغ‌های پیوسته، ابعاد متناسب با دیگر اجزای بدنه دارند. کشیدگی سقف و بالچه‌ی پشت نیز راضی کننده به نظر می‌رسد. حجم‌دهی درپوش صندوق و گلگیرها نیز بسیار خوب است. سپر عقب از جنس پلاستیک، توی ذوق می‌زند و ارزش اقتصادی تیگو ۹ را کم می‌کند.

طول وعرض وارتفاع تیگو ۹ مدل ۲۰۲۵  برابر با ۴۸۲۰ و ۱۹۳۰ و ۱۶۹۹ میلی‌متر و فاصله بین محوری ۲۸۲۰ میلی‌متر است. این خودرو از نظر ابعاد، بزرگ‌تر از پرادو ۴ در و کوچک‌تر از لندکروزر ۲۰۱۷ موجود در ایران محسوب می‌شود.

طراحی داخلی و نمای کابین چری تیگو ۹

در تصاویر منتشر شده از این خودرو، تنوع رنگ برای پوشش داخلی با سیاه و سفید و مارون دیده می‌شود. بخش بزرگی از داشبورد، صندلی‌ و تودری‌ها از چرم مصنوعی باکیفیت تشکیل شده که برای محصولات چینی، کمیاب است.

دو نمایشگر ۱۴/۲۵ اینچ مجموعا ۲۴/۶ اینچ برای پشت فرمان و سیستم اطلاعات سرگرمی دوجود دارد. فرمان D شکل، همراه کلیدهای تحت، اسپرت و زیبا به نظر می‌رسد. تیگو ۹ فاقد دسته دنده سنتی است و در کنسول میانی، کلید گردان فلزی استفاده می‌کند. برای تنظیمات صندلی‌های جلو، بالابر شیشه و قاب خروجی هوای تهویه مطبوع نیز، ادوات فلزی با رنگ نقره‌ای وجود دارند.

راحتی صندلی‌ها برای ۴ سرنشین بلند قد، ایده‌ال است. تیگو ۹  به صورت سه ردیف صندلی ارایه می‌شود و هنگام استفاده از تمام صندلی‌ها،  ۲۰۰ لیتر فضای حمل بار دارد. این خودرو با ۲ ردیف صندلی فعال، حدود ۷۰۰  لیتر از کف تا سقف برای صندوق فراهم می‌کند.

پیشرانه و تجهیزات فنی چری تیگو ۹

موتور ۲ لیتر توربوشارژ چری، ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۱ نیوتن‌متر گشتاور دارد. بعضی رسانه‌های چینی، ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن‌متر را برای تیگو ۹  پیش‌بینی کرده‌اند. شرکت سازنده ادعا می‌کند با  گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و سیستم دو دیفرانسیل ، صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۵ کیلومتر برساعت، برای این خودرو فراهم است. همچنین میانگین مصرف سوخت ۷/۵ تا ۸ کیلومتر در صد کیلومتر وجود دارد.

نسخه پلاگین هیبرید تیگو ۹ که با پسوند C-DM شناخته شده از پیشرانه ۱/۵ لیتر توربو با ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتون متر گشتاور به همراه موتور برقی با خروجی ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتون متر تشکیل شده است. این مجموعه مشابه تیگو ۸ هیبرید، حدود ۳۲۵ اسب‌بخار و ۵۱۰ نیوتن‌متر خواهد داشت. باتری ۱۹.۴ کیلووات ساعت در حالت برقی توان پیمایش ۱۰۶ کیلومتر فراهم می‌کند. با وجود باک سوخت  کامل و باتری شارژ شده، توان پیمایش ترکیبی تیگو ۹ پلاگین هیبریدی بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر است.

در مدل‌های مختلف تیگو ۹ ، کروز کنترل هوشمند با ترمز اضطراری، حرکت آرام در سرازیری، حفظ خودرو در شیب، اتوهُلد، کنترل کشش، کنترل پایداری، دستیار حرکت در ترافیک و هشدار حرکت بین خطوط، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری، سنسور نور، حسگر باران، چرخش روشنایی جلو به طرفین، فرمان برقی، صندلی‌های چرم با تنظیم برقی در جلو، دو کانال تهویه اتوماتیک، دوربین عقب، دید ۳۶۰ درجه، شش کیسه هوا، کول باکس، شارژر بی‌سیم، درب صندوق برقی و سانروف پانورامیک وجود دارند.

قیمت چری تیگو ۹ در چین و پیش‌بینی برای ایران

آنچه تیگو ۹ را جالب نشان می‌دهد، قیمت بسیار خوب نسبت به دیگر شاسی‌بلندهای هم‌اندازه است. مدل ۲ لیتر توربو تک دیفرانسیل در چین، ۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده و نسخه‌ی دو دیفرانسیل با امکانات بیشتر، ۲۷ هزار دلار است. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار ۸۰ هزار تومانی و اضافه پرداخت‌های مربوط به خودروهای خارجی، هزینه خرید تیگو ۹ در ایران، حدود ۳/۵ میلیارد تومان خواهد بود.

مهم‌ترین رقیب تیگو ۹ در بازار ایران، اکستریم TXL دیگر محصول مدیران خودرو است که با ابعاد کوچک‌تر، چهره‌ی زیباتر و امکانات لوکس‌تر فراهم می‌کند. همچنین بسیاری از خودروهای وارداتی غیر چینی، مثل کیا اسپورتیج 2025 و هوندا وزل در بازه‌ی قیمتی ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان معامله می‌شوند که البته به وضوح کوچک‌تر از تیگو ۹ هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *