تویوتا برای رقابت در بازار خودرو مسیر استفاده از چند پیشرانه را در پی گرفته است اما این روش اثرگذار خواهد بود؟
ممکن است شما هم هنوز تویوتا را رسما بهعنوان یک خودروساز برقی نشناسید؛ چراکه روش چندبخشی این شرکت باعث شده که خودروهایش از انواع پیشرانهها، از مدلهای بنزینی گرفته تا تمام برقی استفاده کنند و برخلاف برندهایی مانند تسلا به برق تکیه نکنند. این برند که یکی از پرچمداران و حامیان توسعه پیشرانههای هیدروژنی مدرن به شمار میرود در سال ۲۰۲۴ به موفقیت زیادی دست پیدا کرد اما دردسرهای زیادی را هم پشت سر گذاشت.
در سالی که برند تسلا برای نخستینبار آئودی را در زمینه فروش پشت سر گذاشت، تویوتا همچنان در نقاط مختلف جهان به تولید خودروهای مختلف با پیشرانههای گوناگون مشغول بود؛ کاری که هر برندی از پس آن برنمیآید. ژاپن میزبان خودروهای اسپرت و شهری این برند شد درحالیکه آمریکاییها به خرید وانتهای غولآسای آن مشغول شدند. خاورمیانه و آفریقا هم میزبان لندکروزر، هاچبکها و سدانهای اقتصادی شدند.
برنامه این برند در کشورهای مختلف با موفقیت بالایی روبهرو شد اما درعینحال باعث شده تا در یک بازار بسیار مهم ضربه بخورد: چین! هر چند ضرردهی مدلهای برقی این برند در چین مخل موفقیتهایش، برای مثال در نروژ، نمیشود اما همچنان موردی اثرگذار روی اقتصاد تویوتا خواهد بود. مدیرعامل این برند در شاخه نروژ درباره خودروهای برقی این برند میگوید:
فاکتورهای مختلفی را باید در نظر داشت؛ دپارتمان ما درعین تولید خودرو، به مردم آموزش هم میدهد تا بتواند خودروهای بیشتری را وارد این کشور کند که اتفاقا با سهم روبهافزایش ۸۰ درصدی خودروهای برقی در آن، یکی از بازارهای مهم EV در اروپا به شمار میرود. البته تلاش تویوتا هم منحصر به مدل bZ4X نخواهد بود.
تمرکز نروژیها بر آن است تا تنهاوتنها از خودروهای برقی استفاده کنند و به همین دلیل، خودروسازان هم به فروش مدلهای هیبریدی در آن کشور اهمیت چندانی نمیدهند. این محصولات در بازارهای دیگر سودآورتر خواهند بود. به این ترتیب تویوتا هم برنامه دارد تا ۸۰ درصد محصولات عرضهشده خود در نروژ را برقی کند.
ما از عرضه bZ4X درس گرفتهایم و قول میدهیم که مدلهای آینده به سیستم پیشگرمایش باتری، مسیریاب مناسب و فناوریهای بهروز بهتر و دقیقتر مجهز شده باشند. این خودروها برای برطرف کردن مشتریان نروژی آماده خواهند شد و چهار چرخ محرک خواهند بود.
داستان عرضه bZ4X از این قرار است که تقریبا تمام مشتریان این برند از آمریکا تا اروپا باور دارند که این خودرو تعادل عرضه ندارند؛ به این معنا که قیمت، گستره مسافت قابلپیمایش، ویژگیهای نرمافزاری و قیمت آن با هم همخوانی ندارد و bZ4X را به مدلی غیررقابتی در بازار تبدیل کرده است. به این ترتیب حتی خودروهای پایینرده برندهای دیگر هم بهراحتی کراساوور برقی تویوتا را کنار میزنند. این خودرو که اتفاقا در نروژ هم عرضه شده، فناوریهای لازم برای بقا در آبوهوای سرد این کشور مانند سیستم چهار چرخ محرک مناسب، مقاومت در برابر سرما، سیستم آمادهساز باتری و برنامهریز مسیریاب را با کیفیتی نامناسب ارائه میکند.
مقالات مرتبط:
تویوتا برای رفع این مشکل در بازارهای دیگر هم برنامهریزی کرده و امید دارد که با عرضه کراساوور تازه اوربن کروزر در اروپا، از پیشآمد مشکلات بازارهای دیگر در آن جلوگیری کند. مدیرعامل این شرکت هم نوید بهبود محصولات برقی خود را داده تا مشتریان بتوانند به آینده خودروهای برقی این برند چند وجهی امیدوار باشند. نظر شما درباره سیاست فروش این خودروساز ژاپنی چیست؟ آیا روش تویوتا میتواند تسلا را از صدر جدول کنار بزند و آینده خودروها را به سمت فناوری هیدروژن سوق دهد؟
source