شرکت آسیا گستر کارن، واردکننده فولکس واگن ماگوتان خواهد بود. این خودرو مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ است.
در ایران، شرکت ماموت به عنوان مسئول واردات فولکس واگن شناخته میشود. از سویی دیگر، تحریمهای خارجی باعث شدهاند نماینده رسمی در کشور ما، معنی جهانی خود را از دست بدهد و حالا شرکتهای متنوع مثل آسیا گستر کارن نیز میتوانند مدلهای مختلف را از چین، وارد ایران کنند.
بیشتر بخوانید:
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛
↵هیوندای توسان وارداتی
گروه خودروسازی فاو –فولکس واگن ۳۲ سال پیش تاسیس شد. حدود ۴۰ درصد سهام این مجموعه به فولکس واگن تعلق دارد و ۶۰ درصد متعلق به فاو چین است. بسیاری از محصولات پرفروش فولکسواگن و آئودی بازار آسیا، توسط گروه خودروسازی فاو –فولکس واگن در چین تولید میشوند. این مجموعه سالانه حدود ۱/۲ میلیون خودرو مونتاژ میکند. دیگر نکتهی جالب اینکه، تمام خودروهای فولکس واگن جتا یا ساگیتار که در سراسر دنیا فروخته میشوند هم، ساخت FAW چین و فولکس مکزیک هستند.
ماگوتان (Magotan) در واقع نسخهای از پاسات است که برای بازار چین تولید میشود. ظاهر ماگوتان با پاسات تفاوت دارد و از نظر فنی هم ضعیفتر از پاسات بازار اروپا محسوب میشود. طی سالهای اخیر، فروش ماگوتان در چین، بیشتر از پاسات بوده و این سدان، خودرویی محبوب برای کشور سانده است.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی فولکس واگن ماگوتان
حس اسپرت در ماگوتان، قویتر از پاسات است. این محصول نسبت به انواع سدان چینی موجود در بازار ایران، شامل چری آریزو یا جک KMC J7 بزرگتر و زیباتر دیده میشود.
حجمدهی بدنه برای فولکس واگن ماگوتان، بسیار خوب انجام شده است و حتات عضلانی خودرو را تقویت میکند. این موضوع، روی کاپوت و سپر جلو وجود دارد. چراغها و جلوپنجره نیز، اجزایی هماهنگ در یک ناحیه هستند که یکپارچه به نظر میرسند. استفاده از هالوژنهای چهارگوش داخل کاسه چراغ، دیگر نکتهی جالب فولکس واگن ماگوتان است؛ ضمن اینکه لبهی کاپوت نیز به خوبی تا جلوپنجره کشیده شده.
در نمای جانبی، خطوط صاف سرتاسری با امتداد دستگیرهها و چراغها، حس اسپرت و تهاجمی خودرو را افزایش میدهند. شیب سقف تا انتهای بدنه، جذاب دیده میشود و طرح رینگهای ۱۸ اینچ نیز، بسیار خوب است. فولکس واگن ماگوتان وابسته به ادوات پلاستیکی نیست و از دید بغل، همراه قاب کروم، شخصیت لوکس نیز فراهم میکند.
از دید پشت، میتوان فولکس واگن ماگوتان را مشابه بسیاری دیگر سدانهای چینی توصیف کرد که چراغهای پیوسته دارند. البته عدم استفاده از سپر پلاستیکی، این خودرو را متمایز از مدلهای اقتصادی نشان میدهد. طرح LED داخل چراغ عقب، مشابه محصولات آئودی است و حتی نشان فولکس واگن را در شب، روشن میکند.
در مجموع میتوان فولکس واگن ماگوتان را به عنوان خودروی ساخت چین، جذاب و زیبا؛ اما متفاوت از مدلهای اروپایی توصیف کرد. ابعاد این خودرو با طول ۴۸۶۵ و عرض ۱۸۳۲ و ارتفاع ۱۴۷۹ و فاصله محوری ۲۸۷۱ میلیمتر تعریف میشوند.
طراحی داخلی و نمای کابین فولکس واگن ماگوتان
سادگی و پیروی از سبک مینیمال (کمینهگرا) در ماگوتان واضح هستند. این شرایط، برای علاقهمندان محصولات تسلا و نمایشگرهای بزرگ روی داشبورد، جالب خواهد بود. راننده و سرنشینان در ماگوتان، حس یک سدان را تجربه خواهند کرد و از سدانهای کلاسیک، دور خواهند شد.
مدلهای سفارشی ماگوتان از سه نمایشگر استفاده میکنند که شامل مانیتور روبروی شاگرد نیز میشود. در مرکز، نمایشگر لمسی ۱۵ اینچ با رزولوشن 2K وجود دارد و پشت فرمان، پنل دیجیتال ۱۱/۶ اینچ ارایه است. سیستم سرگرمی و تجهیزات دیجیتال با پردازندهی قدرتمند اسنپدراگون ۸۱۵۵ ساخت کوالکام ارایه میشوند تا سرعت و کیفیت بالا داشته باشند.
راحتی صندلیها در ماگوتان بسیار خوب است. طول محوری ۲/۹ متر به سرنشینان جلو و عقب اجازه میدهد تا فضای عالی برای جلو زانو داشته باشند. این خودرو نزدیک به ۷۰۰ لیتر فضای صندوق دارد و میتوان با جمعکردن صندلیهای عقب، ۱۹۲۰ لیتر در اختیار داشت.
پیشرانه وتجهیزات فنی فولکس واگن ماگوتان
براساس اطلاعات موجود، مدل بنزینی با موتور ۱/۵ لیتر توربو وارد ایران خواهد شد. در چین نسخهی ۱/۴ لیتر هیبرید و ۲ لیتر توربو نیز وجود دارند که هردو از مدل ۱/۵ لیتر، قویتر هستند.
سدان وارداتی آسیا گستر کارن با قدرت ۱۵۸ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ تا ۱۰ ثانیه فراهم میکند. این سدان چینی، چندان ضعیف نیست و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت نیز ارایه میدهد. گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر، نکات مثبت این خودرو هستند.
احتمال واردات ماگوتان با پیشرانه هیبرید وجود دارد. این مدل با ۲۳۰ اسب بخار و ۳۳۰ نیوتنمتر گشتاور، در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و تنها ۶ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند. مدل ۲ لیتر توربو با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر نیز برای ماگوتان ارایه شده که از نظر شتاب مشابه نسخه هیبریدی است اما نزدیک به ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند.
قیمت فولکس واگن ماگوتان در چین و بازار جهانی
مدل هیبرید در چین به قیمت ۳۵ هزار دلار فروخته میشود و اگر وارد ایران شود، نزدیک به ۴ میلیارد تومان خواهد بود. نسخهی وارداتی آسیا گستر کارن با موتور ۱۵۸ اسب بخار، ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار قیمتگذاری شده و احتمالا برای مشتری ایرانی، حدود سه میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
مهمترین رقیب فولکس واگن ماگوتان در ایران، چری آریزو ۸ مدیران خودرو است که در کارخانه ۲,۲۰۰ و در بازار ۲,۷۵۰ میلیارد تومان قیمت دارد و با انبوه امکانات و پیشرانهی قویتر نسبت به محصول فولکس واگن، کاملاً دست برتر را نیز دارد.
source