در فصل 2025 مسابقت فرمول وان، تغییرات مهمی رخ داده که برخی از آنها را با یکدیگر مرور میکنیم:
1. فصل 2025 ، آخرین سالی است که خودروها از سیستم DSR استفاده میکنند؛ سیستمی که از سال 2011 تا 2025 در مسابقات استفاده میشد. در فصل 2026 شاهد استفاده از «بالههای قابل تنظیم» به جای سیستم DSR هستیم.
2. فصل 2025 ، آخرین سالی است که رنو، انجینهای گرانقیمتش را در اختیار تیم مسابقهای خود، یعنی آلپاین، قرار میدهد. این شرکت قرار است که از اواخر سال 2025، تولید پیشرانههای فرمول وان را تا اطلاع ثانوی، متوقف کند.
3. لوئیس همیلتون پس از 12 فصل متوالی، بالاخره مرسدس را در فصل 2025 کنار گذاشت و به تیم فراری پیوست. این تغییر تیم، باعث شد تا همیلتون، رکورد خودش را که «بیشترین رانندگی برای یک تیم» بوده را از دست بدهد.

4. همیلتون 40 ساله، جایگزین کارلوس ساینز 30 ساله در تیم فراری شده است؛ ساینز به مدت چهار فصل متوالی، برای فراری رانندگی کرده بود ولی در فصل 2025 با قراردادی چندساله، به تیم ویلیامز پیوست.
5. آندره کیمی آنتونلی، راننده 18 ساله ایتالیایی، جایگزین همیلتون در تیم مرسدس شده است. این راننده که فعلا قرارداد یکساله با مرسدس بسته، تا سال گذشته در مسابقات فرمولا 2 بود و امسال، اولین حضورش را در فرمولا وان تجربه میکند.
6. تیم هاس (Hass) ریسک بزرگی کرده و 2 راننده جدید را برای فصل 2025 آورده است. اولین راننده، اولیور بیرمن 19 ساله است که از سال 2022 به عضویت آکادمی فراری درآمده بود و «راننده ذخیره» برای تیمهای فراری و هاس بود و همین موضوع، باعث شد تا در فصل 2024 فرمولا وان، سه گرندپری مختلف را تجربه کند. اولیور بیرمن، جایگزین «نیکو هولکنبرگ» شده که در فصل 2025 و پس از دو فصل متوالی، از هاس خداحافظی کرده و به تیم «سائوبر» برگشته است؛ هولکنبرگ در سال 2013 نیز برای تیم سائوبر، رانندگی میکرد.
همتیمی جدید اولیور بیرمن، راننده 28 ساله به نام «استپان اوکون» است که در کارنامه حرفهای وی، فقط یکبار پیروزی در مسابقات فرمول وان به چشم میخورد. قرارداد هاس با استپان اوکون، تا پایان فصل 2026 خواهد بود. در تیم هاس، استپان اوکون، جایگزین «کوین مگنوسن» شده که به مدت هفت فصل (طی 2 دوره) برای هاس، رانندگی میکرد.

7. «والتری بوتاس» و «ژو گوانیو» هر دو پس از سه سال، سائوبر را ترک کردند. بوتاس، به عنوان راننده ذخیره، دوباره به مرسدس پیوسته و گوانیو نیز به عنوان راننده ذخیره، به فراری رفته است.
8. صندلی خالی تیم سائوبر در کنار هولکنبرگ، به «گابریل بورتولتو» رسیده است. این جوان 20 ساله برزیلی، کارنامه بسیار خوبی داشته طوریکه در سال 2023 به قهرمانی مسابقات فرمولا 3 رسیده و سپس در سال 2024 نیز به قهرمانی مسابقات فرمولا 2 دست یافته است. این درخشش عالی، موجب شده تا همه، عملکرد وی را در سال 2025 و در مسابقات فرمولا وان تماشا کنند.

9. با وجود قراردادی که قبلا تا سال 2026 اعلام شده بود، اما «سرجیو پرز» پس از پایان فصل 2024 ردبول ریسینگ را ترک کرد. او توسط «لیام لاوسون» جایگزین شده تا همتیمی جدید «مکس ورشتپن» باشد.
10. «آیزاک حجار» 20 ساله نیز که از رانندگان ذخیره ردبول بوده و یکبار هم به مقام نایب قهرمانی مسابقات فرمولا 2 رسیده، جانشین لیام لاوسون شده و به تیم ریسیگ بولز (RB) رفته است.
source