در سال ۲۰۰۳ به مناسبت پنجاهسالگی کوروت، کانسپتی توسط ایتالدیزاین بر پایهٔ نسل C5 ساخته شد که ویژگیهای چشمگیری داشت.


شورلت کوروت یکی از مشهورترین خودروهای جهان است. یک سوپراسپرت اصیل آمریکایی با میراثی که در تاریخ خودروسازی آمریکا ریشه دارد. بااینحال، شاید حتی طرفداران دوآتشهٔ کوروت هم در مورد کانسپتی که با نام مورای برای اساس کوروت C5 ساخته شده بود و در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۰۳ رونمایی شد چیزی ندانند. مورای تجسمی از هنر طراحی ایتالیایی از یک استودیوی طراحی افسانهای بود که ظرافت ایتالیایی را با عضلهٔ آمریکایی ترکیب کرد. درواقع مورای نشان داد که کوروت در دستان ایتالیاییها چه شکلی میتواند باشد.
زمانی که کوروت C5 در سال ۱۹۹۷ به بازار آمد، طرفداران را راضی کرد زیرا این خودرو درعینحالی که همچنان به سنتهای پیشینیان خود وفادار مانده بود، سبکتر و آیرودینامیکتر شد تا بتواند همچنان عنوان برترین خودروی اسپرت آمریکا را حفظ کند. بااینحال، شورلت برای جشن پنجاهمین سالگرد تولد کوروت، به دنبال انجام کار ویژهای بود و بدین ترتیب همکاری با ایتالدیزاین شکل گرفت.
شکلگیری طراحی
طراحی این کانسپت توسط دستان هنرمند جورجتو جوجارو صورت گرفت. وی به دنبال ساخت یک خودروی اسپرت شیک و جذاب بر اساس شاسی و قطعات فنی کوروت ولی با فرم کاملاً متفاوت بود. مورای نام نوعی مارماهی است که طراحی کوروت موردبحث با الهام از آن شکل گرفته بود. در جلوی خودرو، چراغهای باریک و کشیده به کوروت ایتالدیزاین ظاهری شبیه مارماهی مورای بخشیده بودند. این خودرو همچنین سقفی گنبدی و کاملاً شیشهای داشت که از دو پنجره در طرفین تشکیل شده بود. این پنجرهها که بهصورت گالوینگ باز میشدند، در کنار درهای معمولی، دسترسی آسانی را به کابین خودرو فراهم میکردند. علاوه بر این، امکان برداشتن این پنجرهها هم وجود داشت که مورای را به یک رودستر تبدیل میکرد زیرا ایتالدیزاین ستونهای B را حذف و بجای آن یک ساختار فلزی مرکزی را نصب کرده بود که هردو پنجره به آن متصل میشدند.
نوآوریهای داخلی
تغییرات ایتالدیزاین فقط به نمای بیرونی محدود نمیشد و این شرکت در داخل کوروت هم با متریال بهتر و تکنولوژیها پیشرفتهتر، فضایی باکیفیتتر ایجاد کرد. در اینجا شاهد تودوزی چرمی و تریم آلومینیومی همراه با ترکیب دورنگ قهوهای و آبی بودیم که فضای چشمگیری را ایجاد کرده بود. صندلیهای اسپرت، نمایشگرهای دیجیتالی پیشرفته و کنترلهای ارگونومیک هم دیگر ویژگیهای داخلی کوروت مورای بودند.
کوروتی کاملاً متفاوت
کوروت مورای با این طراحی چشمگیر قطعاً توجهات را به خود جلب میکرد و هنگام رونمایی در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ همین اتفاق روی داد زیرا این کانسپت فاصلهٔ زیادی از طراحی سنتی کوروت معمولی گرفته بود. البته هرچند این کانسپت تفسیری جسورانه از کوروت محسوب میشد ولی واکنشهای متفاوتی را از جامعهٔ طرفداران این خودرو به دنبال داشت زیرا برخی از علاقهمندان این خودروی افسانهای آمریکایی، ظاهر آیندهنگر و درهای گالوینگ مورای را بسیار دور از میراث کوروت میدانستند.
میراث کوروت مورای
کانسپت مورای نمایی اجمالی از آیندهٔ کوروت را نشان میداد ولی آیندهای که برای همهٔ علاقهمندان کوروت خوشایند نبود. بااینحال، برخی ویژگیهای طراحی این کانسپت روی کوروتهای بعدی تأثیر گذاشت. بهعنوانمثال، کوروتهای C6 و C7 بسیار آیرودینامیکتر از نسلهای قبلی بودند و بازتابی از خطوط نرم و سیال کانسپت مورای را نشان میدادند. علاوه بر این، در داخل نسلهای C7 و C8 هم مثل کانسپت موردبحث شاهد متریال سطح بالاتر و فضایی لوکستر بودیم.
source